Site icon IAS

"וּבְאֵשׁ כַּלָּנִיּוֹת לוֹהֵט הַגַּיְא": דרום אדום – פורחים מחדש, חוזר בפעם ה-19

מרבדי כלניות ביער ניר משה/גבעת הכלניות. צילום שוש להב

הודעה חשובה בהקשר ל'דרום אדום', מטעם עמותת התיירות שקמה בשור

הוחלט לא לקיים השנה את אירועי "דרום אדום", למעט צעדת הכלניות לזכרו של אופיר ליבשטיין ז"ל

עסקי התיירות באזורים המותרים לביקור בנגב, בהתאם להנחיות הצבא והמשטרה, מזמינים את המטיילים לבקר אצלם. המידע במלואו מופיע באתר הבשור.

דורון נחמני-אשטן, מנכ"לית עמותת התיירות שקמה בשור: "אנחנו קשובים ושותפים לכאבם של תושבי האזור. החלטנו, יחד עם חמש המועצות האזוריות השותפות שלנו, לא לקיים את אירועי דרום אדום במתכונת שתוכננה.

מרוץ הכלניות והשוק – לא יתקיימו (הנרשמים יקבלו החזר כספי) וכך גם סיורי הפריחה של קק"ל. צעדת הכלניות לזכרו של אופיר ליבשטיין ז"ל, בתיאום ובהסכמת משפחתו ומועצת שער הנגב, תתקיים".

נוסיף כי תושבי האזור ובעלי עסקים רבים שבחרו לחזור ולפעול, יפתחו את שעריהם למבקרים והם מצפים לחזור ולארח מבקרים. מידע מסודר על עסקי התיירות שיפעלו, שעות פעילות והרשמה, יופיעו באתר הבשור וכולם מוזמנים לבקר ולתמוך.

יש להקפיד ולבקר באזורי הפריחה המותרים לביקור, בהתאם להנחיות הצבא והמשטרה. המידע במלואו ומפה מסודרת המתעדכנת כל העת גם, הם מופיעים באתר הבשור: https://www.habsor.co.il

—————————————————————————————————————————————————

"שְׁקִיעוֹת בָּהָר תִּבְעַרְנָה וְתִדְעַכְנָה / אֲבָל כַּלָּנִיּוֹת תָּמִיד תִּפְרַחְנָה / סוּפוֹת לָרֹב תֵּהֹמְנָה וְתִסְעַרְנָה / אַךְ מֵחָדָשׁ כַּלָּנִיוֹת תִּבְעַרְנָה / כַּלָּנִיּוֹת, כַּלָּנִיּוֹת, כַּלָּנִיּוֹת אֲדַמְדַמּוֹת אַדְמוֹנִיּוֹת".

שירו של נתן אלתרמן (התפרסם בלחן של משה וילנסקי, מושר מפיה של שושנה דמארי), שהפך לפסקול חיינו, מזוהה עם מה שהתחיל לפני 19 שנים כ'פסטיבל דרום אדום", הרי הוא 'חג הכלניות', בנגב המערבי וצפון הנגב, ומילות השיר רלבנטיות במיוחד לימינו אלה: "וּבְאֵשׁ כַּלָּנִיּוֹת לוֹהֵט הַגַּיְא" – כי לכלניות האדומות, ולצידן החרציות, הרקפות, הנרקיסים, הסביונים ושאר הפרחים שהשתלטו על כל חלקה טובה בנגב הצפוני, על שלל צבעיהם, לא איכפת מהמצב והם מקבלים את פנינו במרבדים מרהיבים.

