Site icon IAS

האטה בהזמנות לטורקיה לקראת חג הפסח

שבוע לאחר הפיגוע הקשה מאוד באנקרה אירע אתמול פיגוע קשה ברחוב איסטקלל באיסטנבול. שני האירועים הנחיתו מכה קשה על תנועת התיירות הנכנסת לטורקיה. תקוותם של ראשי התיירות הטורקית ששנת 2016 תהיה שנת צמיחה מחדש, לאחר משבר התיירות "הרוסי", שפגע עמוקות בענף זה – כנראה תתבדה. באשר לתיירות הישראלית לטורקיה, מציין איזי מדם, הבעלים והמנכ"ל של חברת איזי טרוול, המתמחה בארגון טיולים וטיסות לטורקיה, כי לקראת חג הפסח ישנה כבר עתה האטה בהזמנות.

היום הוטסו לארץ, במטוס הרקולס של חיל האוויר, גופותיהם של שלושת הנרצחים אברהם גולדמן, שמחה דמרי ויונתן שור. כמו כן הובאו לארץ חמישה פצועים קשה.

בעקבות הפיגוע הרצחני אתמול ברחוב איסטקלל באיסטנבול, שבו נרצחו 3 ישראלים ונפצעו 10, הורה אמש ראש הממשלה בנימין נתניהו להחמיר את אזהרת המסע לטורקיה שהייתה קיימת עוד לפני האירוע הקשה ולפיה: "המלצת המטה ללוחמה בטרור הינה להימנע מביקורים שאינם חיוניים, או לכל הפחות לנקוט אמצעי ערנות וזהירות מיוחדים". 

עתה לאחר הנחיית ראש הממשלה הוחמרה האזהרה: "בהמשך להערכת מצב, עקב החמרה בהיקף הפיגועים בטורקיה במוקדי תיירות ובאזורים הומי אדם, כשבמוקד הפיגוע במרכז איסטנבול (19.3.16), בו נרצחו ונפגעו אזרחים ישראלים, ומחשש לפיגועים נוספים – מחמיר המטה ללוחמה בטרור את אזהרת המסע הקיימת למדינה וממליץ להימנע מביקור בטורקיה".

ביציאות לטורקיה מדובר בשתי סוגיות – אלה שכבר הזמינו חופשות וטיולים ואלה שהתכוונו להזמין אבל עדיין לא מימשו את הזמנתם. באשר לסוגיית הביטולים אומר איזי מדם, כי בשיחות חברתו עם חברות התעופה טורקיש איירליינס ופגסוס סוכם, כי אנשים שנוסעים אף ורק לאיסטנבול יוכלו ביומיים הקרובים לבטל טיסות ללא דמי ביטול. "בשיחות עם ספקים באיסטנבול נעשה הכל  כדי שלא יהיה נזק, אבל אני לוקח על עצמי שלא יהיו דמי ביטול", הוא ציין.

עוד מסר איזי מדם, כי "להפתעתנו עד כה היו רק שני ביטולים עתידיים, כי זו לא העונה ולחג הפסח יש עוד חודש וההזמנות הם בדרך כלל ברגע האחרון ולכן אין כמעט תנועה לאיסטנבול".

לדעתו, ההזמנות בחברות טורקיות של טיסות המשך מאיסטנבול ליעדים שונים בעולם יהיו כרוכים הביטולים בדמי ביטול, בהתאם להנחיות חברות התעופה, אם כי הוא לא חושב בסגמנט הזה יהיו ביטולים.

באשר להזמנות עתידיות מסר איזי מדם: "אין הרבה הזמנות עתידיות. במגזר הערבי, ששם התחיל עכשיו החופש של הילדים יש השבוע כמה קבוצות, אך לגבי ההמשך אנחנו מקבלים רק פה ושם הזמנות. באשר ליציאות לפסח של כלל הישראלים – יש עתה האטה בהזמנות".

חשש ישראלי לטוס לטורקיה

אין ספק, כי הפיגוע אתמול הגביר את חששם של הישראלים לטייל בטורקיה, שהייתה בעבר אחד היעדים הפופולריים ביותר לנוסע הישראלי. יתרה מכך הפיגוע עלול לבלום את מגמת הגידול בטיסות לטורקיה שהחלה להסתמן בשנה שחלפה. נכון, אחרי כל משבר קיימת מגמת התאוששות אבל על פי הערכות רבות בשוק, תהיה פגיעה ביציאות ישראלים לחופשות בטורקיה ברמות שבין 20% – 30%, לא כולל טיסות המשך ששם כנראה לא תהיה פגיעה.

גינוי UNWTO

מזכ"ל ארגון התיירות הבינלאומי UNWTO הודיע אתמול: "בשמי ובשם קהילת התיירות הבינלאומית כולה, מעבירה UNWTO תנחומים, מעומק הלב, למשפחות והחברים של הקורבנות ומביעה סולידריות מלאה עם העם וממשלת טורקיה. אירוע טראגי זה מזכיר לנו פעם נוספת כי אנו עומדים בפני איום גלובלי שדורש תגובה תקיפה מתואמת של כל הממשלות והקהילה הבינלאומית. טורקיה היא יעד תיירותי מוביל, ואנו בטוחים שהוא ימשיך להיות כך. זה זמן לעמוד לצד טורקיה מול האתגר הזה".

התייחסות ראש הממשלה

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע אמש לחדר המצב במשרד החוץ. עם הגעתו לחדר המצב קיבל רה"מ מאנשי משרד החוץ עדכון על הפעילות מול שלטונות טורקיה באשר לפצועים ולהרוגים. "האנשים של משרד החוץ, לרבות חדר המצב כאן, פועלים כל הזמן, יפעלו סביב השעון על מנת להחזיר את האנשים לארץ, ועל מנת לתת את התמיכה המלאה ברגע הקשה הזה. אני בטוח שכל אזרחי ישראל מצטרפים אליי בתקוות החלמה של הפצועים וכמובן בהבעת תנחומים למשפחות של הנרצחים".

באשר לשיתוף הפעולה עם השלטונות הטורקיים אמר ראש הממשלה: "ברגע זה אין לנו טענות, אבל אנחנו רוצים כמובן לקבל את המידע. בדרך כלל במצבים כאלה יש שיתוף פעולה, הוא טבעי, זה ברור. לצערנו נרצחו ונפגעו ישראלים, אבל הדבר נעשה על אדמת טורקיה. זה האירוע השני השבוע, שני אירועים חמורים. אני רוצה לומר שהמטה ללוחמה בטרור מפרסם תמידית בשנה האחרונה, באופן קבוע,  אזהרת מסע לגבי טורקיה. אנחנו נעלה את דרגת חומרתו מתוקף הנסיבות".

בתשובה לשאלה האם יש סיכוי שהפיגוע הזה יקדם פיוס בין ישראל לטורקיה? השיב ראש הממשלה: "אנחנו מקיימים מגעים שוטפים עם טורקיה בחודשים האחרונים, זה לא סוד, כולל בימים האחרונים, ואנחנו מנסים להגיע להסכם שיביא לנורמליזציה ביחסים בינינו. הדבר הזה מתעכב לא בגלל עיכובי סרק אלא בגלל נושאים מהותיים שאנחנו מנסים להגיע להבנה בהם. הייתה התקדמות מסוימת, אני מקווה שההתקדמות תמשך".

 

 

 

 

Exit mobile version