Site icon IAS

התמתנות במשבר המתמשך בתיירות הנכנסת

ברבעון הראשון של השנה היו במלונות כ-1.8 מיליון לינות תיירים, עלייה של 4% בהשוואה לרבעון הראשון של 2015, אך ירידה של 24% לעומת התקופה המקבילה ב-2014. בלינות הישראלים היו ברבעון הראשון של השנה כ-2.5 מיליון לינות, שזו עלייה של 3% עליה לעומת הרבעון הראשון ב-2015 ועלייה של 13% לעומת התקופה המקבילה ב-2014. בסך הכל היו ברבעון הראשון 4.3 מיליון לינות של תיירים וישראלים, שזו עלייה של 4% בהשוואה לרבעון הראשון ב-2015 וירידה של 6% לעומת התקופה המקבילה ב-2014.

במרץ נרשמו כ- 705 אלף לינות תיירים, אמנם עלייה של 5%+ לעומת מרץ 2015, אבל ירידה של 29%- לעומת מרץ 2014 – כארבעה חודשים לפני צוק איתן. בלינות ישראלים: נרשמו 917 אלף, שזו עלייה של 6% עליה 2015 לעומת 2015 ועליה של 28% לעומת מרץ 2014.  סה"כ נרשמו במרץ בבתי המלון: כ- 1.6 מיליון לינות תיירים + ישראלים, שזו 6% עלייה לעומת מרץ 2015, אך ירידה של 5% לעומת מרץ 2014.

כך מסרה המחלקה הכלכלית של התאחדות המלונות בישראל, שלדבריה מהנתונים מתברר, כי אמנם חלה התמתנות בהיקף המשבר בתיירות הנכנסת ביחס לאשתקד, אך עדיין המצב לא טוב בעיקר בירושלים, בטבריה, בנתניה ובנצרת.

נתונים מנוכי עונתיות

ההתמתנות במשבר התיירות נראית גם בנתונים מנוכי מגמה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) , שלפיה בלינות התיירים ברבעון הראשון של השנה נרשמה עלייה של פחות מ-1% בחישוב שנתי לעומת ירידה של 5% בחישוב שנתי בשלושת החודשים הקודמים. מנתוני המגמה בלינות ישראלים מתברר, כי ברבעון הראשון של השנה נרשמה עלייה של 11% בחישוב שנתי, לעומת עלייה בחישוב שנתי של 7% שנרשמה בשלושת החודשים הרושמים.

נתוני בנק ישראל

בנק ישראל טוען, כי לפי סקר החברות לרבעון הראשון של 2016, מאזן הנטו המשוקלל נמצא בקרבת האפס ומכך עולה שהפעילות במגזר העסקי שבה להתרחב בקצב מתון לאחר האצה קלה ברבעון הקודם. מאזן הנטו הוא ההפרש בין שיעור החברות והעסקים שדיווחו על עלייה בפעילות לבין שיעורן של  אלה שדיווחו על ירידה, משוקלל לפי משקלות המתאימים לגודל כל ענף במגזר העסקי.

עם זאת ניכרת שונות בין ענפי המשק: בענפי המסחר והשירותים מאזני הנטו שליליים, בענפי הבנייה והתחבורה והתקשורת מאזני הנטו חיוביים, ובענפי התעשייה והמלונאות המאזנים מעידים כי לא חל שינוי ברמת הפעילות. בין הענפים יש שונות גם בצפי לגבי הרבעון הבא: בענפי המסחר והבנייה הצפי חיובי, בענפי התעשייה והשירותים החברות צופות התייצבות בפעילות, ואילו בענפי המלונאות והתחבורה והתקשורת הן צופות התכווצות. לדברי בנק ישראל, בענף המלונאות צופים שברבעון הבא תימשך הירידה בהזמנות.

"לתת סיוע נקודתי"

לדברי נועז בר ניר, מנכ"ל התאחדות המלונות בישראל: "המשבר בתיירות הנכנסת נמשך. אנו רואים במרץ ירידה דרמטית של 29%- בלינות התיירים אל מול 2014. משרד התיירות עשה צעדים יפים להחזרת התיירות הנכנסת לאילת. אנו מקווים כי המשרד, האחראי על שיווק המדינה, יעשה צעדים אפקטיביים נוספים, בעזרת תקציבי השיווק הטובים ביותר שידענו אי פעם, להגברת התיירות הנכנסת במוצר העיקרי שלנו: דת, תרבות והיסטוריה. אנו חושבים, שנכון לתת סיוע נקודתי לבתי המלון באזורי התיירות הנכנסת, שנפגעו, ולא הצליחו להשלים תפוסות בישראלים, בירושלים, בנצרת, בנתניה ובטבריה. בערים אלה, למעט בטבריה, יש גידול במספר חדרי המלון, שמעמיק עוד יותר את המשבר".

 

 

 

Exit mobile version