מזה 19 שנים אני מלווה את פסטיבל דרום אדום, שהפך לאחד האהובים והפופולריים בקרב הציבור שנהר אליו בהמוניו מקצווי ארץ. השנה, בשל ובצל אסון אוקטובר והמצב הבטחוני, הוסר משמו ה'פסטיבל', הוא הוסט גיאוגרפית מעט מזרחה למה שהורגלנו, אך בהחלט פעיל ומרגש מתמיד. 'דרום אדום' מתחיל היום, 2 בפברואר וימשך לאורך כל החודש. תבואו, גם כדי להביע סולידריות, לעטוף את העוטף באהבה ובתמיכה בתושבים ובעסקים, וגם כי צפוייה לכם הנאה וחוויה מרגשת יותר מתמיד. תעקבו אחר התוכניות והעידכונים באתר 'דרום אדום', וחשוב לציין – הפעילויות יתקיימו בהתאם להנחיות פיקוד העורף והמשטרה.

סלי פיקניק של "סלילי" בגבעת הכלניות. צילום באדיבות "סלילי"

מה צפוי השנה ב'דרום אדום'

בעמותת התיירות שקמה בשור וברשויות החברות בה, הוחלט לקיים, בעיקר השנה, את 'דרום אדום', והפעם בסימן של פריחה מחדש, כשהשותפים המרכזיים לפרויקט השנה הם קק"ל ובנק הפועלים. השנה לא יתקיימו, כמידי שנה, עשרות אירועים ברחבי המרחב, אלא מספר קטן של אירועים ממוקדים, שיהוו מסר לכך שאנו תמיד נבחר לפרוח שוב, במלוא מובן המילה. חלק מאתרי התיירות באזור החליטו באופן מבוקר, לקיים את הפעילות שלהם בהיקפים מצומצמים וממוקדים, ובהם אתרי מורשת, תיירות חקלאית, אמנים, מוזיקאים וגם מקומות לאכול בהם כמו אירוח ביתי, מסעדות ובתי קפה ועגלות קפה. חלק מהמקומות יקבלו קבוצות בלבד וחלקם גם יקבלו בודדים. בסיוע ובחסות בנק הפועלים, הכניסה למרבית האתרים מסובסדת. ומתוך הפעילויות המוצעות, יש להזכיר את שני אירועי הדגל המסורתיים: צעדת הכלניות של קק"ל ומרוץ הכלניות.                                                           

צעדת הכלניות של קק"ל תוקדש השנה לזכרו של אופיר ליבשטיין ז"ל, ראש מועצת שער הנגב ומייסד פסטיבל דרום אדום, שנפל בהגנה על ביתו, קיבוץ כפר עזה. הצעדה, שתתקיים ב-16.2, תצא מאזור אתר הראשונים בקיבוץ רוחמה, ומסלוליה, בני 3.5, 6.5 ו-10 ק"מ, יעברו בנוף הציורי של בתרונות רוחמה, לצד פריחה מרהיבה, נופים פתוחים ואתרים היסטוריים. הצעדה השנה תהיה סגורה למוזמנים בלבד, אך מזמינים את אזרחי ישראל וקהילות בכל העולם, ללבוש חולצה אדומה, ולצעוד יחד באמצעות אפליקציה ייעודית שפותחה בשיתוף מיקרוסופט במיוחד לטובת הצעדה. מסלולו של מרוץ הכלניות, שיתקיים בסימן השבת החטופים והנעדרים ובשיתוף מטה משפחות החטופים והנעדרים, השתנה והוא הועבר מיער שוקדה לפארק גרר-שרשרת וסביבתו, אזור בעל ייחודיות נופית, עם מעיינות ופריחות לאורכו. במרוץ יהיו 3 מקצים והוא יתקיים ב-9.2.

קק"ל יקיימו סיורים מודרכים, רגליים ורכובים, ביערות קק"ל ובאתרי הפריחה המזרחיים, בהרשמה מראש ובתשלום סמלי. בין הסיורים: מגבעת הכלניות אל יער ניר משה, מפארק נחל גרר ליער שרשרת, אל בתרונות רוחמה ובשביל הזהב שביער להב. ארוע נוסף, בחסות בנק הפועלים, הוא "דרום אדום MARKET", בו יציעו אמני צפון הנגב את מוצריהם: חפצי נוי לבית ולגינה, כלי קרמיקה, תכשיטים, עבודות עץ, ביגוד אתני, סדנאות לילדים, וכמובן שמן זית משובח, זיתים דבש ומרקחות, ממאפים ומאכלים ביתיים, קינוחים ועוד. האירוע יתקיים בימים שישי ושבת, 23-24.2 בפארק תעשיות עידן הנגב.

