Site icon IAS

הקאמבק של טורקיה והברקזיט עלולים לפגוע בתיירות ליוון ב-2019

האי היווני מיקונוס. צילום Depositphotos

יוון, שחווה פריחה תיירות חזרת תקדים, תתייצב בשנת 2019 בפני שורה של אתגרים: הברקזיט –  פרידתה של בריטניה מן האיחוד האירופי – הקאמבק של טורקיה, הכבדת המיסוי וגידול של יחידות אירוח לטווח קצר בכלכלה השיתופית כמו Airbnb.

כשהיא שוברת את כל השיאים הקודמים עם כ-33 מיליון מבקרים בשנת 2018 והכנסה של כ-16 מיליארד יורו, תעשיית התיירות של יוון חזקה כתמיד. יוון היתה השנה גם היעד העיקרי של הישראלים היוצאים לחופשה, נוספו טיסות אליה משדה דב ומדי שנה נוספים עוד ועוד יעדים בה כדי להגדיל את מספרם

אבל הקונפדרציה התיירותית של המדינה, SETE, מסמנת את המכשולים שעלולים להשפיע על הצמיחה הנוכחית. במסיבת עיתונאים בשבוע שעבר, אמר נשיא SETE יאניס רסטוס (Yiannis Retsos) כי תמונה ברורה יותר של המצב לשנת 2019 תתקבל בחודשים הקרובים בהתבסס על נתוני הזמנות מראש מבריטניה, שהיא שוק מקור מרכזי ליוון. לדבריו, ניכרים חילוקי דעות בין אירופה לבריטניה בנושא הברקזיט – לאירופה יש עמדה נוקשה ולבריטניה יש בעיות פנימיות לפתור. "כרגע הפסיכולוגיה של התיירים הבריטיים היא בהחלט לא ברמה הטובה ביותר", אמר.

גסטרונומיה ביוון. מרכיב וכוח מניע של התרבות והמסורת, צילום עירית רוזנבלום

רסטוס ציין כי בכל מקרה על המלונות יהיה, ככל הנראה, להוזיל את מחיריהם בהתאמה למציאות שבה שחקנים כמו טורקיה חוזרים להתחרות, לצד העלייה במיסים שיזמה הממשלה היוונית.

הוא צופה כי התיירות הנכנסת תהיה יציבה בשנת 2019 או תראה ירידה קלה וציין כי התעשיה הראתה גידול עקבי בשש השנים האחרונות והפכה לאחד היעדים המובילים בעולם. התיירות ביון מספקת 17% מהתעסוקה הכוללת ביוון ו-42% בהכנסה לא ישירה. עם זאת, אמר, ישנם מספר גורמים "בלתי צפויים ובעיות שישפיעו על התוצאה הסופית של נתוני התיירות".

חמישה איים תיירותיים קיבלו מעמד מיוחד בנוגע להעלאת המע"מ, בשל הנטל שנשאו בשל גלי המהגרים שעברו בשטחם ובהם האיים לסבוס, סאמוס וקוס והוא יעמוד אצלם על 70% מהמס עד סוף דצמבר 2019.

צריך להשביע גם את רצון התושבים – לא רק התיירים

נשיא SETE הדגיש את החשיבות שבהבטחת שביעות רצונם של התושבים המקומיים. "על יעד לדאוג לא רק לשביעות רצונם של התיירים אלא גם לזו של התושבים ואנשי המקצוע העובדים בו", אמר וציין שהארגון ימשיך במאמצים לפעול לפתרון בעיות כמו מיסוי גבוה, הצורך בתכנון מחודש למסגרת התיירותית המשלבת צמיחה וקיימות, הבעיה של ההשכרה לטווח קצר והצורך בתמריצים כדי למשוך אנשים נוספים לשוק העבודה.

רסטוס הדגיש את חשיבות הנושא של "ניהול היעד", שבמסגרתו יינקטו יוזמות כדי ליצור סינרגיה וידע טוב יותר בקהילות המקומיות ובכך לשתף פעולה עם הרשויות המקומיות לזהות ולפתור בעיות.

איוס ניקולאוס שבכרתים, עומדת בפני בעיית תיירות-יתר. צילום Depositphotos

 כרתים: שליש מכלל התיירות ליוון

כרתים גרפה כ-5 מיליארד יורו הכנסות מתיירות בין החודשים ינואר-אוקטובר 2018. בסך הכל, הכניסה התיירות ליוון 15.6 מיליארד יורו המהווים גידול של 9.9% בהשוואה לאותה תקופה ב-2017 ומקורו בגידול של 10.8% בכניסות תיירים למדינה. לפי מספרים אלה, כרתים היוותה יעד של שליש מההכנסות.

עם זאת, התחרות עם טורקיה ומצרים תתגבר ב-2019. היות שטורקיה זולה מיוון ומצרים שבה למשוך את התיירים הרוסים, מקצועני תיירות עומדים על המשמר לגבי השנה הבאה. לפי מומחי תיירות גרמניים, טורקיה עשויה לחזור למספרי התיירים של 2015 לפני המשבר התיירותי שחוותה, תוך שהם חוזרים ומעלים מעט את המחירים שירדו בשנים האחרונות, כהזדמנות לפצות את עצמם על ההפסדים שחוו.

ענק התיירות הגרמני TUI צובר עוצמה בשוק התיירות ומבצע רכישות כמו חטיבת שירותי הלינה הוטלבדס (Hotelbeds) ופלטפורמת מכירות האון ליין Musement. כמו כן הכריז על פתיחת קלאב רובינזון הראשון בפורטאוונטורה שבאיטליה ופתיחה של קלאב נוסף ב- Ierapetra בכרתים ב-2020.

אלא שכרתים מתקרבת במהירות לקצה כושר הנשיאה שלה – כשהיא קולטת מיליוני תיירים למשך כמה חודשים בשנה. אחד התיירים ביטא זאת בפוסט שכתב ובו ציין ש"כרתים היתה בלתי נסבלת באוגוסט" והחשש הוא שאם מגמת הגידול תימשך, שלטים בנוסח "תיירים לכו הביתה", יונפו גם בכרתים.

Exit mobile version