Site icon IAS

ב-2016 צפויה ירידה קלה בצמיחת התיירות הבינלאומית

בשנת 2015 חל גידול של 4.4% בכניסות תיירים בינלאומיים, שהגיע לסך של 1.184 מיליארד כניסות, כאשר כ-50 מיליון תיירים נוספים (מבקרים לילה) נסעו ליעדים בינלאומיים ברחבי העולם בהשוואה ל-2014. יש לציין, כי 2015 היא השנה השישית ברציפות של צמיחה בשיעורים גבוהים מהממוצע .

סיכויים חיוביים ב-2016

התחזיות של ארגון התיירות הבינלאומי לשנת 2016 נשארות ברובן חיוביות, אם כי ברמה נמוכה במקצת לעומת השנתיים הקודמות. בהתבסס על נתוני המגמה הנוכחית הצפי של UNWTO שתהיה  צמיחה בעולם של 4% בכניסות התיירים הבינלאומיות. כאשר הצמיחה צפויה להיות חזקה באסיה ובאוקיינוס ??השקט עם גידול של 4% – 5%, עם גידול זהה באמריקה וגידול של 3.5% – 4.5% באירופה. התחזיות עבור אפריקה והמזרח התיכון צופות גידול של 2% – 5% שהן אומנם חיוביות, אך עם הערכה של אי ודאות ותנודתיות.

צמיחה של שוק התעופה העולמי

אומנם על פי UNWTO בשנת 2016 תהיה ירידה קלה בצמיחת התיירות הבינלאומית, אבל, ארגון חברות התעופה הבינלאומי (IATA), שפרסם בדצמבר 2015 את תחזית הצמיחה של שוק התעופה העולמי לשנת 2016 מעריך שממוצע הרווח הנקי יעמוד על 5.1% ויסתכם ב-36.3 מיליארד דולר.

התחזית של יאט"א מתבססת על כמה גורמים:

ירידה במחיר הדלק למטוסים שמעניק לחברות התעופה "אוויר לנשימה", אך מתמתן בשווקים רבים בעקבות ייסוף הדולר האמריקני, כתוצאה מהתחזקות מטבעות מקומיים מול המטבע האמריקני.

גידול בתנועת הנוסעים של 6.7% ב-2015, שעשוי לעלות ל-6.9% בשנת 2016, בהשוואה לתשואות המאכזבות בתנועת המטענים שגדלה ב- 1.9% ב-2015 ועשויה להגיע ל-3% השנה.

שיפור פיננסי בחלק מהשווקים, כולל התאוששות מהירה בגוש היורו, שיביא לצמיחה כלכלית משוערת של 2.7% בהשוואה ל-2.5% בשנת 2015. יחד עם זאת – האטה במשק הברזילי וצמיחה איטית בכלכלת סין מונעות צמיחה גדולה יותר.

קיבולת המטוסים צפויה ב-2016 להסתכם באחוזים גבוהים, אך היא תהיה מלווה בתשואות נמוכות של כ-5%, בגלל התחרות האגרסיבית עם חברות הלאו קוסט.

בשנת 2016 מספר הנוסעים צפוי לעלות לכ- 3.8 מיליארד נוסעים, ביותר מ-54 אלף נתיבי טיסה.

שיאים חדשים בתיירות העולמית ב-2015

"התיירות הבינלאומית הגיעה לשיאים חדשים בשנת 2015. הביצועים החזקים של תחום זה תורמים לצמיחה כלכלית ויצירת מקומות עבודה בחלקים רבים בעולם. מצב חשוב עבור מדינות על מנת לקדם את מדיניות צמיחת התיירות, המסייעת לנסיעות ולפיתוח משאבים אנושים וקיימים", אומר מזכ"ל UNWTO טאלב ריפאעי.

"ב-2015 התוצאות בחלקים רבים בעולם הושפעו משערי החליפין, מחירי הנפט וממשברים מעשה ידי אדם בדגש על בעיות בטיחותיות וביטחוניות. פיתוח תיירותי תלוי במידה רבה ביכולת הקולקטיבית שלנו לקדם נסיעות בטוחות וחלקות. מבחינה זו, UNWTO מאיץ בממשלות  לכלול את מינהלות התיירות שלהן בתחום הביטחון הלאומי, בכל הקשור לתכנון מבנים ותהליכים, לא רק כדי להבטיח, כי החשיפה לאיומים ממוזערת אלא גם על מנת למקסם את יכולתו של התחום לתמוך בביטחון, כפי שנסיעות בטוחות צריכות להיות", הוסיף ריפאעי.

