Site icon IAS

הערכה: 25 הרוגים בבריסל

בשעה 9 בבוקר לפי שעון ישראל נשמעו שני פיצוצים חזקים באולם הנוסעים היוצאים של נמל התעופה Zaventem בבריסל. לפי דיווחים ראשונים לא ברור אם מדובר במחבלים מתאבדים, או שהמטענים הונחו ליד דלפקי הצ'ק אין של חברת התעופה אמריקן איירליינס. על פי הערכות הראשוניות, שלא מאומתות, 10 נהרגו בפיצוץ  ועוד 30 פצועים ביניהם ישראלי, פצוע קל . הרס רב נגרם לטרמינל בעקבות הפיצוצים, שממנו נראו עשרות בני אדם נמלטים החוצה. אחרים שנותרו בטרמינל הועברו לאזור מבודד. נמל התעופה בריסל נסגר להמראות ולנחיתות.

דובר רשות שדות התעופה עופר לפלר מוסר, כי בנתב"ג נפתח חדר מצב. על ציבור הנוסעים להתעדכן בחברות התעופה על מצב טיסתם. על פי הנחיות גורמי הביטחון כל הטיסות הישראליות מאירופה אינן מורשות להמריא לישראל. עד חצות מדובר ב-24 טיסות. נכון לשעה 10:30 אין הפסקת טיסות מישראל".

עוד מסר הדובר: "אנו מבקשים מציבור הנוסעים לגלות סבלנות ולבדוק את לוחות הזמנים שלהם. באוויר היו בעת האירוע שתי טיסות שאמורות היו לנחות בבריסל והן הופנו לנמל חלופי. היום אמורות להגיע לארץ 3 טיסות מבריסל ושתי טיסות שאמרות להמריא היום מנתב"ג לבריסל".

הפיצוצים בטרמינל בבריסל אירעו ארבעה ימים לאחר המעצר בבריסל של סלאח אדסאלם, החשוד העיקרי בפיגועים בנובמבר בפריז, שבהם נהרגו 130 בני אדם, למרות שמשטרה בלגית הייתה בכוננות לכל פעולת תגמול.

אלכס רוסי, כתב הטלוויזיה של סקיי ניוז שהיה בזירת האירוע סיפר: "שמעתי שני פיצוצים חזקים מאוד. יכולתי לחוש בתזוזת הבניין. היה גם אבק ועשן. הלכתי לעבר המקום שבו ארע הפיצוץ והייתי המום ממה שראיתי". ישראלי שהיה בטרמינל סיפר, כי הפיצוצים אירעו באזור שלאחר ביקורות הדרכונים ולאחריהם פינו את הנוסעים לאזור מבודד.

כאמור, נמל התעופה בבריסל נסגר לאחר הפיצוצים להמראות ולנחיתות. טיסה אחת מישראל של אל על, שהייתה אמורה לנחות בנמל הופנתה לנמל תעופה חלופי. הטיסה המתוכננת שאמורה לנחות מבריסל בישראל, אמורה על פי התכנון להמריא בשעה 15:00. הופסקה גם תנועת הרכבות לנמל התעופה שנפגע.

סגירת נמל התעופה בבריסל, אחד המרכזיים באירופה, שאמורה להשפיעה היום על כל התנועה האווירית באירופה, תחמיר עוד יותר את הבדיקות הביטחוניות בנמלי התעופה בעולם, שגם כעת הן חמורות, בעיקר לאחר הפיגועים בבנייני התאומים ב-2001 ,בניו יורק.

אחת השאלות הנשאלות עתה כיצד חדרו המחבלים המתאבדים, או כיצד הוחדרו מטעני החבלה לתוך הטרמינל הבלגי. נמלי תעופה נחשבים כמאובטחים ביותר. יש להבחין בהם בשני אזורי ביטחון עיקריים. האזור לפני ביקורות הדרכונים, שהוא פחות סטרלי, והאזור אחרי ביקורות הדרכונים שהוא נחשב לסטרילי בגלל הבדיקות הקפדניות של שיקוף ובדיקה ידנית של כבודת היד, כולל הסרת חגורות, הורדת ג'קטים והוצאת תכולת הכיסים, ולעיתים גם נעלים.

אם הפיצוצים בטרמינל בבריסל אירעו באזור הצ'ק אין של אמריקן איירליינס, כפי שנמסר בדיווחים ראשונים, מדובר באזור לא סטרילי שהחדרת מטענים אליו קלה יחסית.

מניסיון העבר, פיצוץ בטרמינל תעופתי גורר אחריו החמרה יתרה בנהלי הביטחון בכל נמלי התעופה בעולם, שמשמעותו – איטיות רבה יותר בקליטת נוסעים לטיסה ואיסורים נוספים. קושי זה יחייב להקפיד להגיע לנמלי התעופה לפחות שלוש שעות לפני ההמראה, לעבור את הבידוק הביטחוני בזמן ולהשאיר מספיק זמן לקניות בדיו פרי לפני העלייה לטיסות.

פיצוץ נוסף במטרו בבריסל

זמן קצר לאחר שני הפיצוצים בטרמינל בבריסל אירע פיצוץ בתחנת מטרו Maelbeek בבריסל, הממוקמת במרכז העיר ליד המטה של האיחוד האירופי. בתמונות המתפרסמות נראים עשרות אנשים בורחים מהתחנה, שממנה נפלט עשן לעבר הרחוב הסמוך לתחנה. בעקבות הפיגוע נסגרו כל תחנות המטרו בבריסל.

אלכסנדר ברנס, שהיה במטרו כאשר אירע הפיצוץ סיפר לסוכנות הידיעות, כי "הרכבת עזבה את תחנת המטרו כאשר היה פיצוץ חזק, שגרם לפאניקה בקרב האנשים הרבים שהיו בתחנה".

 

 

Exit mobile version