Site icon IAS

המועצה לצרכנות נגד מכירת כרטיסי טיסה לקטינים

צעירים על חוף הים. סוגיית רכישת כרטיסי טיסה על ידי קטינים. צילום Depositphotos

במועצה לצרכנות הצטברו תלונות הורים שהלינו כי ילדיהם הקטינים ביצעו עסקאות תיירות ללא ידיעתם או הסכמתם, וכשביקשו לבטל מכוח  החוק שאומר כי "עסקה שבוצעה על ידי קטין, ללא אישור הוריו, אפשר לבטל תוך חודש מהמועד שבו נודע להורה על העסקה", סורבו בטענה כי "מדובר בעסקה שדרכו של קטין בגילו לעשות אותה (כלומר, לא מדובר בעסקה חריגה לגילו), וגם אם המוכר לא ידע ולא היה עליו לדעת שמדובר בקטין, אז העסקה אינה ניתנת לביטול".

לאר ריבוי התלונות, ומאחר ומדובר בתופעה, שלח מנכ"ל המועצה לצרכנות  עופר מרום פנייה להתאחדות סוכני הנסיעות בבקשה לחדד את הנהלים. במכתב למנכ"לית ההתאחדות, חני סובול,  מבהיר מנכ"ל המועצה כי "על פי החוק, קטינים מתחת לגיל 18 אינם זכאים לצאת לבד מישראל ללא אישור ההורה, וחתימה על טופס על ידי אחד ההורים ופעולתם למכירת עסקאות לקטינים אינה עולה בקנה אחד עם הוראות החוק".

חני סובול, מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות. הנושא הועבר לבדיקה משפטית. צילום עירית רוזנבלום

במכתב שעניינו "עמדת המועצה לצרכנות בעניין מכירת כרטיסי טיסה וחבילות נופש לקטינים", כותב מרום כי התלונות אשר הגיעו למועצה מתארות סיטואציות בהן קטינים מבצעים רכישה באמצעות כרטיסי האשראי של הוריהם וזאת מבלי שההורים מודעים לעצם הרכישה. "המועצה סבורה כי מכירה כאמור, עלולה להעלות חשש לכאורה להפרה של הוראות הדין וזאת בהתאם לפירוט שיובא להלן", הוא טוען..

לדבריו, המסגרת המשפטית קובעת כי לפי הוראות סעיף 4 לחוק הכשרות משפטית והאפוטרופסות קובעות כי "פעולה משפטית של קטין טעונה הסכמת נציגו; ההסכמה יכולה להינתן מראש או למפרע לפעולה מסויימת או לסוג מסויים של פעולות. יכול נציגו של קטין לבטל הסכמתו לפעולה כל עוד לא נעשתה הפעולה." הסייג הקבוע בדין לבטלות פעולותיו של קטין הנו הסייג המנוי בסעיף 6 לפיו: "פעולה משפטית של קטין שדרכם של קטינים בגילו לעשות כמוה, וכן פעולה משפטית בין קטין לבין אדם שלא ידע ולא היה עליו לדעת שהוא קטין, אינה ניתנת לביטול כאמור בסעיף 5, אף שנעשתה שלא בהסכמת נציגו, אלא אם היה בה משום נזק של ממש לקטין או לרכושו."

הוא מוסיף כי תקנות שירותי תיירות (חובת גילוי נאות) קובעות גם הן בסעיף 3(39(ב) את חובת הסוכן לגלות לצרכן: "מידע הנחוץ לשם יציאה מהארץ וכניסה למדינות הנכללות בחבילת התיור (להלן – מדינות היעד), לרבות תקופת תוקף דרכונים, הצורך באשרות כניסה, וכל דרישת אחרת של מדינות היעד המהווה תנאי כניסה אליהן;" ובנוסף נוהל מס' 6.4.3 לטיפול במעבר קטינים בלתי מלווים במעברי הגבול קובע כללים המחייבים קטין להצטייד באישור הוריו או האפוטרופוסים החוקיים שלו בעת יציאה מגבלות הארץ ללא ליווי.

תיירים צעירים בשדה תעופה. צילום אילוסטרציה Depositphotos

עמדת המועצה:

מרום כותב כי עמדת המועצה היא כי הסייגים הקבועים בסעיף 6 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות אינם חלים על עסקה זו, שכן סוכן הנסיעות מודע לגילו של הצרכן בעת ביצוע ההזמנה ואין מדובר בפעולה שדרכם של קטינים לבצע, ולראייה, הנוהל שפורט מעלה, המחייב אישור הוריו של הקטין טרם יציאתו מגבולות המדינה. "עוד יצוין, כי ישנה חשיבות מכרעת לשיתוף הפעולה מצד סוכני הנסיעות לצורך טיפול בסוגיה הרגישה של יציאת קטינים מן הארץ, הן מבחינת ביקורת הגבולות והן מבחינת הדין הצרכני. לעמדת המועצה כי שעה שהקטין אינו יכול לצאת את גבולות המדינה ללא אישור הוריו, הרי שאין זה ראוי כי יוכל לבצע רכישה של כרטיסי טיסה ללא אישורם, ומתן אפשרות כאמור, מבלי ליידע את הקטין על הצורך באישור או בדרישה להצגת אישור שכזה, מעלה חשש להטעיה במחדל בניגוד לסעיף 2 לחוק הגנת הצרכן, וכן מהווה הפרה של הוראות סעיף 3 (3)(ב) תקנות שירותי תיירות (חובת גילוי נאות), תשס"ג-2003, בנוגע לתנאים הדרושים לצרכן לצורך יציאתו מהארץ".

מרום מוסיף כי "מכיוון שסוכנויות הנסיעות בוודאי מודעות לגיל הקטין בשלב הזמנת כרטיס הטיסה, ובהתאם ראוי לדרוש  אישור בכתב של ההורה או טופס יציאה מהארץ עבור הקטין, עוד בטרם ביצוע העסקה והנפקת כרטיסי הטיסה. דרישה זו תמנע מצבים בהם עסקה מסוג זה מתבצעת ללא ידעתו של ההורה, כפי שמדווחים הצרכנים, ותמנע בקשות ביטול בדיעבד ונזק הן לסוכן והן לחברות התעופה". הוא מסכם ש"נדמה שניתן להסדיר סוגיה זו ללא התערבות הרגולטור ולשם כך אודה על התייחסותכם בהקדם".

יצויין כי עקרונית נערים יכולים לקנות באתרים בינלאומיים ושם לא חלות עליהם שום מגבלות.

מהתאחדות משרדי הנסיעות נמסר כי הנושא הועבר לבדיקה משפטית. "יחד עם זאת, בלא מעט משרדי נסיעות קיים נוהל המחתים את הורי הנוער על מסמך אישור לנסיעה. ללא המסמך החתום לא מונפק כרטיס טיסה", הודגש בהתאחדות.

Exit mobile version