Site icon IAS

התיירות במצרים: כ-8 מיליון תיירים ב-2017 וממשיכה להתחזק

תומאס קוק יקים שני מלונות נוספים בעיירת הנופש אל גונה בסיני. צילום thomascook

אחרי כמעט עשור של אתגרים, מגזרי התיירות והמלונאות של מצרים מגלים סימני התאוששות, כאשר משקיעים מרחבי העולם מאמינים בפוטנציאל התיירותי של שכנתנו מדרום. חלק מההבטחה לשיפור בתיירות למצרים נעוץ ביוזמה המצרית לגייס הון פרטי מהעולם לשם כך. במאמץ למשוך מבקרים, בעיקר מאסיה ומאמריקה הלטינית, השיק משרד התיירות המצרי קרן הון פרטית לשיפורים בתשתית התיירותית של המדינה, כולל מלונות. התוכנית כוללת פיתוח השירותים המוצעים על ידי בתי מלון, מסעדות וכל יעדי התיירות והאתרים במדינה. לדברי שרת התיירות ראניה אל מאשאט (Rania al Mashat), מספר גורמים מנעו את שידרוג המלונות בממלכה זה 12 שנה וקרן כזו תוכל לסייע במאמצים אלה.

מלונות קהיר, למשל, צפויים להציג עלייה של 7% בתפוסות עד סוף השנה. דו"ח של חברת המחקר Colliers International, צופה כי המגזר המלונאי בקהיר יראה עלייה של 34% במחיר הממוצע ללילה השנה, הודות לאקלים סוציו-אקונומי יציב יותר במדינה והוא צפוי להתייצב השנה על 115 דולר ללילה, גבוה בהשוואה לשנים קודמות.

עם זאת, שנת 2018 מסתיימת במצרים בפיגוע, כאשר מטען שהופעל אתמול (ו') באוטובוס בסמוך לפירמידות בגיזה, גבה את חייהם של שלושה אזרחי וייטנאם ומדריך תיירים, וגרם לפציעתם של עשרה נוספים. בחודש שעבר נהרגו שבעה בני אדם ו-12 נוספים נפצעו מירי על אוטובוס שבו נסעו נוצרים קופטים במצרים ובמרץ, ימים ספורים לפני הבחירות, נהרגו שוטר ונהג בפיצוץ מכונית תופת באלכסנדריה, בסמוך למלון טוליפ באחד הרחובות הראשיים.

מלונות פאר משני צידי הנילוס. מלונות יוקרה מהווים 64% מכלל היצע החדרים בקהיר. צילום Depositphotos

מצבת חדרי המלונות הנוכחית של קהיר-רבתי כוללת 18,836 חדרי אירוח של מותגים מקומיים ובינלאומיים ברמה של 3-5 כוכבים. לפי הדוח, 4,303 חדרים הם במלונות ממותגים של רשת מריוט אינטרנשיונל, בעוד 2,722 חדרי אירוח ממוקמים בנכסי הילטון (מלון הילטון היליופוליס עבר השנה שינוי למותג פיירמונט). מלונות יוקרה מהווים 64% מכלל היצע החדרים בקהיר.

התפתחויות חדשות במלונות בקהיר כוללות מלון חדש בשם נובוטל קהיר נאסר סיטי עם 150 חדרים ו-100 דירות עם שירותי מלונאות, וכן מלון וולדורף אסטוריה חדש עם 247 חדרי אירוח.

שרת התיירות אמרה לאחרונה בראיון לבלומברג כי כ-8 מיליון תיירים ביקרו במצרים ב-2017 והמספר קפץ ב-40% בתשעת החודשים הראשונים של 2018, אם כי טרם הגיע לרמות של 2010. "הריבאונד היה די תלול ואנחנו מנסים להעמיד את התעשייה על בסיס תחרותי מול העמיתים שלנו", הסבירה.

המספרים קורצים למשקיעים

מספרי תיירים כאלה קורצים למשקיעים ונציגים של עסקים שונים וגם מושכים את תשומת לבן של מדינות. בינואר 2019 צפוי נשיא צרפת, עמנואל מקרון, לבקר בקהיר. שגריר צרפת במצרים, סטפן רומאטה, אמר כי הביקור עשוי לשמש הזדמנות להגברת ההשקעות הצרפתיות במצרים. נכון לעכשיו, עסקים צרפתיים השקיעו כ-4 מיליארד יורו בפרויקטים מצריים, כולל מלונות אקור במותגים סופיטל וקלאב אקור.

לדברי רומאטה, הירידה באינפלציה, הגידול ברזרוות הכספיות והשיפור בסביבה הכלכלית הכוללת  – הגבירו את האטרקטיביות של המדינה להשקעות. כדוגמה לכך, יושקו בשנת 2019 טיסות-שכר בין ליון שצרפת להורגדה (Hurghada) עיר הנופש שלחוף הים האדום בסיני.

מלון סופיטל טאבה הייטס של אקור בסיני. מחירים קורצים לרוסים. צילום עירית רוזנבלום

מעבר לביקור של מקרון, משלחת מצרית תצא לצרפת באמצע מרץ כדי לקדם את התיירות הצרפתית למצרים.

השקעות נוספות הצפויות: תאגיד התיירות הגדול תומאס קוק, שכבר מפעיל מלונות במצרים, הכריז על שותפות עם אוראסקום (Orascom Development Holding) שבסיסה בשווייץ, לפתיחת שני מלונות באל גונה בשנה הבאה. הן יפתחו בעיירת הנופש מלון של 100 חדרים של קאזה קוק בחוף הים כמו גם מלון קלאב קוק.

משרדי האוצר והתיירות במצרים חתמו על הסכם להקטין את המס על מלונות פעילים, תוך התחשבות בשיעור התפוסה הממוצע במהלך שנת הכספים ומספר החדרים במלון. עם זאת, לפי הדוח, למרות שנראה כי מדובר בסכומים מופחתים, עדיין הם עלולים למנוע מבעלי המלונות להשקיע בשיפוצים ובשדרוגים.

תיירים מרוסיה למצרים מישראל

גם ישראל תורמת את חלקה לתיירות לסיני ולא רק באמצעות עשרות אלפי הישראלים שנופשים בה בשנה (365 אלף בחודשים ינואר-נובמבר, עליה של 78% לעומת 2017).

חברת נסיעות מרוסיה בשם פאגאס טוריסטיק החלה למכור ברוסיה חבילות נופש לסיני במחירים נמוכים במיוחד כשהטיסות נוחתות בנמל התעופה עובדה והתיירים מדלגים על מלונות אילת ופונים לשארם א-שייח ולאורך חופי סיני. חבילות דומות הוצעו כבר ב-2015. אחת מחברות הקבוצה, פאגאס, תנהל את מלון הנסיכה באילת ותהפוך אותו למלון הכל כלול לאוליגרכים רוסיים.

לדברי אלכס טנצר, מומחה ליחסי רוסיה-ישראל, מדובר בשוק של שני מיליון רוסים שמחפשים חופשה בחופים חמים בחורף וכי הביקוש גדל באחוזים ניכרים לעומת השנה הקודמת.

Exit mobile version