Site icon IAS

ועדת הכספים: ביקורת על מתווה האוצר לפיצוי עסקי התיירות

תותים תלויים במיזם שביל הסלט של אורי אלון בתלמי יוסף. אחד המיזמים בעוטף עזה. צילום עירית רוזנבלום

ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני קיימה היום (ב') דיון בנושא "פיצויים בגין פגיעה בתיירות בצפון ובדרום בעקבות האירועים הביטחוניים", במסגרת הצעה לסדר היום של חברי הכנסת איתן ברושי, ינון אזולאי וגפני.

בדיון טעון לעניין פיצוי עסקי התיירות על רקע ההידרדרות הביטחונית עלה, כי האוצר פרסם ערב הדיון מנגנון לפיצוי בגין 3 ימים ליישובי הצפון ו-5 ימים ליישובי הדרום, כאשר הוא מתעלם מביטולים רבים במלונות בתקופה שלאחר ימים אלה, אינו כולל אזורים נרחבים שנפגעו וכן אינו כולל אטרקציות תיירותיות שאינן בתי מלון. ח"כים מתחו ביקורת קשה על המתווה: "לא פיצוי אלא כותרת".

נוכח הדברים, סיכמה הוועדה כי יחל הליך להכרה גם באטרקציות התיירותיות, וכי יו"ר הוועדה, ח"כ גפני יפנה לשר האוצר על מנת להרחיב את יריעת הפיצויים: "תושבי הצפון והדרום נמצאים שם ואינם מפחדים, אבל אנחנו לא יכולים להותירם לבדם, לא נרפה עד לפתרון"

חדרי אירוח התפנו בגלל ההוראה לפתיחת מקלטים בצפון

לדברי ח"כ ברושי, האירועים בצפון ובדרום הם לא מלחמה ולא מבצע, אלא פעילות שנמשכת בדרום תקופות ארוכות ובצפון באירועים נקודתיים. "למדינה לוקח זמן לומר מה הנזקים הישירים והעקיפים והדברים נמרחים. לגבי הצפון ההוראה בתקשורת לפתוח את המקלטים הייתה גם האות לפינוי חדרי האירוח. לא מצאנו שום פניה לרשויות להכין דו"ח על נזקים, גם בעוטף עזה הנזקים החלו קודם לעפיפונים ומדובר על תקופה ארוכה יותר משפורסם שיפצו. אף אחד לא אמר שזה גם סוף האירועים, לכן כל החלטה המצמצמת לפי זמנים או אירועים היא לא נכונה. צריכה להיות עמדת ממשלה ברורה לגבי מצב בו אין כללים. למדינה לא מדובר בתקציבים גדולים וליישובים הם קיומיים".

ח"כ ינון אזולאי: "מדובר באנשים שזה לחמם, בתקופה הזו הם מרוויחים גם עבור חודשים חלשים יותר בחורף".

הסטודיו לקרמיקה בכפר האמנים באניעם, דרום רמת הגולן.צילום עירית רוזנבלום

ח"כ חיים ילין: "אמרו לי לרכז את כל הביטולים, אבל אם היו אמורים להגיע אלפי אנשים לקטיף דובדבנים – אין לי איך להוכיח זאת. אז יש מה שקורה זה שדרוש פיצוי עקיף ופה הדבר מורכב. גם בדרום אנחנו בבעיה, יש ביטול לינות אך יש גם אטרקציות, אם אלפים היו צריכים להגיע לפעילות ולבטלו צריך לתת פיצוי. זה מה שהיה בתקופת צוק איתן והמבצעים וצריך להיות גם כאן".

ח"כ רויטל סויד: "היינו עדים לירידה בתפוסה מ-100% ל-35% בצפון בבתי המלון והארחה, אני וחברי עודד פורר יזמנו חוק שיעניק מע"מ אפס לכל מוסדות התיירות בצפון, הדבר נכון גם לדרום".

