Site icon IAS

הלילה: בריטניה פורשת מהאיחוד האירופי  

השמים מתקדרים מעל לונדון לקראת הברקזיט. צילום Depositphotos

הלילה בשעה 23.00 שעון לונדון (01.00 שעון ישראל), תירשם הממלכה המאוחדת כמדינה הראשונה הפורשת מהאיחוד האירופי. זהו סופו של הליך שהחל לפני שלוש וחצי שנים במשאל עם, שתוצאותיו ישפיעו על אירופה כולה.

לפי צוות המומחים של Tourism Economics, "ברקזיט ללא עסקה" יגרום לירידה של 5% בתיירות הבריטית היוצאת בשנת 2020 בגלל המצב הכלכלי וההשפעה של היחלשות הלירה שטרלינג. מי שייפגעו מכך במידה הרבה ביותר הן אירלנד וספרד, אך גם תיירות הפנים. "רמות נמוכות יותר של תיירות פנים פירושן שאנו מצפים כי התמ"ג מתיירות יהיה נמוך ב-2% מהתחזית הבסיסית שלנו לשנת 2020", קבעו המומחים הבריטים. לעומת זאת, הפאונד החלש עשוי להעלות את מספר התיירים לבריטניה ב-4%, בתנאי שלא יהיו שיבושים בנסיעות.

בועז וקסמן, יו"ר ובעלים של חברת אופיר טורס, צופה שהברקזיט לא ישפיע כמעט על היציאות של התיירים הישראליים לבריטניה ואילו התיירות מאנגליה לישראל צפויה, לדבריו, לגדול ב 10% ב-2020. לפי נתוני משרד התיירות הישראלי, הממלכה המאוחדת היוותה בשנת 2019 את מדינת המקור החמישית בגודלה בתיירות לישראל עם 235 אלף איש – עליה של 8% ובנתב"ג נרשמו כ-1,3 מיליון תנועות נוסעים (הלוך ושוב), ישראלים ותיירים בין בריטניה לישראל, רובם המכריע לנמלי התעופה הית'רו ולוטון שבלונדון. וקסמן מוסיף ש"הלירה שטרלינג תתחזק במעט ועדיין אנגליה תשאף למטבע חלש כדי שיסייע בהגברת הייצוא .בתעופה יחלו שיחות לגבי ה'חופשים' של חברות תעופה אנגליות לטוס מאירופה לכל מקום, כאשר חלק מחברות התעופה האנגליות כבר הקימו HUB באירופה וחברות אמריקאיות ימשיכו ליהנות משמיים פתוחים".

הברקזיט של בריטניה מהאיחוד אינו חד-סטרי ותעשיית התיירות בבריטניה תושפע מכך גם כן. צילום Depositphotos

בבריטניה מחפשים מדענים, חוקרים ומתימטיקאים

הדאגות בקרב עסקים בתחום התיירות בבריטניה מתעצמות בגלל כללי ההגירה שלאחר הברקזיט ללא-הסכם, שעלולים לגרום למחסור בכוח העבודה. במסגרת תוכנית חדשה שעליה הכריז ראש הממשלה בוריס ג'ונסון, תאשר בריטניה אשרות עבודה לבעלי כישורים מכל העולם בתחומים שתרצה לחזק במדינתה ובמיוחד למדענים, חוקרים ומתמטיקאים, שאף יקבלו מענקים. המערכת המוצעת החדשה להערכת כישורים ומשכורת, פירושה שמועמדים למשרות שהממשלה מקטלגת כבעלי מיומנויות נמוכות – אליהם משתייכים רבים לעתים קרובות בתיירות – יתכן שלא יהיו זכאים לוויזה.

לואיזה קול מ-K&L Gates, המייעצת בחוק ההגירה בבריטניה, אמרה באירוע של התאחדות התיירות האירופית (ETOA), כי יתכן שתעשיית התיירות תצטרך להיאבק כדי לגייס די עובדים לאחר הברזיט. נכון לעכשיו, הקטגוריה של מיומנות נמוכה כוללת, בין השאר, סוכני נסיעות, מדריכי טיולים, נהגי אוטובוסים ופקידי הזמנות.