קפה נוריתא בבית קמה. צילום שוש להב

קרן קימת לישראל מזמינה אתכם לטיולי פריחות ויערות במרחב דרום    

ציבור המטיילים מוזמן כבר עכשיו לבוא ולטייל בין הפרחים ביערות קק"ל באזור הנגב הצפוני. תוכלו למצוא את הכלנית הנפוצה שאותה אנו מכירים בצבע אדום בוהק, מלווה לעיתים בכלניות לבנות ואף וורודות ולצידן בצבעי לבן צהוב ואף סגול, בפריחה מרהיבה ומגוונת. ביערות קק"ל הפורחים תוכלו לראות מופעי כלניות אדומות בוהקות ביערות: שחריה, ניר משה ויער רוחמה. בנוסף לכלניות ניתן לראות את השקדיות ביופיין הלבן, שמבשרות על האביב הקרב ובא.

כך למשל, ביער שחריה בין השבילים, החניונים ומקומות הפנאי והנופש, תוכלו למצוא כלניות ולצידן רקפות סגולות, שגם הן כמו הכלניות גיאופיטים בעלות כתרים. ביער רוחמה, בין הגבעות היפות, כל עונה צובעת את המרחבים בגוון משלה, ובעונה הזו מופעים רבים של פריחות מגוונות, רקפות סגולות, רותם המדבר שצומח גם ביערות הפחות מדבריים, שקדיות וכמובן כלניות אדומות בוהקות, שיצמחו לכדי מרבדים אדומים, וכמובן לא לשכוח שמדובר בפרחים מוגנים.

ביער ניר משה, לצד מסלול האופניים ונקודות התצפית, פריחת כלניות ולצידן חרדלים לבנים שצבע פריחתם גם הוא צהוב, ליד חרציות השדה הצהובות המופיעות בכתמים נרחבים. הסביונים שגם הם צהובים, ילוו פריחת כלניות באזורים רבים. את האירוסים הארצישראלים ניתן למצוא במקומות בודדים ודי נסתרים, בעיקר למרגלות ההרים, ובמופעים מיוחדים ניתן לראות את האירוס השחום. הכלניות ביערות מלוות גם בצמח הדודא הרפואי, המלווה בפריחה סגולה. אז שימו לב ותסתכלו בין העצים, ואולי תגלו פריחות נוספות שהטבע מציג לנו לראווה.

קטיף כרוב בחוות רימון ביער להב. צילום ליאור אבולעפיה/קינדרלנד

הייתי, חוויתי ממליצה

בסיור מקדים לקראת 'דרום אדום' ביליתי יום מהנה בנגב הצפוני, ביערות הפורחים ובאטרקציות תיירותיות מעניינות. הנה מקצת מהן:

* חוות רימון – קטיף עצמי ופודטראק:

חוות רימון שוכנת ביער להב הירוק, ומטרתה לשמש כבית ומקום בטוח לכ- 30 בני נוער שנשרו ממסגרות, העובדים בחקלאות ברת קיימא. הם מגיעים לשם מדי בוקר, עובדים את האדמה ומטפלים במה שצריך. במהלך דרום אדום, המקום יהיה פתוח לקהל הרחב עם שלל פעילויות:

קטיף עצמי בגן הירק של החווה, בו אפשר לקטוף ירקות עונתיים

סדנאות לילדים: פיתות בטאבון, שזירת פרחים, חץ וקשת והיפ הופ

פודטראק המציע פיצות ומאפים טעימים במיוחד

החווה פתוחה בימי שלישי וחמישי בשעות 18:30-15:30 ובימי שישי בשעות 14:00-08:00.

