Site icon IAS

ועדת הנסיעות האירופית: "התאוששות איתנה לתיירות באירופה ב-2023"

בלגרד על רקע נהר הסאבה. צילום Depositphotos

לקראת סוף 2023, התיירות האירופית המשיכה בהתאוששות איתנה, והתקרבה לרמות טרום-מגיפת הקורונה למרות לחצים אינפלציוניים. כניסות תיירים לאירופה עומדות על 1.6% מתחת לנתוני 2019 ולינות תיירים ב- 0.6%, מה שמצביע על ביקוש לנסיעות ברחבי היבשת – מגמה שצפויה להימשך גם בשנת 2024. זאת על פי הדו"ח הרבעוני 'מגמות וציפיות תיירות באירופה' שפורסם על ידי ועדת הנסיעות האירופית (ETC), שבחן את ביצועי התיירות והאינדיקטורים הכלכליים של האזור במהלך החודשים האחרונים של 2023.

ההתאוששות מונעת מנסיעות פנים-אירופיות חזקות, בעיקר מגרמניה, צרפת והולנד. גם כניסות מיעדים רחוקים חוזרים, אך בקצב איטי יותר ומציגים שינויים משמעותיים בין אזורים כמו אסיה-פסיפיק וצפון אמריקה.

בהתייחסו לפרסום הדו"ח, מיגל צאנז (Miguel Sanz), נשיא ETC, אמר: "הביקוש הגבוה לנסיעות שנראה בשנת 2023 סיפק דחיפה משמעותית לכלכלות אירופה ויסייע בשיפור המאזנים של חברות התיירות, שנפגעו קשה במגפת הקורונה. עם זאת, החזרה לרמות טרום-מגפה תפעיל גם לחץ להאצת המעבר בר-קיימא של תעשיית הנסיעות".

"אנו פועלים לפתח אינדיקטורים חדשים המנטרים גורמים חברתיים וסביבתיים שיתרמו להפקת אסטרטגיות תיירות למדידה של לא רק את צמיחת התעשייה אלא גם השפעתה על הסביבה, קהילות מקומיות ועסקים", הוסיף.

הנסיעות באירופה נותרו עמידות בחודשים האחרונים של 2023, כששני שלישים מהיעדים דיווחו על התאוששות מלאה או רשמו כניסות ו/או לינות תיירים בטווח של 10% מהרמות שלפני המגפה. בין אלה, יעדי דרום אירופה ממשיכים להיות המובילים, מחוזקים על ידי מזג אוויר נוח. סרביה רשמה את העלייה הגדולה ביותר בכניסות (+15%), לצד פורטוגל (+11%), מונטנגרו (+10%), טורקיה (+9%) ומלטה (+8%). הם גם יעדים פופולריים עבור חופשות הכל כלול ועלויות נסיעה משתלמות יותר, מה שהיה המפתח למשיכת מטיילים המחפשים מחירים נוחים.

מפל סקוגפוס באיסלנד. צילום freepik

גם מדינות אחרות רשמו התאוששות משמעותית בהשוואה לשנת 2019: איסלנד עם עלייה של 12% בכניסות אפילו על רקע התפרצויות געשיות, בעוד שהולנד הגדילה את לינות התיירים ב-16% למרות עלייה קטנה יותר של 2% בכניסות, מה שמצביע על שהות ממושכת יותר. יעדי מזרח אירופה הגובלים ברוסיה חוו התאוששות איטית יותר, כאשר מדינות כמו ליטא (-32%), לטביה (-29%), אסטוניה (-27%) ופינלנד (-24%) נשארו מאחור.

ההתאוששות הן בכניסות והן בלינות תיירים ברחבי אירופה מתרחשת על רקע האינפלציה המשפיעה הן על התעשייה והן על התיירים כאחד. ברבעון הרביעי של 2023, האינפלציה עלתה ב-23% בהשוואה לרמות 2019, עם עליות בולטות במיוחד בהוצאות הקשורות לתיירות כמו טיסות בינלאומיות (+49%), חבילות (+47%) ומחירי מלונות (+35%) . המחירים הגבוהים הללו הלחיצו את כלכלת משק הבית, אך הם לא הרתיעו את רוב אלה שרוצים לנפוש. המחירים פחתו מעט במהלך החודשים האחרונים של 2023 בהשוואה לרבעון הקודם בתחום עלויות הקשורות לתיירות, אך נותרו גבוהים באופן משמעותי ביחס לרמות שלפני המגפה.

בעוד שהתיירים הסינים היוו 13% מהכניסות מיעדים מרוחקים לעומת 2019, חזרתם מאז פתיחתה מחדש של סין הייתה איטית אך יציבה. כניסות של התיירים מסין בשנת 2023 עומדות על 67% מתחת לרמות שלפני המגפה, בהשוואה לממוצע של 22% בכל שאר שווקי המקורות ארוכי הטווח. יעדי אירופה יכולים לצפות להתאוששות נוספת מהשוק הזה ב-2024, הצפוי להגיע ל-39% מתחת לנתוני 2019. כמו כן, צפוי שחילופי דורות והשפעות על מדיה חברתית יעצבו מחדש יותר ויותר את העדפות הנסיעות הסיניות, ויעוררו מעבר לכיוון מותרות וחוויות אותנטיות יותר.

להיפך, בשווקים בצפון אמריקה, כמו ארה"ב וקנדה, חלה התאוששות משמעותית. שני שלישים מהיעדים באירופה דיווחו על גידול בכניסות ו/או לינות תיירים מארה"ב, בעוד יותר ממחציתם ראו את אותו הדבר מקנדה. יתר על כן, חברות תעופה אמריקניות וקנדיות הודיעו על חבילות משולבות של טיסה-רכבת לאירופה, המציעות אפשרות נסיעה בת קיימא יותר בעת תנועה באזור.

Exit mobile version