Site icon IAS

"חוק איסור הונאה בכשרות"

ביום ראשון עולה לועדת שרים לחקיקה הצעת "חוק איסור הונאה בכשרות" . נועז בר ניר, מנכ"ל התאחדות המלונות בישראל העביר מכתב הסתייגות בשל חשש המלונאים כי הרבנות תהפוך לרגולטור ולמונופול ויוחמרו דרישות הכשרות דבר העלול להבריח אורחים ישראלים ותיירים.

 

לכבוד

 וועדת השרים לענייני חקיקה

משרד ראש הממשלה

 

נכבדי,

הנדון: הסתייגותנו מהצעת חוק איסור הונאה בכשרות (תיקון – כללים אחידים למתן תעודת הכשר), התשע"ן – 2016

ביום ראשון הקרוב, 20.03.16 , תעלה הצעת החוק שבכותרת להצבעה בוועדת השרים לענייני חקיקה. מלונות ישראל הינם צרכנים משמעותיים של שירותי הפיקוח על הכשרות ומכן תגובתנו להצעת החוק שבכותרת.

התאחדות המלונות בישראל תומכת באופן כללי בשינוי ותיקון חוק הונאה בכשרות, תשמ"ג – 1983 ("חוק בכשרות") אולם מבקשת להביע הסתייגויותינו מהצעת התיקון הנוכחית לחוק, שכן להבנתנו, למרות יתרונותיה של הצעת החוק וההסדרה שהיא מבקשת לבצע בסוגיה, ההצעה איננה מספקת ועלולה להעניק כוח ריכוזי רב מדי אשר יוביל לפגיעה בסטטוס קוו, כפי שיוסבר להלן.

כיום, הבעיה המרכזית של העסקים בישראל בנושא הכשרות, הינה העדר אחידות בדרישות הכשרות בקרב משגיחי הכשרות בערים השונות. במקרים רבים, המשגיחים המקומיים מטילים "דרישות כשרות" נוספות, החורגות מעבר לנושאים הקבועים בחוק הכשרות שעוסק בכשרות המזון בלבד.

לפיכך, אנו בדעה כי הצעת החוק הנוכחית, למרות שהיא מיועדת לקביעת כללים אחידים לכאורה בנושא הכשרות, איננה מספקת באשר היא אינה פותרת את בעיות הליבה ואנו מציעים לתקן את הצעת החוק בהתאם:

1. לציין בהצעת החוק, כי הכללים האחידים שיקבעו ע"י מועצת הרבנות הראשית, יעסקו אך ורק בנושא כשרות המזון, בהתאם לקבוע בחוק הכשרות, ללא  "זליגה" לנושאים אחרים.

2. להוסיף זכות ערר על החלטת מועצת הרבנות הראשית שלא להעניק תעודת כשרות לבית עסק, בפני ערכאה בלתי תלויה מתאימה, שתחויב לתת הכרעתה בערך במועדים סבירים ותחת נימוקים מלאים.

3. להוסיף בהצעת החוק, אפשרות של פתיחת אזורי הכשרות לרבני ערים מוסמכים נוספים, ע"י ביטול ההגבלה כי בית אוכל יוכל לקבל כשרות רק מהרב המקומי, כך שיתאפשר לרב עיר של עיר פלונית, אשר מוסמך היום לתת כשרות בעירו, לתת כשרות בערים נוספות.

ענינו הרואות, כי הצעת החוק שבכותרת, איננה פותרת את סוגיות הליבה ועל כן, אני פונה אליכם בבקשה, כי תסתייגו מהצעת החוק שבכותרת.

בכבוד רב,

נועז בר ניר

מנכ"ל

 

 

Exit mobile version