Site icon IAS

דוד מימון:"תמונה עגומה של תעשיית התיירות בישראל"

דוד מימון, מנכ"ל אל על נאם היום (ב') בכנס לשכת מארגני תיירות נכנסת, שהתקיים במלון הילטון ת"א. בראשית דבריו הציג חלק מדוחות (WEF (WORLD ECONOMIC FORUM המפורסמים אחת לשנה וחושפים את דרוג התחרותיות של ענף התיירות במדינות שונות ברחבי תבל.

מקומה של מדינת ישראל בדרוג העולמי?

על פי הגרפים, מתברר מצבה העגום של תעשיית התיירות הנכנסת לישראל, שבשמונה השנים האחרונות הידרדרה במדרון חלקלק, 40 מקומות למקום ה-72 בדרוג התיירות הכוללת.

מספר החדרים בבתי המלון בישראל נשארו כמעט ללא שינוי  ב-15 השנים האחרונות והוא הגיע בשנת 2014 ל-48,000, בהשוואה למיליון חדרים, לדוגמא, בטורקיה. מול מצב כמעט סטטי של עלייה במספר החדרים יש גידול מתון של כמיליון תיירים בשנים 2014 -2005  (מדובר בתיירים הנכנסים דרך האוויר, ללא כניסות יום), מצב שהביא לגידול של 40% במחירי הלינה ללילה במלונות והפך את מדינת ישראל ליקרה לתייר. ישראל נמצאת כיום במקום ה-126 בדרוג כוח הקנייה של התיירים.

גם בנושא מיסי נמל ירדה ישראל מהמקום ה-73 למקום ה-102 , כאשר טורקיה ממוקמת במקום ה-22 לשם השוואה.

לצד גידול מתון של מספר התיירים בשנים האחרונות היצע המושבים בענף התעופה רשם גידול של 7 מיליון מושבים, מ-10.5 מיליון מושבים בשנת 2005 ל-17.5 מיליון מושבים בשנת 2014  מה שמצביע על יציאה מסיבית של ישראלים לחו"ל מול כניסה דלילה של תיירים למדינת ישראל. בתגובה אמר דוד מימון:" דיברנו על שמיים פתוחים בענף התעופה והשמיים נפתחו. אם מישהו חושב שעם 48,000 חדרים אפשר להביא תיירים לישראל  הוא טועה".

מנכ"ל אל על  הציע מספר פתרונות לטיפול במצב:"אם לא נטפל בתשתית התיירותית של מדינת ישראל, אין לנו סיכוי. המציאות בחמש- שש שנים האחרונות השתנתה, תעשיית ה- Airbnb פורחת ולכן אין מנוס לאור המציאות התשתיתית הרעועה והמצומצמת בישראל לעגן בחוק את הקצאת החדרים והדירות במחירים שפויים, אפילו עבור מס סמלי. אני יודע שזו לא עמדה פופולארית בקרב התאחדות בתי המלון אבל זו המציאות".

"בניית מלונות של 2 כוכבים זו לא מילה גסה", הוסיף מנכ"ל אל על. "אנחנו צריכים תיירות נוספת , תיירות זולה, שלא יכולה להרשות לעצמה בתי מלון של 3, 4 ו-5 כוכבים. כמו בכל העולם ואצלנו זה כמעט לא קיים, זה בשוליים.  צריך לתת קרקעות בחינם בחקיקה לאלו שיהיו מעוניינים להקים בתי מלון בדרגת 2 כוכבים או הקלות משמעותיות במס".

דוד מימון ציין כי בכל מדינה מתוקנת תעשיית התיירות היא גורם משמעותי להתפתחות כלכלית והוא שמח לשמוע משר התיירות החדש על כך שכל שקל שיושקע יוחזרו 50 שקלים לקופת המדינה." במדינת ישראל יש את הקטר הבולט, ההייטק, השני למזלנו הוא הגז והשלישי צריך להיות התיירות. כל תייר הנכנס למדינת ישראל משאיר כ-2000 דולר שהוא סכום משמעותי".

בנוסף, קרא מנכ"ל אל על למשרד התיירות לשנות את נהלי העבודה שנכתבו לדבריו בימי המנדט הבריטי מה שיביא לפתרונות ולסיוע בצורה יעילה יותר. "חברת התעופה אל על אחראית על הטסת כ-40% מהתיירים למדינת ישראל , כמה מהתקציב של 240 מיליון שקל מגיע לאל על, משהו מגוחך , פרומיל.  הדבר היחיד שצריך לעשות זה לקחת את הנהלים ולתקן אותם". 

