Site icon IAS

התגלו ונחשפו באשקלון: ציורי קיר מרהיבים ביופיים מהתקופה הרומית

ציורים יפיפיים באתר באשקלון. צילום אמיל אלג'ם, רשות העתיקות

הציורים, שמעטרים קברים קדומים של אנשים אמידים, התגלו לפני עשרות שנים אך מעטים זכו לראות אותם. כעת, הם שומרו ע"י מומחי השימור של רשות העתיקות בסמוך למרינה, במימון עיריית אשקלון, כחלק מפיתוח הפנינות הארכיאולוגיות הרבות בעיר.

שני קברים מקומרים בני לפחות 1,700 שנה, ובהם ציורי קיר מרהיבים ונדירים בארץ של דמויות מהמיתולוגיה היוונית, תיאורי אלות, אדם, צמחים ובעלי חיים, ייחשפו בקרוב לציבור, לראשונה. זאת, כחלק משיתוף פעולה נרחב של עיריית אשקלון ורשות העתיקות, לפיתוח ולהנגשת נכסי המורשת יוצאי הדופן בעיר, כחלק מהשטחים הציבוריים שלה, לרווחת התושבים והמבקרים.

המבנים המקומרים העתיקים ממוקמים בקרבת המרינה באשקלון, בשטח ציבורי המצוי בין מגדלי מגורים. כחלק מהחלטת העירייה להנגיש את האתר לציבור, פותח השטח, שהיה מוזנח, לכדי גינה ציבורית מזמינה ובה שני הקברים, שההצצה לתוכם פותחת צוהר לעולם קדום ומרתק.

לדברי ראש העיר אשקלון, תומר גלאם: "אשקלון היא אחת מהערים העתיקות בעולם, ולצד עיצוב העתיד בעיר, אנחנו מעניקים מקום של כבוד לעבר המפואר והעשיר שלה. בשנים האחרונות עשינו מהפכה של ממש בתחום שימור האתרים ההיסטוריים, הנגשנו אותם לתושבי העיר ולציבור הרחב ויזמנו אירועים ותוכניות חינוכיות, תרבותיות ותיירותיות, במטרה לחבר בין ההיסטוריה של העיר להווה שלה".

בשנות ה-30 של המאה ה-20 התגלה באתר, המצוי במרחק של כ-300 מ' מחוף הים, קבר קימרון חפור בחול. מבנה הקבר, שנחפר ע"י מפקח בריטי של רשות העתיקות המנדטורית ותוארך לתקופה הרומית (המאה ה-3' לספירה), כלל אולם, ולצידו ארבע שקתות קבורה. אולם זה, עוטר בציורים מגוונים ומרשימים, וכולל תיאורים של אפרודיטה – אלת היופי והאהבה או דמטר – אלת האדמה והתבואה במיתולוגיה היוונית, תיאורי צמחים כגון שריגי גפן, אשכולות ענבים, עלים וענפים שונים ותיאורים של נימפות – אלות מהמיתולוגיה הקשורות לטבע.

עוד תוארו ראשן עטור זרים עשויים מצמח הלוטוס ואוחזות קנקנים מהם נשפכים מים, ציפורים שונות, צבאים, ילדים קוטפים אשכולות ענבים ואוספים אותם בסלים, דמות מנגנת בחליל פאן, ראש של גורגונה – דמות נשית מפלצתית עם שיער העשוי מנחשים, ומבט שיכול לאבן את המביטים בה, ועוד תיאורים רבים ומגוונים.

