Site icon IAS

היצוא מתיירות בינלאומית הגיע לשיא של 1.7 טריליון דולר

שוק מטבע החוץ. צילום Depositphotos

לא פחות מ-1.7 טריליון דולר הוא ערך היצוא שנוצר על ידי התיירות הבינלאומית בשנת 2018, עליה של 4% במונחים ריאליים לעומת השנה הקודמת, כך עולה מדו"ח חדש של ארגון התיירות העולמי  (UNWTO). זו השנה השביעית ברציפות שהיצוא התיירותי גדל בקצב מהיר יותר מיצוא הסחורות (+ 3%), עובדה המשקפת ביקוש יציב לנסיעות בינלאומיות בסביבה כלכלית איתנה בדרך כלל.

את ההכנסות מתיירות בינלאומית תידלקה צמיחה חזקה משוקי מקור רבים ברחבי העולם. הסכום של 1.7 טריליון דולר מהווה 29% מכלל יצוא השירותים העולמי ו-7% מסך היצוא של סחורות ושירותים. נתונים אלה מכלילים את התיירות הבינלאומית בין חמשת המגזרים הכלכליים המובילים בעולם – אחרי היצור הכימי ותעשיית הדלק, אך לפני תעשיות המזון והרכב.

"במקום לגדול בנפח עלינו לגדול בערך. אנו שמחים לראות כי הן הכלכלות המתעוררות והן המתקדמות בעולם נהנות מהגידול בהכנסות מתיירות", אמר מזכ"ל הארגון, זוראב פולוליקאשווילי, בתגובה לתוצאות. "ההכנסות מתיירות בינלאומית מתורגמות למשרות, ליזמות ולמצב כלכלי טוב יותר עבור אנשים וכלכלות מקומיות, תוך צמצום הגירעונות המסחריים במדינות רבות", הוסיף.

סך היצוא מתיירות בינלאומית כולל 1,448 מיליארד דולר בתקבולי תיירות בינלאומיים (הוצאות מבקרים ביעדים) ו-256 מיליארד דולר בשירותי הובלה בינלאומיים. בארגון התיירות מדגישים כי התיירות מהווה מקור מפתח של מטבע זר וכלי מרכזי בביזור היצוא ליעדים רבים.

התוספת: כ-100 מיליארד דולר יותר מאשר ב-2017

תקבולי התיירות הבינלאומיים שעלו ב-4% במונחים ריאליים (בהתאמת תנודות בשער החליפין והאינפלציה) והגיעו, כאמור, ל-1,448 מיליארד דולר ב-2018 – הניבו כ-100 מיליארד דולר יותר מאשר בשנה הקודמת. נתון זה עולה בקנה אחד עם עליה של 6% שנרשמה בכניסות תיירים בינלאומיים בשנת 2018.

לפי אזורים – אסיה והפסיפיק הובילו את הגידול עם צמיחה של 7% בהכנסות מתיירות בינלאומיות ואחריה אירופה עם גידול של 5%. המזרח התיכון הראה צמיחה של 3%, בעוד שאפריקה (1%) והאמריקות (0%) רשמו תוצאות צנועות יותר. מרכז ומזרח אירופה וצפון מזרח אסיה (שתיהן + 9%) היו אזורי משנה עם הצמיחה החזקה ביותר.

הצמיחה בהכנסות מתיירות ב-2018 התבססה על ביקוש חזק לנסיעות בינלאומיות בהקשר של כלכלה גלובלית איתנה.

מבין עשרת השווקים העיקריים בעולם, צרפת והפדרציה הרוסית רשמו צמיחה של 11% בהוצאות היוצאות (הוצאות התיירים ביעדים) ב-2018, בעוד שאוסטרליה ראתה עלייה של 10%.

תיירים סינים באוסטריה. הסינים הם התורמים העיקריים לכלכלה התיירותית. צילום Depositphotos

חלקה של סין בתיירים בזבזנים – 277 מיליארד דולר

חלקה של סין, המציפה את העולם בתיירים בזבזנים, הגיע ל-277 מיליארד דולר בהוצאות התיירות הבינלאומיות בשנת 2018, עלייה של 5% במונחים ריאליים לעומת שנה קודמת, ואילו תושבי ארה"ב, השנייה בגודלה, הוצאו ב-7% יותר לעומת 2017 והוצאותיהם הגיעו ל-144 מיליארד דולר.

ההוצאה הבינלאומית מהממלכה המאוחדת גדלה ב-3% ב-2018 וזו של האיטלקים ב-4%, בעוד גרמניה והרפובליקה של קוריאה דיווחו על תוצאות דומות לשנה הקודמת. בהמשך הדירוג, ספרד נהנתה בהוצאות גבוהות ב-12% על תיירות בינלאומית ב 2018.

בהודעה של ארגון התיירות העולמי אין פירוט על תרומתה של התיירות הישראלית לעולם, והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה אף היא אינה מפרטת נתון זה לצד מספרם של הישראלים היוצאים לחו"ל.

מספרים שכן ידועים הם ששנת 2018 הסתיימה עם כניסה של 4.1 מיליון תיירים לישראל ולפי נתוני משרד התיירות, ההכנסות הישירות למדינה מתיירות נכנסת בשנה שעברה הסתכמו בכ-22 מיליארד שקל – עלייה של כ-13% בהכנסות לעומת 2017.

Exit mobile version