ענף התעופה וענף התיירות לצד אירועים ביטחוניים

מנכ"ל אל על התייחס לאירועים הביטחוניים המתרחשים במדינת ישראל בממוצע כל שנה – שנתיים והשווה בין מלחמת לבנון השנייה (2006 ) לבין מבצע "צוק איתן" (2014), שניהם התרחשו בשיא עונת הקיץ אך האחרון היה ארוך במיוחד מה שהטביע את חותמו ואחראי עד לרגע זה למצב הקשה של התיירות הנכנסת לישראל.

מלחמת לבנון השנייה הביאה לירידה של 6% בתנועת הנוסעים בנתב"ג, 25% במספר התיירים והפסד של 52 מיליון דולר לחברת אל על. לעומתו מבצע "צוק איתן" גרם לאל על הפסד של 100 מיליון דולר והשפעה שלילית על מספר התיירים הנמשכת כבר למעלה משנה.

דוד מימון הגיב בכעס רב על ממשלת ישראל שבחרה לפצות את ענף המלונאות בעקבות מבצע צוק איתן ולעומת זאת להתעלם לחלוטין מענף התעופה והבטיח שחברות התעופה הישראליות ימשיכו להיאבק עד לקבלת הפיצוי הראוי.

בקשיים איתם מתמודדים חברות התעופה הישראליות, אמר דוד מימון: "אגרת מס נוסע נכנס משולמת ע"י חברת התעופה ולא ע"י הנוסע בניגוד למה שקורה במדינות אחרות בעולם. צריכת הדלק של חברת אל על גדולה יותר בגלל מחסור בנמל תעופה חלופי בישראל מה שמצריך ממטוסינו כמות דלק נוספת לאורך כל מסלול הטיסה בהתאם לנמל תעופה אלטרנטיבי".

בנושא "הכאוב" של חברות התעופה הטורקיות, ובמיוחד של טורקיש איירליינס אמר מנכ"ל אל על:" יש היום שחקן שרוצה להיות השחקן הגדול ביותר בעולם  וקוראים לו טורקיש איירליינס.  יש להם 8 תדירויות ביום,  כמו רכבת . תארו לעצמכם ש-95% מהנוסעים הם למזרח הרחוק ולאמריקה. 25% מהנוסעים בקו איסטנבול – ניו יורק הם ישראלים. לחברת אל על אין אישור ביטחוני לנחות באיסטנבול.  ביקשנו ממשלת ישראל להקפיא את הגידול, לא לעצור את הפעילות, עד שלאחת מחברות התעופה הישראליות תהיה אפשרות לנחות באיסטנבול וקיבלנו תשובה שלילית. זה איום גדול מאוד על התעופה הישראלית", הוסיף דוד מימון .

אל על

בצי חברת התעופה אל על כיום 41 מטוסים, היא טסה ל-36 יעדים והטיסה בשנת 2014 כ- 4.5 מיליון נוסעים ב-5.5 מיליון מושבים. הכנסותיה מסתכמות ב-2 מיליארד דולר.

בעשר השנים האחרונות הפסידה החברה באופן מצטבר כ-33 מיליון דולר ולכן ההשקעות ההוניות שלה (11%) נמוכות יותר מהממוצע העולמי (20%). "מצב שלא יכול להימשך  ואני מאוד מקווה שבקרוב נהיה אנשי בשורה בעניין", הוסיף מנכ"ל אל על.

למרות זאת, חברת אל על השקיעה 4 מיליארד שקל  ברכש מטוסים, מאז ההפרטה, כולל שלושת המטוסים שיגיעו בפברואר הקרוב, מסוג בואינג 737-900. חברת אל על מעסיקה כ- 6000 עובדים  ועוד אלפים נוספים במעגל השני והשלישי. מאז ההפרטה רשמה חברת אל על גידול של 50% במספר הנוסעים  ו-8% בתפוסה.

"85% מהמכירות של חברת אל על מבוצעות ע"י סוכני הנסיעות  בהם רואה החברה שותפים אסטרטגים לעוד שנים רבות. לצד זה חברת אל על תמשיך לפתח את ערוצי המכירה הישירה באינטרנט  כי אנחנו חושבים שזה צעד נכון  מבחינה אסטרטגית", סיים דוד מימון, מנכ"ל אל על.

 

 

 

Exit mobile version