Site icon IAS

חישוב מסלול מחדש לזיכרון השואה באנטוורפן

המסעות בעקבות השואה של תלמידי בתי הספר לפולין נערכים זה שנים ומסתבר שאת מרב התכנים שאליהם הם נחשפים במסעות אלה, ניתן למצוא בטווח של שעת נסיעה משדה התעופה של בריסל: בארצות השפלה (נידרלנד), בלגיה והולנד.

רובי הרשקוביץ, מנכ"ל בריסל איירליינס בישראל, אומר שב-2017, כמעט שמונים שנה אחרי השואה, נדרשת השאלה האם האופן שבו טופח ושומר זיכרון הנספים בשואה עד כה, יהיה נכון גם לעתיד. "כיום רוב העדים ובני דור השואה הולכים לעולמם וכיצד נמשיך להמחיש את הנושא לדור הרביעי והחמישי?". לדבריו, מי זוכר כיום ממרחק של 500-600 שנה את אסון גירוש ספרד והייסורים של היהודים בחצי-האי האיברי במאה השנים שקדמו לגירוש? "יש כיום מקום לחישוב מסלול מחדש של ניהול הזיכרון. להילחם על עתיד הזיכרון ולהפנות מבט חדש לא רק אל הרציף בבירקנאו, אלא גם אל המקום שממנו יצאו המסילות שהובילו למחנה ההשמדה, איפה שהכל התחיל".

לשם כך מוצע מסע אל אנטוורפן בבלגיה, מי שהייתה ובחלקה עודנה, עיר ואם בישראל, החיה ותוססת עם חיים יהודיים. פיילוט למסע על עתיד הזיכרון, אשר מבקש להתמודד עם שקיעת מורשת השואה בעיני ילדינו ונכדינו לטקסים ערטילאיים, נערך לפני כחצי שנה ביוזמת בריסל איירליינס בישראל בחסות לשכת התיירות של העיר אנטוורפן.

מסע ראשון בסדרה יתקיים ב-28 בפברואר 2018, בהפקת מחלקת "שורשים ושבילים" מבית חברת התיירות אופקים. המסלול בן 4 לילות יחצה את קשת הנוכחות היהודית בערים בריסל ואנטוורפן מאז המאה ה-12 ועד ימינו. במסלולם יעלו בבריסל את זכר קדושי עלילת הדם מהמאה ה-13; את דונה גרסיה ואנוסי פורטוגל אשר ייסדו באנטוורפן את הבורסה הראשונה בעולם וקבעו נהלי מסחר גלובלי אשר מתקיימים עד היום; יצעדו בעקבות "מוטל בן פייסי החזן" והסופר שלום עליכם בעצמו, המפליגים לארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות על סיפון אוניות ה"רד סטאר ליין".

בבריסל יעמדו מול ביתו של הנער משה פלינקר ומשפחתו שנרצחו בשואה. פלינקר חיבר בעברית מופלאה יומן אשר נמצא לאחר שחרור המחנות – שמהם לא שב. הסופר ש"י עגנון לקח על עצמו לפני שנים רבות להוציא את היומן לאור ב"יד ושם".

באנטוורפן יתבוננו בפונטים העבריים הראשונים באותו בית דפוס שהוציא לאור את התנ"ך בן 5 השפות, לצד כתבי המדענים האנוסים יוצאי פורטוגל.

באזור מכלן תיפקד "קאזרן דוסאן" – אתר זיכרון ומוזיאון השואה, לאחר ביקור במחנה המעצר ברינדונק הסמוך. לסיום יתקיים טקס באנדרטת רכבת המשלוח ה-20 שנעצרה בדרכה ע"י אנשי מחתרת.

גילוי בזכות דפי העד הדיגיטליים

הרשקוביץ אומר שחלק חשוב מהזיכרון הוא להתחבר אל "טרקלין המבוא לשואה", לעמוד על חיי הקהילות עוד טרם השואה, מה הניע אותם, תפקידן החשוב בחברה המערבית הכללית ולא רק במאות ה-19-20 ולשם כך אין כמו האזור מסביב לאנטוורפן ובריסל. "אנחנו חיים בעידן של הכחשת שואה, של התעוררות עזה  של אנטישמיות, בתקופה שבה חשבנו שהעולם למד לקח. לכן חייבים לחזור אל היסודות ולחשב מסלול מחדש. עם כל הכבוד לפולין ולאתריה הנוראים ומפעלי הזיכרון החשובים שנעשו שם, כמו המוזיאון היהודי בוורשה – אין בה יותר חיים יהודיים במובן של פעם. אם רוצים לראות איך נראו חיים יהודיים ומה משמעותם ותפקידם – המקום המתבקש הוא אנטוורפן שבבלגיה, ולא די ביקור בבית אנה פרנק באמסטרדם. התכנים והמימדים היהודיים באנטוורפן ובבריסל כיום מאפשרים העמקה רבה יותר".

יחד עם רשויות התיירות של בריסל ושל מחוז פלנדריה, נטלה על עצמה בריסל איירליינס את היוזמה לקרב את הציבור בישראל ובעולם אל המורשת היהודית רבת הדורות בבלגיה. לדברי הרשקוביץ, המסלול כבר זכה לתשומת לב והתעניינות של סיטונאים בארה"ב, בזכות מעורבות פעילה של נציגות בריסל איירליינס בניו יורק, ואחד מהם אף מבקש לצרף קבוצה לסיור בפברואר.

מסלול המסע ותכניו מכוונים אל מי שמחפש את המורשת – בתי ספר וקהל רחב יותר.

הרשקוביץ, יליד אנטוורפן שעלה לישראל לפני 40 שנה, מספר על הזיקה האישית שלו לנושא. לדבריו, בזכות דפי העד הדיגיטליים של "יד ושם" ואתר הזיכרון לשואה בפריז של ביאטה וסרג' קלרספלד – הצליח לעלות על עקבות דודו, אחיו הבכור של אביו, שעקבותיו נעלמו בשואה בבלגיה וסופו שנלכד בצפון איטליה על ידי הגרמנים בספטמבר 1943.

אחת ממטרותיו היא לגרום לאחרים לעשות את המחקר המשפחתי שלהם ולקיים את מורשת פרימו לוי "לגלות את האנשים שמאחורי השמות".

Exit mobile version