Site icon IAS

התיירות הבינלאומית גדלה מהר יותר מסחר הסחורות בעולם

תקבולי התיירות הבינלאומית ביעדים ברחבי העולם גדלו ב-2015 ב-3.6%, עלייה העולה בקנה אחד עם הגידול של 4.4% בכניסות של הטיסות הבינלאומיות ליעדים השונים. התיירות בינלאומית גדלה מהר יותר מאשר סחר סחורות בעולם, כאשר חלקה של התיירות ביצוא העולמי גדל ב-2015 ל-7%, לאחר שערך היצוא הכולל מתיירות בינלאומית הסתכם ב-1.4 טריליון דולר. מגמת גידול תקבולי התיירות הבינלאומית נמשכת זו השנה הרביעית ברציפות. כך מסר השבוע ארגון התיירות הבינלאומי World Tourism Organization UN UNWTO –.

"תיירות היא כיום קטגוריה גדולה של הסחר הבינלאומי בשירותים," אמר מזכ"ל UNWTO טאלב ריפאעי בוועדה האזורית ה-60 למדינות אמריקה, שהתקיימה בהוואנה קובה. "למרות התאוששות כלכלית חלשה ואיטית, הוצאות על תיירות בינלאומית גדלו באופן משמעותי בשנת 2015, המוכיח את הרלוונטיות של התיירות בצמיחה הכלכלית, הגדלת היצוא ויצירת מקומות עבודה עבור מספר הולך וגדל של משקים בעולם", הוא הוסיף.

רווחי שיא ב-2015 בתעשיית התעופה בארה"ב

את תוצאות הגידול התיירותי רואים היטב בארה"ב שם היה הרווח התפעולי המאוחד של חברות התעופה האמריקניות בשנת 2015 – 24.1 מיליארד דולר, בהשוואה לרווח תפעולי של 14.9 מיליארד דולר בשנת 2014. כך דיווח משרד התחבורה האמריקני, שציין, כי בשנת 2015 גדל הביקוש בארה"ב לטיסות בקצב המהיר ביותר מאז שנת 2007 וזאת, למרות הצמיחה הכלכלית הצנועה.

מהדוח מתברר, כי החברות הסדירות דיווחו על רווחים תפעוליים משולבים של 17.3 מיליארד דולר, וחברות הלואו קוסט דיווחו רווחים תפעוליים משולבים של 6 מיליארדי דולר. כל חברות התעופה דיווחו על רווחים נקיים חיוביים.

הכנסות נוסע מיילים (RPM) בארה"ב גדלו ב-2015 ב-3.8% בהשוואה ל-2014, כשמספר הנוסעים גדל באותו השיעור ואילו בטיסות הפנימיות בארה"ב הכנסות נוסע מיילים גדלו ב-4.8% כשמספר הנוסעים גדל ב-4.2%. הכנסות נוסע מיילים בטיסות הבינלאומיות גדלו רק ב-2.2%, בהשוואה ל-2014, בגלל ההשפעה השלילית על מספר הנוסעים בגלל האטה הכלכלית בסין, מיתון בברזיל וברוסיה, ותנודות בשער החליפין של הדולר שעלה רק ב-1.6%. מה שגרם לירידה בתפוסה הכוללת של חברות התעופה ב-0.1 נקודות אחוז ל-83.3%.

האטה בביקושי  התעופה העולמיים בחודש מרץ

על פי ארגון חברות התעופה הבינלאומי (IATA) תוצאות תנועת הנוסעים העולמיות  בחודש מרץ השנה, שנמדדו בהכנסות נוסע קילומטרים (RPK), גדלו ב-5.3%, בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2015 , כאשר הקיבולת גדלה אומנם בקצב מעט מהיר יותר של 5.9%, אבל שעור התפוסה הממוצעת ירדה  בחצי נקודת אחוז לרמה של 79.6%. יש לציין, כי הביקושים  בתנועה הבינלאומית צמחו משמעותית מהר יותר עם גידול של 6.2%, לעומת הביקושים בתנועה הפנים ארציות שגדלו רק  ב-3.7%.

יחד עם זאת, על פי IATA , הנתונים בחודש מרץ השנה מראים האטה מתונה בשיעורי הצמיחה בהשוואה לחודשים ינואר עם גידול של 7.2% ופברואר עם גידול של 8.6%.  "בעוד שהעליות עולים בקנה אחד עם מגמות ארוכות טווח, צמיחת הביקוש במרץ מייצגת האטה לעומת חודשים ינואר ופברואר. מוקדם מדי לומר אם זה מסמן את סוף התוצאות חזקות מאוד האחרונות. יחד עם זאת, ברקע הכלכלי הרחב יותר שנשאר מאופק, אנחנו מצפים לתמריץ נוסף בדמות הרחבת הרשתות וירידה בעלויות נסיעה", אמר טוני טיילר, מנכ"ל IATA.

ומה מתרחש השנה בישראל?

בחודשים ינואר – אפריל היו 909 אלף כניסות מבקרים לישראל, שזו ירידה של 4% בהשוואה לאותה התקופה אשתקד, 850 אלף כניסות תיירים, שזו גם ירידה של  4% ו-775 אלף כניסות תיירים בדרך האוויר, שזו ירידה של 2%, בהשוואה לאותה התקופה אשתקד.

מניתוח הנתונים מנוכי העונתיות מתברר, כי בשלושת החודשים האחרונים נרשמו 7.2 מיליון כניסות תיירים ברמה השנתית, ובשלושת החודשים הקודמים, נובמבר 2015-ינואר 2016, נרשמו 6.2 מיליון ברמה שנתית.  אבל מניתוח נתוני המגמה של התיירים מתברר, כי בשלושת החודשים האחרונים, פברואר – אפריל, נרשמה עלייה של 2% בחישוב שנתי, לעומת ירידה של 10% בשלושת החודשים הקודמים, נובמבר 2015– ינואר 2016.

 

 

 

Exit mobile version