צמיחה התיירות ב-2015 ביעדי כלכלה מתקדמים גדלה ב- 5%, יותר מהעליה של 4% בכלכלות המתעוררות, בגלל התרומה של תוצאות הגידול החזקות באירופה שהיו 5%.

הצמיחה בהתאם לאזורים מגלה, כי באירופה, אמריקה, אסיה והפסיפיק נרשמה ב-2015 צמיחה סביב ה-5%, הכניסות למזרח התיכון עלו ב-3% ואילו באפריקה, על פי נתונים חלקיים והערכות, הייתה ירידה של 3%, בעיקר בשל תוצאות צמיחה חלשות בצפון אפריקה, המהוות יותר משליש של הכניסות ביבשת זו.

תוצאות אזוריות 2015

אירופה רשמה גידול בצמיחה של 5%, הנתמכת על ידי יורו חלש מול הדולר ומטבעות נוספות, עם  609 מיליון כניסות תיירים, שזה 29 מיליון כניסות תיירים יותר מאשר בשנת 2014. מרכז ומזרח אירופה עם גידול של 6% התאושש מירידה של השנה שעברה בכניסות. בצפון אירופה היה גידול של 6%, בדרום אירופה והים התיכון היה גידול של 5% ובמערב אירופה היה גידול של 4%.

אסיה והפסיפיק רשמה גידול של 5% עם 277 מיליון כניסות תיירים, שזה 13 מיליון כניסות תיירים בינלאומיות נוספות לעומת הכניסות שהיו ב-2014. אבל מבחינת היעדים התוצאות לא היו אחידות:  היעדים אוקיאניה עם גידול של 7% ודרום מזרח אסיה עם  גידול של 5% הובילו לצמיחה האזורית, בעוד שבדרום אסיה ובצפון-מזרח אסיה רשמו עלייה של 4%.

יבשת אמריקה רשמה גידול של 5% בכניסות תיירים בינלאומיות עם 191 מיליון כניסות תיירים, שזה גידול של 9 מיליון כניסות בהשוואה ל-2014. יש לציין, כי התחזקות הדולר האמריקני גרם ליציאות תיירים מארה"ב לכיוון הקריביים ומרכז אמריקה, שצמחו בעקבות כך ב-7% בכניסות תיירים בינלאומיות. התוצאות בדרום אמריקה וצפון אמריקה הראו צמיחה של 4% בכניסות תיירים בינלאומיות, קרוב לממוצע.

המזרח התיכון רשם גידול של 3% עם 54 מיליון כניסות תיירים בינלאומיות.

יבשת אפריקה, על פי נתונים זמיניים עברה לירידה של 3% עם 53 מיליון כניסות תיירים בינלאומיות. בצפון אפריקה נרשמו ירידות של 8% בכניסות תיירים ובאפריקה שמדרום לסהרה נרשמה ירידה של 1%, למרות שהאזור הזה חזר לצמיחה חיובית במחצית השנייה של השנה.

ארגון התיירות הבינלאומי מדגיש, כי את התוצאות עבור אפריקה והמזרח התיכון יש לקרוא בזהירות מאחר והן מתבססות על נתונים מוגבלים.

מקורות הצמיחה

סין, ארה"ב ובריטניה הובילו את צמיחת הנסיעות התיירותיות היוצאות ב-2015. סין היא המובילה בעולם בין המקורות התיירותיים בעולם, עם צמיחה דו ספרתית ביציאות בכל שנה מאז שנת 2004, בעיקר ליעדים באסיה כגון יפן ותאילנד, וגם לארה"ב וליעדים שונים באירופה.

לעומתה, הייתה ירידה משמעותית ביציאות תיירים מרוסיה ומברזיל, מה שמשקף את האילוצים הכלכליים בשתי המדינות ואת פיחות הרובל והריאל בהשוואה לכמעט כל המטבעות האחרים.

בולטים ביציאות תיירים ב-2015 היו: ארה"ב עם צמיחה של 9%, בריטניה עם צמיחה של 6% ואחריהן נרשמו יציאות בצמיחה של 2% מגרמניה, איטליה ואוסטרליה לעומתן הביקושים ליציאות תיירים מקנדה וצרפת היתה חלשות.

Exit mobile version