ח"כ עודד פורר: "הפיצוי המוצע אינו פיצוי אלא כותרת נחמדה, הביטולים הם גם חודש וחודשיים קדימה. אי אפשר לייצר כלכלה

בריאה באזורים האלה אם לא נדאג ליציבות לאותם בעלי עסקים, שיש להם וודאות לגבי כל שלב ושלב וגם שיהיו מחירים סבירים לתיירות הפנים. לכן אני חושב שצריך הצעה קבועה ולא נקודתית בדמות הצעת החוק. ברשות המיסים מרטו שערות ששמעו על ההצעה".

פנינה בן דוד, מהתאחדות המלונות בישראל: "כשראיתי את הקריטריונים לגבי מי זכאי וכמה זכאי, הסתבר שזה רק נזקי תיירות בגולן ובקצרין, זהו סרק – כי אין שם בתי מלון. לעומת זאת יש מלונות בגליל העליון והמערבי שספגו הרבה מאוד ביטולים ולא רק באותו סוף שבוע אחד, והם בכלל לא בעסק הזה. ההצעה כרגע לא נותנת שום דבר. גם בעוטף עזה זה לא כולל את אשקלון, למשל".

מלון לאונרדו באשקלון, שאינה מיוצגת במתווה הפיצויים. צילום יח"צ.

ליאורה סלע דוד, מנהלת עמותת התיירות של צפון הנגב, ביקשה להגדיל את טווח הזמן של הפיצוי. "אנחנו בסבב הזה כבר כמה שנים. הגדרת הפיצוי היא עוטף עזה והתיירות שלנו היא גם מעבר לקו הזה".

אורי אלון, אגרונום, בעלים של מיזם "שביל הסלט": "4,600 תיירים ביטלו אצלנו בחודש האחרון, מתוך 50 אלף בשנה. הם היו אמורים להגיע לעוד הרבה אטרקציות באזור. מצלצל אלי מג"ד של חיילות שמשרתות בחברון ושהיו אמורות להגיע אלינו ואמר שהוא מבטל כי האימהות לחצו עליו, חברון נתפסת כיותר בטוחה מאתנו".

שמואל חזן, מנהל אגף תיירות, מועצה אזורית גולן אמר שתיירות היא תיירות ואי אפשר להפריד בין הלינה לאטרקציות.

מינם גנם, סמנכ"לית משרד התיירות הסכימה עם הנאמר. "התקופה שאושרה בהחלט קצרה וצריך להחיל אותה על יותר. אנחנו מגבשים את מה שניתן לעשות".

אמיר דהן, מנהל מחלקת פיצויים ברשות המיסים אמר שנזק עקיף לפי חוק, מוגבל לרשויות מסוימות ולאובדן הכנסות לתיירות, מסחר וכדומה. במקרים הנוכחיים פרשנו את התקנות שלנו בעקבות ההתחממות בצפון והחלטנו שבעלי התיירות זכאים לפיצוי בגין ביטולים. ההנחיות אומרות – מי שזכאי לקבל פיצוי זה מי שיושב בישוב ספר או מי שנכנס באותו זמן תחת הנחיות ההתגוננות של פיקוד העורף, זו רשימת ישובים בצפון ובדרום. עשינו פרשנות מקלה וכללנו את זה מהרגע הראשון של האירועים, בצפון זה חמישי, שישי, שבת ובדרום זה חמישה ימים. נכון שיש ביטולים עתידיים קדימה, לא תמיד אנחנו יכולים לקשר אותם. האסמכתאות שלנו הן ההזמנה שהאזרח הזמין והביטול שביטל. האזורים הטריטוריאליים דומים לנעשה במבצעים הקודמים. גם בתל אביב נשמעות אזעקות לעיתים ויש פגיעה בתיירות, זה לא אותו דבר".

לעניין הפיצוי לאטרקציות התיירות השונות ציין דהן כי "התקנות כרגע לא מאפשרות לנו זאת עד אשר שר האוצר ושר התיירות מכריזים על עסק כאטרקציה, ברגע שנקבל פניות כאלה נוכל לפנות עם זה לשר והם יהיו זכאים לאותם תנאים".

Exit mobile version