* טיולי אופניים "באופן" – לרכב בין הכלניות:

סלבה טקץ’ מקיבוץ יכיני, הוא 'איש האופניים' ויש לו כ- 200 זוגות אופניים. הוא הקים את חברת "באופן", המציעה השכרת אופניים לטיולים רכובים במסלולים הקסומים של צפון הנגב, כדי שאפשר יהיה להגיע ולראות כמה שיותר כלניות פורחות.                              באופן – טיולי אופניים, טל': 053-249-4748

* נוריתא – עגלת קפה באווירה כפרית בקיבוץ בית קמה:                                          

נורית פתחה את עגלת הקפה שלה, הנושאת את השם "נוריתא", לפני כשנתיים, כאשר בני המשפחה עיצבו ובנו אותה במו ידיהם. הנופים הקסומים מסביב לעגלה, משתלבים היטב עם האוכל הנהדר שנורית מכינה במקום: כריכים, מאפים, קישים ועוגות גורמה (אני אהבתי במיוחד את עוגת השוקולד הנמס בפה), וכל הטוב הזה טריא וטעים. פתוח בשישי בבוקר עד אחה"צ, ובשבת במהלך כל היום. טל': 052-610-066

האמן רונן חורב מסטודיו רון ארט – ניפוח זכוכית. צילום שוש להב

* רון ארט – סדנאות לייצור אומנות במושב מעגלים:

רונן חורב, המוכר כ"רון ארט", הוא אמן יודאיקה היוצר יצירות אמנות מרהיבות מכל חומר גלם שניתן לחשוב עליו: משאריות מתכת וטילים, ועד בקבוקי בירה ופיסות עץ מהחצר. רונן מעביר סדנאות מהנות לכל המשפחה, הכוללות הרצאה והסבר על כל סוג חומר וכמובן, יצירה משותפת של אמנות ממוחזרת. ניתן להגיע לביקור התרשמות קצר ולסייר בסטודיו הנעים של רון ארט, וגם להצטרף לסדנא. הסטודיו נמצא במושב מעגלים שבצפון הנגב.

הסיור בסטודיו מתאים לכל הגילאים. הסדנאות מתאימות לזוגות ויחידים.

בימים א’-ג’: 9:00-16:00, ד’-ה’: 17:00-21:00, ו’: 9:00-13:00.

סיור בסדנה: 30 ש”ח למבקר, החל מגיל 5. סדנאות: 400 ש”ח ליחיד, 600 ש”ח לזוג.

העסק משתתף במבצע 50% הנחה בימים נבחרים, בחסות בנק הפועלים.

* "סלילי" – לאכול אצל לילי:

לילי שיפר מקיבוץ רוחמה, החלה להכין סלי פיקניק מפנקים עבור מטיילים שבאו לפקוד את האזור הצבעוני ביותר בארץ. מה שהתחיל כמארזים מזדמנים, הפך לאטרקציה קולינרית, כשלילי מציעה מלבד ערכות פיקניק זוגיות או משפחתיות, גם סדנאות פיצה מרתקות בביתה שבקיבוץ רוחמה. טעים ומפנק. מובן שצריך להזמין מראש.

מרבדי כלניות ביער ניר משה/גבעת הכלניות. צילום שוש להב

לתשומת לב:

* חשוב להתעדכן באתר האינטרנט של 'דרום אדום'.

* הקפידו לתאם מראש השתתפות באירועים ובפעילויות השונות.

* השנה לא תותר כניסת רכבים לציר המרכזי המוביל ליישובים צמודי הגדר במועצות אשכול ושער הנגב, וכן ליער שוקדה ומספר חניונים כמו חניון רעים, חניון ורמולן וחניון מרווה. כדאי מאוד להתעדכן באתר דרום אדום לפני היציאה לדרך.

* הפעילויות יתקיימו בהתאם להנחיות פיקוד העורף והמשטרה.

מידע נוסף על רשימת הפעילויות והאירועים תעודכן כל העת באתר דרום אדום: https://www.habsor.co.il/

דרום אדום – פורחים מחדש. צילום שוש להב
Exit mobile version