Site icon IAS

הנעה חשמלית נקייה: תחבורה ציבורית מהירה בטעינה אלחוטית מהכביש

תחבורה ציבורית מהירה בטעינה אלחוטית מהכביש בזמן הנסיעה. צילום ינון הנדסה, ייעוץ, תכנון ומחקר

משרד התחבורה וחברת חוצה ישראל, בשיתוף חברת אלקטריאון מקדמים מיזם ראשון מסוגו בישראל: כביש המאפשר טעינת רכב אלחוטית, במהלך הנסיעה בתוואי המטרונית בחיפה.

הטכנולוגיה החדשנית פותחה על ידי חברת אלקטריאון וירלס, אשר יחד עם חברת חוצה ישראל תקים ותפעיל לראשונה בישראל כביש חשמלי לתחבורה ציבורית מהירה, הכולל אמצעים לטעינה אלחוטית סטטית ודינמית במסלולי המטרונית בחיפה והקריות.

בשלב הראשון, הטכנולוגיה תותקן בחמישה אוטובוסים מפרקיים של חברת סופרבוס, אשר יוטענו באופן דינמי במקטעים של 1.6 קילומטרים לאורך התוואי וכן באופן סטטי בתחנות הקצה.

אלקטריאון תהיה אחראית על כל היבטי הפרויקט, החל מפריסה וכלה בתפעול ותחזוקת הפרויקט על כל היבטיו למשך 12 חודשים עבור 15.8 מיליון שקלים עם אופציה להארכת והרחבת היקף ההתקשרות ל-24 חודשים נוספים.

טעינה אלחוטית במהלך שעות פעילות הצי בעת הנסיעה ובעת עצירה בטרמינל תאפשר חיסכון ניכר בעלויות התפעול ובנוחות ההפעלה, ותתרום לשיפור השירות ולהגברת התדירות. הטכנולוגיה החדשנית של אלקטריאון תאפשר בעתיד לצמצם את גודל הסוללה ובכך להפחית את העומס על רשת החשמל ולהוזיל עלויות. כיום טעינת האוטובוסים מתבצעת בשעות הלילה, או בעת עצירות ממושכות בטרמינל.

במסגרת הפרויקט תוצג תרומת הטעינה האלחוטית לייעול השירות בהיבטים הלוגיסטיים, האנרגטיים והתפעוליים, וכהכנה לפריסה נרחבת יותר של תשתית הטעינה לקראת מעבר מלא של הצי לאוטובוסים חשמליים. פרויקט זה יהווה מודל מקצועי וכלכלי לכבישי התחבורה המהירה (BRT) בארץ ובעולם.

זהו הפרויקט השני של חברת אלקטריאון בתחום התחבורה הציבורית המהירה, המצטרף לפרויקט המופעל בעיר טרונדהיים בנורבגיה.

רשת קווי המטרונית משרתת את הקריות, מפרץ חיפה, העיר התחתית, הדר, מערב חיפה, נשר ויגור, וכוללת 5 קווים, באורך מצטבר של 104 קילומטרים. בימים אלה מבוצעות עבודות להארכת הרשת לדרום מערב חיפה, טירת הכרמל וקריית אתא.

פרויקט הטעינה האלחוטית יאפשר להאריך את טווח הנסיעה של האוטובוסים החשמליים, באמצעות טעינתם באופן אלחוטי תוך כדי תנועה, ובעת העצירה בתחנות הקצה.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "פרויקט הטעינה האלחוטית שאנו משיקים בימים אלה מייצג שלושה ערכים מרכזיים של משרד התחבורה בראשותי: קידום תחבורה ציבורית מהירה, דגש על חדשנות טכנולוגית, ומעבר להנעה חשמלית ירוקה. כל אלה מתלכדים יחד בפרויקט הנוכחי. אם הטכנולוגיה תוכח כאמינה ויעילה ומתאימה נפעל להטמיע אותה במערכות הסעת המונים נוספות ברחבי הארץ."

מנכ״ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "טכנולוגיות התחבורה הן מהתחומים המתקדמים והדינאמיים ביותר כיום. במסגרת החתירה המתמדת לחדשנות שאותה מובילה השרה רגב, אנו בוחנים טכנולוגיות חדשניות ואת מידת יעילותן והתאמתן לתנאי הארץ ולצרכי התחבורה הציבורית שלנו. אני מאחל הצלחה לכל הגורמים המעורבים בפרויקט."

מנכ"ל חוצה ישראל, דן שנבך: "כחברה מובילה המקדמת פתרונות מתקדמים וחדשניים בתשתיות תחבורה, חוצה ישראל מקדמת לראשונה הטמעה של מערכת טעינה אלחוטית דינמית וסטטית ברשת המטרונית שהייתה רשת ה-BRT הראשונה בישראל. שילוב מערכת הטעינה בתשתית המטרונית תאריך את זמן השירות של האוטובוסים החשמליים, תאפשר להרחיב ולייעל את צי האוטובוסים החשמליים, תשדרג משמעותית את השירות ותעניק לנוסעים נסיעה יעילה, נוחה וירוקה יותר".

מנכ"ל אלקטריאון, אורן עזר: "טכנולוגית הטעינה האלחוטית הדינמית מתאימה כ"כפפה ליד" עבור קווי תחבורה ציבורית כדוגמת המטרונית ובאפשרותה להאריך את טווח הנסיעה יחד עם צמצום גודל הסוללה והקטנת חיבורי חשמל בחניונים, ובכך פותרת את מרבית הכאבים במעבר לתחבורה חשמלית. פרויקט זה מצטרף לפרויקט זהה בנורווגיה ויחד מציג פתרון מקצה לקצה עבור פלח שוק ה- BRT שצובר תאוצה בארץ ובעולם".

Exit mobile version