Site icon IAS

דיווח: קבוצת תיירות טורקית תרכוש את תומאס קוק הבריטית

סוכנות נסיעות של חברת התיירות שקרסה תומאס קוק. 400 מיליון יורו חובות. צילום Depositphotos

Anex Tour Group, מארגן תיירות טורקי גדול, שרכש בשבוע שעבר נתח בענקית התיירות הבריטית תומאס קוק (Thomas Cook), מתכוון עכשיו לרכוש את החברה כולה. כך דווח בעיתונות הטורקית.

חברת אנקס החלה בשיחות עם בכירי תומאס קוק בלונדון על הרכישה. אם השיחות – שצפויות להסתיים בתוך חודש – אכן יביאו לרכישה, תהיה אנקס הטורקית חברת התיירות השנייה בגודלה בעולם.

חברת התיירות הבריטית תומאס קוק, היא חברה בת 178 שנה וחברת התיירות השנייה בגודלה באירופה. לתאגיד חברת תעופה עם צי של 105 מטוסים, יותר מ-2,900 משרדים ו-33,000 עובדים. החברה נמצאת בקשיים כלכליים מזה זמן רב בשל מגוון סיבות, ביניהן התחרות העזה בענף, המעבר של לקוחות לאינטרנט, שינויי מזג האוויר שפגעו בתיירות באירופה ועוד.

הצעד הראשון בנסיון להתגבר על אתגרים אלה נעשה על ידי חברת ההשקעות הסינית פוסון אינטרנשיונל (Fosun International) והיא עתה בעלת המניות הגדולה ביותר בתומס קוק עם 18%. עד כה הדעה הרווחת היתה שפוסון היא זו שתרכוש את חטיבת התיירות של תומאס קוק – עמה היא מפעילה חברה בסין – ותצרף את פעילות הנופש והתיירות של תומאס קוק לרשת קלאב מד הצרפתית, שאותה רכשה פוסון ב-2015. החברה הציעה לתומאס קוק חבילת מימון לחילוץ בסך 911 מיליון דולר בחודש יולי, אך זו לא הצליחה למנוע את אובדן הערך של תומאס קוק בשוק המניות.

תומאס קוק, חברת הנופש הוותיקה בעולם, איבדה 94% מערכה מאז השיא האחרון שלה במאי 2018, אז הייתה בעלת שווי שוק של 2.2 מיליארד פאונד. בשבוע שעבר רכשה אנקס הטורקית נתח של 6.7% ממנה והגדילה את חלקה ל-8%. בעקבות מהלכים אלו של אנקס, עלו מניות תומאס קוק ב-100% בערכן, לרמה הגבוהה ביותר בחודש האחרון. שוויה של תומאס קוק למניה, שהיה 3.45 פני ב-2 באוגוסט, קפץ בשבוע שעבר כמעט פעמיים, וסגר את יום שישי ב-9.11 פני.

גוף תיירות חשוב גם למזרח התיכון

מטוס בואינג 757-200 של תומאס קוק. לחברה 105 מטוסים. צילום Depositphotos

לקשיים של תומאס קוק ולחברה אירופית גדולה נוספת – TUI, יש השפעה על תעשיית התיירות באזורנו, כאשר ביחד עם היחלשות היורו והדולר וחילופי השלטון בבריטניה, הידלדלה תנועת התיירים האירופים לאיי יוון. תומאס קוק היא גם אחד הגופים התיירותיים החשובים לשוק הישראלי ומשרד התיירות נמצא בקשר עמה זה שנים, כמו עם סוכנים אחרים, במטרה להגביר את התיירות של לקוחותיה לישראל.

תומאס קוק היתה גם מקור משמעותי לתיירות למצרים, אלא שבחורף 2017/2018 ביטלה החברה את כל הטיסות לשארם א-שייח בעקבות אזהרות המסע הנשנות של משרד החוץ הבריטי, בעקבות המצב הפוליטי במדינה. אולם בסוף שנת 2018 נמסר כי התאגיד, שכבר מפעיל מלונות במצרים, הכריז על שותפות עם חברת ההשקעות אוראסקום (Orascom Development Holding) שבסיסה בשווייץ, לפתיחת שני מלונות באל גונה: מלון של 100 חדרים במותג קאזה קוק בחוף הים, לצד מלון קלאב קוק.

אנקס פועלת ב-48 מדינות

כאמור, קבוצת אנקס נהפכה בשבוע שעבר לבעלת המניות השנייה בגודלה בתומאס קוק. החברה הטורקית פועלת ב-48 מדינות עם משרדים ב-18 מדינות. החברה הינה מפעילת תיירות ברוסיה, אוקראינה, קזחסטן וגרמניה, ומספקת שירותי תיירות ליותר מ -4 מיליון איש בשנה. לחברה גם חברת תעופה לפנאי בשם אזור אייר (Azur Air) ו-40 מטוסים. לחברה למעלה מ-30 מלונות, שרובם נמצאים בטורקיה.

Anex Tour נכנסה לתחום תיירות השיט במקביל להשקעותיה בתומאס קוק, כשרכשה אוניית קרוז בהשקעה של 50 מיליון דולר ובכך תהיה לחברה הטורקית הראשונה שתחזיק בספינת שיט. זו תפעיל מ-2020 סיורים בים התיכון בעיקר לנוסעים רוסים וטורקים מנמל אנטליה.

Exit mobile version