אתמול התקיימו בביתן הישראלי שלושה אירועים ביום התחבורה של ועידת האקלים (20.11) המסמנים את הכיוונים האסטרטגיים החדשים של מדינת ישראל להפחתת פליטות גזי חממה בסקטור התחבורה וממחישים את עוצמת החדשנות הישראלית והתרומה הגלובלית להיערכות לשינויי האקלים.
המשרד להגנת הסביבה ומשרד התחבורה פועלים בשיתוף פעולה עם ארגונים בין-לאומיים כדי לקבוע יעדים וצעדים להפחתת פליטות גזי חממה. האירוע הראשון ביום התחבורה כלל סדנה בינלאומית בהנחיית הארגונים CALSTART ו-DRIVE-TO-ZERO, ועסק בכלים מדיניותיים לאיפוס פליטות מציי רכב כבד – מטרה שישראל התחייבה לה בוועידת האקלים הקודמת בדובאי (COP28). היעדים כוללים הפחתת פליטות משמעותית כבר עד 2030 ואיפוס פליטות ברכש רכב כבד חדש משנת 2040.
האירוע השני הדגים את שיתוף הפעולה בין חברת המחקר והפיתוח EnviroManager, רכבת ישראל והשירות המטאורולוגי, לטובת טכנולוגיה חדשנית המשתמשת במודלים מתקדמים לחיזוי והתרעה על אירועי אקלים קיצוניים, במטרה לשמור על רציפות תפקודית ומוכנות מיטבית.
האירוע שחתם את היום התמקד בצמצום פליטות גזי חממה ברשויות המקומיות והיערכות עירונית לשינויי האקלים, בשיתוף עם פורום התחבורה הבין-לאומי (ITF) של ה-OECD, מתוך מטרה לפתח כלים מותאמים להפחתת פליטות בערים בישראל.
שרת התחבורה, והבטיחות בדרכים תא״ל (מיל׳) מירי רגב: ״המעבר לתחבורה הירוקה איננו רק יעד שהצבתי אלא מחויבות לעתיד טוב יותר עבור אזרחי ישראל ועבור הדורות הבאים. הנוכחות שלנו בוועידה מדגישה את השותפות הישראלית בזירה הבין-לאומית, עם חדשנות שמחוללת שינוי גלובלי. משרד התחבורה ימשיך להשקיע במערכות תחבורה נקיות ובשיתופי פעולה בין-לאומיים שיספקו מענה לאתגרים הגדולים שמציבים שינויי האקלים״.
השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן: _"המשרד להגנת הסביבה מוביל מהפכה ירוקה בתחבורה לטובת בריאות ואיכות החיים של אזרחי ישראל על ידי צמצום זיהום אוויר ורעש הנגרמים מכלי תחבורה שונים, קידום טכנולוגיות ירוקות חדשות, השקעות בפיילוטים ברשויות ושיתופי פעולה בין לאומיים. לישראל עוצמה טכנולוגית שבאה לידי ביטוי מרשים מאוד בוועידה ובביתן הישראלי הפעיל. האירועים הנערכים בהובלת המשרד בוועידה ושיתופי הפעולה הבין לאומיים בתחומי התחבורה מקדמים את העידן הירוק שהוא נקי יותר, פחות מזהם, רועש ויעיל לאדם ולסביבה״.
מנכ”ל משרד התחבורה, משה בן-זקן: ״מאז כניסתה לתפקיד, הציבה שרת התחבורה רגב סטנדרטים חדשים בהתקדמות לתחבורה הירוקה, ואנחנו רואים את יישומם באמצעות תכנון, השקעות ופתרונות טכנולוגיים ייחודיים. שיתוף הפעולה בין משרדי הממשלה, הרשויות המקומיות והגורמים הבין-לאומיים מלמד כי אנו בדרך הנכונה להוביל את תחום התחבורה לעידן חדש, שבו איכות הסביבה והפחתת פליטות מזהמים עומדים בראש סדר העדיפויות״.
מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, אסף יזדי: ״תחום התחבורה הוא מהאתגרים המרכזיים בהתמודדות עם משבר האקלים, אך הוא גם טומן בחובו הזדמנויות משמעותיות לשיפור איכות החיים ובריאות הציבור. ההשתתפות שלנו בוועידת האקלים COP29, והאירועים שנערכו בביתן הישראלי, מדגישים את המחויבות של ישראל להפחתת פליטות גזי חממה ולמעבר לתחבורה ירוקה. שיתופי הפעולה עם משרדי הממשלה השונים, ארגונים בין-לאומיים והלמידה מערים מובילות בעולם הם חלק מהמאמצים שלנו ליישם פתרונות חדשניים שיבטיחו עתיד נקי ובריא יותר לכלל אזרחי ישראל."
רן רייז, מנהל אגף תחבורה במשרד להגנת הסביבה: ״האירועים בביתן הישראלי מאפשרים לנו להמשיך וללמוד כיצד ניתן לבצע בצורה הטובה ביותר מהלכים לשיפור איכות החיים. אנו רואים כיצד ערים בעולם מובילות את השינוי ומסייעים לערים בישראל לגבש את התוכניות ולבצע אותן."
עופר אלישר, מנהל אגף תכנון, מדיניות ואסטרטגיה במשרד התחבורה: ״אחד מיעדיו הבולטים של משרד התחבורה הוא התמודדות עם נושא האקלים – תחבורה נקייה ומופחתת פליטות לצד היערכות סקטור התחבורה לאירועי אקלים קיצוניים ושמירה לרציפות תפקודית. בין אמצעי המדיניות שאותם נוקט המשרד נמנים: השקעות של מאות מיליארדי שקלים בפיתוח מערכות להסעת המונים – רכבות , רכבות קלות ומטרו, שמטרתן להפחית פליטות מזהמים וגזי חממה דרך מעבר להינע חשמלי במקום בנזין וסולר והן דרך הפחתת הנסועה ברכב פרטי, לצד הפחתת הגודש בדרכים; חשמול אוטובוסים עירוניים והקמת מסופי טעינה לאוטובוסים חשמליים; רגולציה המעודדת שימוש ברכב חשמלי, כניסה למזכר הבנות להפחתת פליטות מרכב כבד ואמצעים נוספים. כמו כן, משרד התחבורה נערך לשינויי אקלים קיצוניים (אדפטציה) באמצעות חברות פיתוח תשתיות התחבורה: חברת נתיבי ישראל, חברת נת"ע, חברת נתיבי איילון, חברת חוצה ישראל, חברת רכבת ישראל, חברת נמלי ישראל, רשות שדות התעופה וצוות תוכנית אב לתחבורה ירושלים."