Site icon IAS

הכנסת אישרה החמרת ענישה על מדריכי תיירים מתחזים

בישראל  פועלים כיום כ- 5,000 מורי דרך מוסמכים. חוק שירותי תיירות קובע כי בישראל יפעלו אך ורק מורי דרך בעלי רישיון. קבלת רישיון מחייבת השתתפות בקורס בפיקוח משרד התיירות אשר בסיומו נדרשים המועמדים לעבור בחינות הסמכה. בשנים שחלפו קיימת תופעה נרחבת של מתחזים למורי דרך – לאנשים הפועלים בניגוד לחוק המתחזים למורי דרך בלי שהוסמכו לכך, קל וחומר ללא ידע מקצועי כנדרש בהתאם לחוק.

זיוף להסברה אנטי-ישראלית

תופעה זו גורמת לפגיעה תדמיתית בישראל ואף מנוצלת על ידי גורמים שונים להסברה אנטי-ישראלית. כמו כן רמת הדרכה בלתי מקצועית גורמת לפגיעה בתיירות ככלל, בתיירות הפנים בישראל בפרט, בייחודו של מקצוע מורי הדרך, ובכלכלת ישראל.

נכון להיום משרד התיירות מתמודד עם התופעה באמצעות מבצעי האכיפה, בהם נבדקות תעודות מורי דרך מחשש לזיוף. אבל לאחרונה נתגלו תעודות הדרכה מזויפות ומחזיקיהן צפויים לכתבי אישום פליליים. כך למשל, לא מכבר נתפסו לא מורשים – מדריכה יוונייה בשער יפו אשר עבדה כמה שנים במקום ומדריך קוריאני שעבד כמה שנים בארץ. במבצע אכיפה בנצרת נתגלתה בני משפחה מרוסיה שעבדו כמדריכים ללא אישור.

החוק, שהוצע על ידי ח"כ טלי פלוסקוב (כולנו), שאושר היום בקריאה טרומית קובע תיקון לחוק שירותי התיירות. בחוק מוצע, כי שיעור הקנס בגין התחזות כקבוע בחוק, יוגדל לעומת שיעורו כיום ויעמוד על 5,000 שקל למפר פרטי ועל 50,000 שקל לתאגיד. כמו כן, יוכפל משך זמן המאסר הקבוע בחוק ויעמוד על שנת מאסר. 

מטרת החוק

מטרת הצעת החוק הינה להחמיר את הענישה זאת בכדי להרתיע את אותם המתחזים מלפעול כך. העובדה כי לשון הסעיף אינה תואמת את זמננו והעונשים הכספיים בה מנוסחים במטבע מסוג לירה, ראוי, אף מבחינה זו, לתקן את הסעיף ולהתאימו למציאות הקיימת. יודגש, מורי הדרך מלווים את התייר לאורך כל ביקורו בארץ ועל כן מחויבים במקצועיות, הכרת הארץ, אתריה ומורשתה והסברת פנים לתייר –  כל אלה נלמדים במסגרת הקורסים של משרד התיירות, האמון על הכשרתם והסמכתם של מורי הדרך.

הדרכה שאינה מוסמכת הינה התחזות הפוגעת באיכות המוצר התיירותי ובהכנסה של המדריך המוסמך והינה עבירה על החוק. כמו כן, הצלחת המפגש בין מורה הדרך לתייר הינו אחד הגורמים המשפיעים על החלטתו של התייר לשוב ולבקר בארץ וזו הסיבה להקפיד ביתר שאת על הכשרתם והסמכתם של מורי הדרך בהתאם לחוק.

"מופצים שקרים על מדינת ישראל"

ח"כ טלי פלוסקוב (כולנו): " למורי הדרך בישראל ישנה משמעות אדירה במאבק על דימויה של ישראל בעולם. לצערי כיום, ישנה תופעה בה אנשים אשר מתחזים למורי דרך מוסמכים, מספקים שירותי תיירות ברמה נמוכה מאוד ומציגים מציאות מעוותת לתיירים אשר מגיעים לישראל. מדינת ישראל מפסידה כאן בגדול:  תיירים אשר מקבלים הדרכה ושירותי תיירות ברמה נמוכה, "חאפרים" אשר לוקחים את פרנסתם של מורי הדרך המוסמכים ומכך שמופצים שקרים על מדינת ישראל. הצעת החוק הזו באה להחמיר את הענישה למתחזים ולאפשר אכיפה אפקטיבית".

חוק שלא עודכן 40 שנה

בני כפיר יו"ר אגודת מורי הדרך: "חוק שירותי התיירות לא עודכן כבר 40 שנה והקנס נקוב  בה הוא בלירות, כולם מבינים שצריך להצעיד התיירות קדימה ומי שמצעיד בפועל את התיירות קדימה הם מורי הדך. חוק שקובע למורי דרך מתחזים 20,000 לירות מזמן היה צריך לשנות. אנו מודים ליוזמת החוק ח"כ טלי פלוסקוב ומשוכנעים שכל מי שדואג לענף התיירות בישראל יצביע בעד ההצעה בועדת שרים לחקיקה".

בני כפיר מוסיף: "כמעט 50% מההדרכה מתבצעת ע"י מדריכים שאינם מוסמכים. בישראל פועלת ללא דין ולא דיין ועוברת על החוק לאור היום ואילו מנגד 5,000 איש פועלים לפי החוק ומשלמים תשלומים ואגרות למדינה ומחויבים לעבור הכשרה לימודית יסודית. הנזק השנתי הישיר הנגרם לציבור מורי הדרך בעלי הרישיון כתוצאה מפעילות בלתי-חוקית זו מוערכת ב-1.5 עד 1.8 מיליארד ואף המדינה מפסידה לקופתה יותר משתי מליון ₪ בשנה. מעבר למספרים אנחנו עוסקים באנשים הנאבקים יום יום לפרנסתם במקצוע בענף התיירות שהוא שברירי כתוצאה מהאירועים הביטחוניים".

 

 

Exit mobile version