Site icon IAS

השפעת הטרור על התיירות הנכנסת היא דיפרנציאלית

ערב פתיחת יריד התיירות הגדול בעולם בברלין ITB הכה הטרור באכזריות בישראל, כשהוא פוגע בטיילת בתל אביב בתיירים, באזרחים בפתח תקווה  ובירושלים. מנתץ בכך את האופטימיות הזעירה שפיעמה בלשכת מארגני התיירות הנכנסת, לשנה טובה יותר בתיירות הישראלית.

מחקר בנק ישראל על השפעת הטרור על התיירות

במחקר של רן שהרבני ממחלקת המחקר של בנק ישראל, שפורסם בדצמבר 2014 נמצא, כי הגעת תיירים מושפעת מאוד מהמצב הביטחוני, וזאת במידה דיפרנציאלית לפי סוגיהם השונים: תיירים המגיעים למטרת צליינות, חופשה או טיול מושפעים מרמת הטרור במידה רבה, ואילו המגיעים למטרת עסקים וביקורי קרובים מושפעים במידה מועטה; תיירים שיש להם זיקה למדינת ישראל – בהם יהודים ותיירים שכבר ביקרו בישראל – מושפעים מרמת הטרור במידה מועטה.

עוד נאמר במחקר, כי תדמיתה של ישראל משפיעה אף היא על מספר התיירים: תיירים המגיעים למטרות עסקים מושפעים מהתדמית העסקית של ישראל, ותיירים המגיעים לחופשה ו/ או טיול, לצליינות, ובמידת מה גם לעסקים, מושפעים מתדמיתה בתחום סגנון החיים. תיירים מאירופה מושפעים מהתדמית בתחום סגנון החיים יותר מאשר תיירים מצפון אמריקה.

מתברר גם, כי למשתנים הכלכליים יש השפעה משנית על בואם של התיירים: ייסוף של שער החליפין הריאלי בישראל מפחית אך במעט את כמות התיירים המגיעים אליה. השפעת המשתנים הכלכליים רבה יותר כשרמת הטרור נמוכה.

אומנם המחקר של בנק ישראל בחן את השפעותיו של המצב הביטחוני, התדמית והמשתנים הכלכליים על הגעת תיירים מסוגים שונים לישראל בין הרביעון הראשון של שנת 2000 לרביעון האחרון של 2010, אבל נתוניו מתאימים מאוד גם היום בעידן משבר התיירות הנכנסת המתמשך מאז צוק איתן ועד אירועי "האינתיפאדה השלישית", המתרחשים כמעט יום יום במחוזותינו.

תחושת הפחד

גם על פי חלוקה זו של המחקר – אין כל ספק כי לתחושת הפחד המלווה את השהייה באזורים מוכי טרור השלכות על היקף הפעילות התיירותית. כשמתבוננים בהתקפות הטרור האחרונות שהיו באירופה, עם 13 תקיפות טרור בפריז שבהם נהרגו 130 בני אדם ונפצעו 350, על ידי חמושים מוסלמים, והפחד ששיתק את בלגיה וגרמניה מרובות מהגרים מוכיחה כיצד שיתק שם הפחד את הפעילות התיירותית בטווח הקצר, כשבטווח הארוך יותר חלה התאוששות. מדוע-  כי שם לא היה טרור מתמשך כפי שקיים במחוזותינו.

ההתאוששות האירופית

על פי נתוני STR, הארגון העולמי המוביל בניתוח השוואות תחרותיות, שירותי מידע ומחקר בענף המלונאות, שפורסמו לפני 3 ימים, הייתה 2015 השנה הראשונה מאז 2010 שבה ענף המלונאות האירופי עבר, למרות אירועי הטרור את ענף המלונאות בארה"ב בהכנסות לחדר זמין ((RevPAR –  Revenue Per Available room), כאשר, בניכוי ההפרשים בשערי מטבע בדולר ארה"ב, צמיחת RevPAR בסוף 2015 באירופה גדלה ב-6.9% (ל-83.94 דולר בממוצע), בעוד שהצמיחה בארה"ב גדלה ב-6.3% (ל-78.65 דולר).

אסור להתעלם מהעובדה, כי את הגידול האירופי הממוצע הוא בזכות שווקים אירופים מרכזיים, שהצטיינו בצמיחת ה- RevPAR בסוף שנת 2015, שלא היו במוקדי אירועי הטרור האחרונות באירופה: אמסטרדם, הולנד (+ 12.1%), דבלין, אירלנד (+ 23.3%), ברצלונה, ספרד (+ 11.3%), מילאנו, איטליה (+ 30.3%), ורשה, פולין (+ 9.8%) ופראג, צ'כיה (+ 14.6%).

אנליסטים ב-STR הסבירו, כי הגידול לטובת אירופה בהכנסות לחדר זמין, בהשוואה לארה"ב היו גם בזכות התחזקותו של הדולר, בהשוואה ליורו. לכאורה, לא כל כך מתאים למחקר של בנק ישראל, אבל בהתחשב שהמחקר הישראלי חישב גם את ההשפעות הרוחביות של הגורמים השונים אחד על השני, הייתה השפעת שער החליפין שקל/ דולר במחקר משנית.

אז מה עושים בתיירות הנכנסת לישראל?