קבר מקומר ומעוטר נוסף בגינה הציבורית, הועתק למקום זה כבר בשנות ה-90 מאתר אחר באשקלון, במטרה לשמרו. קבר זה, שנחשף בחפירה של ד"ר אלנה קוגן-זהבי מרשות העתיקות, נבנה במאה ה-2 לספירה. במרכז המבנה אולם, שקירותיו עוטרו בציורים צבעוניים של גברים עירומים נושאי מנחות, ציפורים ועיטורים נוספים מעולם החי והצומח. סביב האולם כוכי קבורה מקומרים, שבתוכם התגלו ארונות עופרת מעוטרים בדמויות אדם, פריטים אדריכליים, בעלי חיים ודגמים צמחיים. בחודשים האחרונים שומרו המבנים והעיטורים שבהם בתהליך מורכב, ע"י ולדימיר ביטמן, דוד קירקוסייאן, אלכסיי רונקין ויוני תירוש, מומחי מינהל השימור ברשות העתיקות.

לדברי מארק אברהמי, ראש ענף שימור אמנותי ברשות העתיקות: "ציורי קיר קדומים לרוב אינם משתמרים באקלים הלח של א"י. העובדה שהציורים עמדו במבנה שהיה יחסית סגור, הגנה עליהם, במידת מה, לאורך עשרות שנים. מטבע הדברים, החשיפה של הצבע בן מאות השנים לאוויר וללחות, הביאה לדהייתו ולבלייה. נדרשנו לתהליך ארוך ורגיש כדי לעצור ולתקן את נזקי הזמן ופגעי מזג האוויר. חלק מהציורים חייבו ניתוק מהקירות על מנת שיטופלו ביסודיות במעבדות השימור של רשות העתיקות, עד להחזרתם. יתר קירות המבנה נוקו, פיגמנט הצבע בציורים הודגש, והמבנה כולו חוזק ויוצב כך שיישמר לדורות הבאים".

בשנים האחרונות השקיעה עיריית אשקלון משאבים רבים בטיפול ופיתוח אתרים בעיר, בשיתוף פעולה עם רשות העתיקות. בין השאר, פותח בשכונת עיר היין החדשה פארק ציבורי גדול, שבליבו אתר תעשייה קדום, הכולל גתות, בית בד, מבני מחסנים, בית מרחץ ועוד. פסיפס ברחוב יקותיאל אדם שומר אף הוא לצד גן משחקים המשלב ממצאים ארכיאולוגים. חצר הסרקופגים, שבה מוצגים לציבור עשרות פריטים מרשימים ונדירים שנמצאו בעיר, שודרגה. הוקמה תצוגת ממצאים עתיקים יפהפיים בשדרות קדש, ועוד. עם פתיחת הגינה הציבורית לקראת החגים, יוכלו תושבי אשקלון, מבקרים ותיירים להתפעל מיפי הציורים הנדירים וללמוד על ההיסטוריה המרתקת של עיר הנמל השוקקת.


לדברי אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות: "העיר אשקלון היא מהראשונות שהשכילו למנף את הפוטנציאל הערכי והאסתטי העצום, הגלום בנכסי המורשת שלה. אשקלון מהווה דוגמה לשילוב ממצאים קדומים – בשיתוף עם רשות העתיקות, במרקם העירוני, באופן המקנה ערך מוסף ועניין למרחב הציבורי שלה. אני שמח שסוף סוף, – בזכות שיתוף פעולה עם העירייה והעבודה המקצועית של המשמרים שלנו, יוכלו תושבי אשקלון ומבקרים ליהנות מהמראה המרהיב ויוצא הדופן של הקברים המצויירים".

לדברי מיריי אלטיט, סגנית ראש העיר והממונה על שימור אתרי מורשת בעיריית אשקלון: "יחד עם ראש העיר תומר גלאם, עשינו ואנחנו עושים מהפכה בתחום שימור האתרים ההיסטוריים בעיר. לצד עבודת השימור בשיתוף רשות העתיקות, אנחנו דואגים להנגיש את האתרים ההיסטוריים לציבור הרחב, לפתח את הסביבה שלהם ולקיים בהם פעילויות חינוכיות ותרבותיות. אנחנו מזמינים אתכם להגיע לעיר וליהנות מכל מה שיש לה להציע גם בתחום העתיקות והארכיאולוגיה".

Exit mobile version