Site icon IAS

הדולר שנחלש פוגע בתיירות שהיא מנוע צמיחה חזק במשק

ועדת הכספים דורשת מהממשלה ומבנק ישראל לנקוט צעדים משמעותיים יותר מאלו שננקטו עד כה, להתמודדות עם ההיחלשות הנמשכת בשער הדולר. בדיון דחוף שקיימה הוועדה הבוקר בנושא, הביעו חברי הכנסת דאגה עמוקה מהמגמה המתמשכת של פיחות הדולר ביחס לשקל ומההשפעה השלילית שלה על ענפי התעשייה השונים ובמיוחד על הפגיעה בייצוא הישראלי.

נציגי התעשייה, החקלאים וכן נציגי ענפי התיירות וההיי-טק, דיברו בדיון על הקשיים העצומים ועל בריחת שחקנים בענפים השונים לחו"ל. הטענה המרכזית; משלמים בשקלים על התשומות, שחלקן הולכות ומתייקרות בגלל רגולציה של המדינה, בעוד ההכנסות בדולרים שנשחקות בגלל ירידת שער הדולר. 

לעצור פעילות ספקולטיבית

מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות, חני סובול: "היחלשות הדולר משפיעה לרעה על סוכני הנסיעות, על תיירות החוץ, על התיירנים ומשפיע לרעה גם על תיירות הפנים, כי הרבה יותר זול, כשהדולר יורד, לרכוש כרטיסים וחופשה בחו"ל. הפגיעה בתיירות זו פגיעה באחד ממנועי הצמיחה החזקים של המשק. אם יש פעילות ספקולנטית יש לעצור אותה". 

"לא כדאי לבנות מלונות בארץ"    

סגן נשיא התאחדות המלונות, אברהם אגאג'אני: "היחלשות הדולר גורמת לכך שפחות כדאי לבנות בתי מלון בארץ. לפתאל למשל, יש 38 מלונות בארץ, אך כבר בנתה 130 בתי מלון בחו"ל. כל התשומות שקליות, למשל השכר עלה ב- 23% בשנים האחרונות וגם החשמל, מים, ארנונה וכד', וההכנסות בשקלים. ב- 2017 7.6 מיליון ישראלים יצאו לחו"ל, עלייה של 46% תוך 5 שנים, בעוד שבאותה שנה שלא ראינו עלייה בלינות ישראלים כאן בארץ. אלו מגמות מסוכנות ואם לא יטופל הנושא הזה נראה פגיעה בתיירות והרבה יותר יציאה של ישראלים החוצה".

מחירי התשומות עולים

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש: "הדולר ירד השנה ב- 10.35%. זה מעלה את מחירי התשומות, למשל מחיר החשמל יעלה ב- 2.5% וזה למרות ההבטחות של רשות החשמל שהמחיר החשמל לא יעלה. בסוף ירצו לפצות את חברת החשמל על הפסדיה. מעמיסים על המעסיקים עוד ועוד חובות, למשל כעת רוצים להטיל עוד 600 מיליון שקל ביטוחים עודפים כנגד תאונות עבודה, עלויות העבודה התייקרו בעוד 600 מיליון שקל, כבר 1.2 מיליארד שקל תוספת על המעסיקים. בנוסף, יש התייקרות של הארנונה ב- 2.18% והתייקרויות נוספות. בסוף הכל יושב על המוצר הסופי. רוצים להוזיל את הדירות, אבל מעלים את המס על ייצור המלט וכו'".

שרגא ברוש הציע: "לקלוט תנועות הון חד-צדדיות, שבנק ישראל יקלוט את הדולרים האלה וייתן שקלים במקומם, כמו במקרים של מענקים מחו"ל, רנטות וכד'. חייבים להפנים, כשהדולר יורד וההוצאות בשקלים זה קטסטרופה לתעשייה כולה".      

יו"ר ועדת הכספים משה גפני סיכם את הדיון ואמר: "ועדת הכספים רואה בדאגה רבה את השחיקה בשער הדולר שפוגע ברווחיות הייצור, בחקלאות, התעשיינים, בתיירות וגם בהיי-טק וכד'. אנחנו מקווים שפעולות בנק ישראל ישפיעו ונראה תוצאות. במידה שלא, נקיים דיון נוסף ואם זה יהיה המצב, נדרוש מהאוצר שלא יביאו גזירות כלכליות. במסגרת הדיונים על חוק ההסדרים ניקח את הנושא הזה בחשבון ולא נאפשר הטלת גזירות חדשות על התעשייה".

Exit mobile version