"הטרור הרצחני כבר הפך מזמן לתופעה עולמית והוא מכה לא רק במזרח התיכון אלא התפשט לבירות אירופה, לאמריקה למזרח הרחוק ולמעשה לכל מקום. לצערנו הרב, הפעם נפלו קורבן תיירים תמימים שבאו לבלות ביפו. מטרת הטרור היא לשבש את שיגרת החיים ולזרוע פחד ולכן התשובה לטרור היא להמשיך בכל התוכניות שלנו כרגיל. אני קורא לישראלים ולתיירים להמשיך בתוכניותיהם ולנסוע ולטייל בארץ ובעולם", אומר שר התיירות יריב לוין.

לא קל להמשיך בתוכניות כפי שדורש השר. נכון צריך להיות אקטיביים ובטווח המיידי ליזום פעילויות במרחבים ציבוריים הנתפסים בטוחים, שימשכו אליהן קהל רב, אבל כיצד עושים זאת?

"בתיירות צריכים לשמור על אופטימיות"

מנכ"ל משרד התיירות אמיר הלוי אמר הבוקר ביריד ITB, כי "שוק התיירות העולמי צומח כל שנה לצד זה שבעולם מבינים שהתיירות צריכה להמשיך להתפתח לצד אירועי טרור ואירועים ביטחוניים בכל העולם ולא רק בישראל. אנשים ממשיכים לבלות וממשיכים לטוס. יש השנה גידול מאוד משמעותי במספר הטיסות לישראל, כאשר שווקים כמו השוק האמריקני, השוק הבריטי והשוק הגרמני צמחו. הירידה הכללית היא רק מהשוק הרוסי וזה לא קשור לביטחון אלא לבעיה כלכלית. מסין והודו יש לנו גידול דרמטי, כשמסין מתחילה טיסה ישירה מבייג'ין של חברת תעופה סינית. כך שלמרות המצב אנחנו גדלים ותמיד בתיירות צריכים לשמור על אופטימיות".

"יוצא מהכלל שמעיד על הכלל"

יוסי פתאל מנכ"ל לשכת התיירות הנכנסת פנה הבוקר ביריד ITB למנכ"ל משרד התיירות אמיר הלוי, וביקש שהמשרד יגביר את מאמצי ותקציבי השיווק דווקא בימים אלו. "האירועים האחרונים בהם היו מעורבים תיירים הם היוצא מהכלל שמעיד על הכלל. ישראל עדיין יעד בטוח בכל קנה מידה עולמי לתיירי", הסביר פתאל, "העברת מסרים בכל המדיות והאמצעים, חשובה על מנת לאזן ולהבטיח את המשך המומנטום החיובי שמארגני התיירות מצפים לו בשנה הקרובה. החדשות מישראל אינן תופסות את הכותרות כבעבר ויש להגיב במסרים ותמונות מישראל בזמן אמת".

חברי הלשכה הנמצאים ביריד מדווחים, כי העמיתים מחו״ל אינם מתייחסים לאירועים האחרונים ואינם מתכוונים לשנות את התוכניות להבאת קבוצות לישראל. "מצב הרוח הקודר מגיע בעיקר מישראל ופחות מורגש בין הבאים לבקר בביתן הישראלי ביריד", מסר יוסי פתאל.

תיירות קבוצתית

לשכת התיירות הנכנסת פועלת בתחום התיירות הקבוצתית, הביאה בתקציב 2014 –  2015 לישראל כמיליון תיירים בקבוצות , שיצרו כ-6.5 מיליון לינות תיירים (90% מלינות התיירים בגליל), כ-200,000 ימי הדרכה, כ-200,000 ימי אוטובוסים, כ-20 מיליון ארוחות וכ-6-7 מיליון כניסות לאטרקציות.

מסקנות הסקר של בנק ישראל קבעו, כי הגעת תיירים מושפעת מאוד מהמצב הביטחוני, וזאת במידה דיפרנציאלית לפי סוגיהם השונים:

תיירים המגיעים למטרת צליינות, חופשה או טיול מושפעים מרמת הטרור במידה רבה;

תיירים המגיעים למטרת עסקים וביקורי קרובים מושפעים במידה מועטה;

תיירים שיש להם זיקה למדינת ישראל – בהם יהודים ותיירים שכבר ביקרו בישראל – מושפעים מרמת הטרור במידה מועטה.

תדמיתה של ישראל לפי הסקר משפיעה אף היא על מספר התיירים:

תיירים המגיעים למטרות עסקים מושפעים מהתדמית העסקית של ישראל;

תיירים המגיעים לחופשה ו/ או טיול, לצליינות, ובמידת מה גם לעסקים, מושפעים מתדמיתה בתחום סגנון החיים.

תיירים מאירופה מושפעים מהתדמית בתחום סגנון החיים יותר מאשר תיירים מצפון אמריקה.

לכן אפשר להציג את הסקר כמכוון שיווקי הן בתחום התיירות הקבוצתית של לשכת מארגני התיירות הנכנסת, והן בתחום תיירות הבודדים (FIT) ובהתאם למסקנותיו לחלק את תקציבי השיווק של משרד התיירות, כפי שדורש זאת אלי גונן נשיא התאחדות המלונות.

 

Exit mobile version