תוכניות ההגירה המוצעות אמורות להיכנס לתוקף בשנת 2021 וכוללות דרישה לשכר מינימום של 30,000 ליש"ט בשנה. נכון לעכשיו, השכר הממוצע של עובדי התיירות מוערך בכ -17,000 ליש"ט. חלק גדול מעסקי התיירות בבריטניה, שנסקרו על ידי ארגון תיירות הפנים בבריטניה UKinbound, מאמינים כי הם לא יוכלו לפעול אם התוכנית תיושם. מדובר ב-65% מהעסקים בבריטניה והאחוז עולה ל-73% מהעסקים בלונדון ו-88% בצפון אירלנד.

בוריס ג'ונסון, ראש ממשלת בריטניה. מוביל לעידן חדש בתיירות. צילום Depositphotos

המשרד לסטטיסטיקה לאומית מעריך כי מבין 3.3 מיליון העובדים בענף התיירות בבריטניה, עובדים מחו"ל מהווים כ-16%. עם זאת, כמעט מחצית מעסקי התיירות בלונדון מסתמכים על אזרחי האיחוד האירופי, המהווים יותר ממחצית מכוח העבודה שלהם. אזרחי האיחוד האירופי המתגוררים בבריטניה לא יצטרכו להגיש בקשה לוויזה כדי להמשיך לעבוד בה, אלא יהיה עליהם להגיש בקשה באמצעות תוכנית ההסדר של האיחוד האירופי. מי שלא הגיש מועמדות עד 2021, יהיה כפוף למערכת המוצעת להערכת כישורים ומשכורת חדשה.

 בדו"ח מעריכים כי ענף התיירות תרם 145.9 מיליארד ליש"ט לכלכלת בריטניה בשנת 2018 (7.2% מהתמ"ג בבריטניה). זה הופך אותה לאחת התעשיות המוצלחות ביותר במדינה, כך לדברי ג'וס קרופט, מנכ"ל UKinbound, שדיבר גם הוא באירוע ETOA. קרופט התריע כי "הגבלות פתאומיות עלולות לערער את יציבות התעשייה ולסכן אותה" ובהמשך – את כלכלת בריטניה.

מה יהיה על הטיסות?

איזי ג'ט. מוכנה לברקזיט עם תעודת מפעיל אירופי. צילום יח"צ

כאמור, הברקזיט עלול לפגוע בתעופה באירופה בגלל חוקי התעופה שחוקקו עוד בשנת 1944, כמו ה"חופשים” וההסכמים הדו-צדדיים (בילטרליים), שבאמצעותם מוסדרות הטיסות בין המדינות. השאלה היא האם חברות התעופה יוכלו להמשיך לטוס לבריטניה וממנה אם היא תתנתק מהאיחוד האירופי, כי בדומה להסכמי סחר בינלאומיים אחרים, זכותה של בריטניה לטוס לכל המדינות בעולם נשלטת כיום על ידי חוק האיחוד האירופי והסכמיו השונים עם מדינות העולם. האיחוד האירופי אישר למפרע תוכנית מגירה שמבטיחה קשר אווירי בסיסי בין האיחוד האירופי לבריטניה ומעבר לה, אלא שזה יפוג 12 חודשים מיום ביצוע הברקזיט.

מי שכבר התכוננה לקראת הבאות היא חברת איזי ג'ט הבריטית שעוד בשנת 2017 הקימה בווינה שבאוסטריה את בסיסה האירופי, המופרד מזה של בריטניה. כך היא יכולה להמשיך ולהפעיל טיסות בין מדינות באירופה וכן טיסות מקומיות בתוך מדינות אירופה, גם לאחר שבריטניה תעזוב סופית את האיחוד.

Exit mobile version