Site icon IAS

הטרור באירופה והשלכותיו על התיירות

הטרור הרצחני  לא פוסק, הוא רק מדי פעם מצטנע ואז שוב מכה באכזריות באנשים חפים מפשע. אתמול זה קרה בברלין ובאנקרה. הבוקר מסרה משטרת ברלין, כי נהג המשאית שדרס אתמול למוות 12 בני אדם ופצע 48 בשוק חג המולד בברייטשיידפלאץ בברלין, עשה זאת מתוך כוונה לבצע כנראה מתקפת טרור. אתמול בערב נרצח השגריר הרוסי בטורקיה, אנדריי גנדייביץ' קרלוב, ע"י איש משטרת הביטחון הטורקי . התחום הנפגע ביותר מהטרור ומיידית הוא התיירות, אבל באירופה הוא מתאושש כל פעם מחדש.

פגיעות הטרור

הטרור המתמשך בטורקיה, פגע כבר אנושות ב"מדינת התיירות", והטרור השבוע בברלין, החזיר את אירופה שוב לטרור המתמשך והשפעותיו על התיירות ועל עסקים גדולים וקטנים. עשו זאת אז הזעזועים שהגיעו בזה אחר זה של הרג אזרחים בבריסל וניס, ההתפרצות הקטלנית של הטרור בגרמניה וההרג הזוועתי של כומר בכנסיה בעיירה צרפתית קטנה.

מאז התאוששה התיירות האירופית וחזרה, פחות או יותר, לסדרי הגודל  שהיו ב-2015.  מאששת בכך את דבריו של פרופ' יואל מנספלד ממגמת התיירות, הנופש והפנאי באוניברסיטת חיפה, כי "יעדי תיירות קיימים וחדשים המייצגים תוצרי תיירות ייחודיים ומושכים הם בעלי סיכויים רבים יותר לחוות התאוששות מהירה ממשברים". דברים שכתב במחקרו "מחזורי מלחמה טרור ושלום על מקבעים וניהול של משבר והתאוששות תעשיית התיירות הישראלית" אך מתאימים לכל מקום בעולם.

גרמניה – מעצמה תיירותית אירופית

הטרור בברלין התרחש בעת שגרמניה הופכת בשנים האחרונות למעצמת תיירות אירופית. בשנת 2015 נרשמו כ- 80 מיליון לינות תיירים , שיא חדש של התיירות הנכנסת למדינה. גם הנוסעים הישראלים שברו שיא ורשמו 993,000 לינות ב-2015. בחודשיים הראשונים של 2016 נרשמה עלייה של 9% בלינות ישראלים בגרמניה והגיע ל-149,930 .

התיירות הישראלית בגרמניה היא לא רק ביקורים בבירה – ברלין, אלא גם תיירות משפחות, נופש בריאות, ספורט וטבע, המנצלת את משאבי הטבע האדירים של גרמניה לטיולים בשמורות, פארקים, אגמים ועוד. ואכן, יעד הנוסעים הישראלים היוצאים לגרמניה לא השתנה גם ב-2016 כאשר 70% מהם מגיעים לצורכי נופש וטיולים, 26% לצורכי עסקים ו-4% כל השאר. בממוצע מוציא כל ישראלי השוהה בגרמניה כ-194 יורו ליום. היות וזמן השהייה הממוצע של ישראלי בגרמניה (חישוב ממוצע של נופשים,מטיילים ואנשי עסקים) הוא כ-7 ימים, ההוצאה הממוצעת של כל תייר ישראלי בגרמניה היא 1,358 יורו ולזה יש להוסיף קניות.

גם אזורי העדפות של המבקרים הישראלים בגרמניה, שומרים עדיין על אותם המקומות, כפי שהיו בשנת 2014: ברלין – כ-45%, באדן וירטמברג כ-26%, בוואריה כ-13% – 14% והסן כ-5%.

הפחד והיציאה ממנו

הפחד לבקר באזורים מוכי טרור הוא רב ומניע גורמי ביטחון לפעול בהתאם: הקמת מחסומים ,בדיקה קפדנית של הנכנסים ומניעת כניסת כלי רכב לא מורשים.

פרופ' פוריה ממגמת התיירות באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע ועמיתיו הגדירו את המושג פנאי ובילוי, כפעילות. בעבר פעילויות שהן 'עבודה' היו מנוגדות לבילוי והפרט יכול היה לעסוק או בפנאי, או בעבודה. הגדרה החדשה טוענת, כי מדובר בפעילות מודעת שתוצאתה הנאה (Enjoyment). לכן, כל פעילות של בודדים שקשורה בהנאה, שאינה מוגבלת על ידי זמן, או מרחב, ושהאדם הפרטי מחליט האם פעילות היא נופש והאם הוא משתתף בפעילות כזו – מוגדרת כפנאי ובילוי.

תפיסה מחודשת זו של פנאי, היא שמאפשרת לצאת מהפחד ולתייר במרחבים ציבוריים מוגנים בהנאה הדרושה, ובכיוון זה הולכים היום באירופה וגם בישראל. מסביר פרופ' פוריה: "פנאי הוא כעיקרון תפיסת זמן, של הלך רוח. ולעניינינו- תחושת חוסר הביטחון הנובעות מאיום ביטחוני הופכת את הפעילות התיירותית לכזו אותה לא ניתן להשיג כפנאי. אבל, אם תוחזר תחושת הביטחון תהפוך הפעילות התיירותית לכזו שאותה כן יהיה ניתן להשיג כפנאי".

ההתאוששות

בטווח הקצר יתכן, שתהיה פגיעה בתיירות לברלין ולאתרים נוספים בגרמניה. אבל על פי התרחשויות העבר, היא תהיה מועטה ואם יועמק הביטחון האזרחי היא תתאושש כפי שקרה זמן קצר אחרי אירועי הטרור באירופה בחודש יולי השנה. מה גם שבתחום השהייה ושירותי הקרקע התיירותיים אין כל ספק שירידת היורו, לרמה של כמעט 4 שקלים, הנמוכה ביותר מזה כ-15 שנה, מאפשרת לישראלים (ולתיירים נוספים) כוח קנייה, יחסית, גדול יותר וחזק באירופה וזה מעודד את הנסיעות שלהם לגרמניה ולאירופה כולה.

 

 

 

 

 

 

 

 

Exit mobile version