Site icon IAS

בקשה לקידום מתווה סיוע לענף הנסיעות בישראל

רינה קמני, מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות בישראל. צילום סיון פרג'

להלן מכתבה של המנכ"לית, רינה קמני, לחברי התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות בישראל:

חברים יקרים,

אנו לקראת סיומו של שבוע מורכב, שנפתח ביום הזיכרון לאירועי השבעה באוקטובר ומסתיים ביום הכיפורים, על תפילותיו וסליחותיו.

כולנו תקווה שהשנה החדשה תהיה טובה מקודמתה, שנה של שקט ורגיעה, שלום ושלווה.

מי ייתן ותהיה זו שנה בה נזכה לראות את כל החטופים, המפונים והחיילים חוזרים הביתה.

רגע  לפני כניסת יום הכיפורים, ברצוננו לעדכן אתכם:

בקשה לקידום מתווה סיוע לענף הנסיעות נוכח התרחבות המלחמה וביטולי טיסות: לאור המשבר הגדול שפוקד את הענף מאז תחילת הלחימה, שהתעצם עוד יותר בעקבות המלצתה של הסוכנות האירופית לבטיחות תעופה שלא לטוס אל ישראל וממנה, פנתה ההתאחדות לשר האוצר ולשר הכלכלה, בבקשה לקדם מתווה סיוע ייעודי לענף הנסיעות.

לצערנו, מתחילת השנה, לא הוצג כל מענה פרטני לענף, ועתה, נוכח התרחבות המלחמה וגל ביטולי הטיסות ומצוקת הנוסעים, ראוי לקדם מתווה ייחודי לענף בדחיפות.

במקביל, פנינו ליו"ר ועדת הכלכלה וליו"ר ועדת הכספים, בבקשה לקיים דיונים בנושא בוועדות.

גמר חתימה טובה ושנה טובה,

רינה קמני, מנכ"לית

 להלן נוסח המכתב

 לכבוד: חה"כ בצלאל סמוטריץ, שר האוצר / חה"כ ניר שר הכלכלה

העתק: חיים כץ, שר התיירות

הנדון: בקשה דחופה לקידום מתווה סיוע ייחודי לענף הנסיעות

לנוכח מבצע חיצי הצפון והתרחבות המלחמה, בשם התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות, המאגדת בתוכה מאות משרדי נסיעות, החל ממשרדים קטנים בינוניים ועד מארגני טיסות וסיטונאי תיירות המעסיקים אלפי עובדים, הריני מתכבדת לפנות אליך בבקשה לקדם מתווה סיוע ייחודי לענף התיירות/נסיעות, מהנימוקים הבאים:

1.כידוע, בעקבות המלחמה ענף הנסיעות והתיירות ספג פגיעה כלכלית קשה מאוד, רק בחודשים האחרונים הצליח הענף להתאושש קצת ולצערנו נוכח המלצת הסוכנות האירופית לבטיחות תעופה מהשבוע שעבר שלא לטוס בשמי ישראל עד ה 10-31, הענף נמצא שוב במשבר גדול מאוד.

2.המלצת הסוכנות האירופית לבטיחות תעופה הובילה לגל גדול של ביטולי טיסות של חברות תעופה רבות, לצד הביטולים שכבר התרחשו עוד לפני פרסום ההמלצה. למעשה, נכון לעתה, רוב הטיסות של חברות התעופה הזרות לישראל וממנה מבוטלות. המלצת הסוכנות עתידה להיות תקפה לכל חגי תשרי הידועים כשיא עונת הנסיעות והתיירות. בתקופה זאת היו צפויים לעבור בנמל התעופה בן גוריון מעל מיליון נוסעים, אולם בעקבות גל הביטולים, רוב הנוסעים עתיד להיתקע בחו"ל או בארץ ועל כן הנזק שנוצר בתקופה הנוכחית לענף הנסיעות והתיירות הינו עצום.

3 .זאת ועוד, אין כל צפי קרוב שבו תשוב תנועת התיירות לסדרה שכן הסוכנות האירופית לבטיחות תעופה עלול ה להאריך את המלצת ה גם לחודשים נוספים, כאשר חוסר הוודאות הביטחונית בצפון/ בדרום ו האפשרות לחזית נוספת וארוכה מול איראן, מעמיקים את החששות של הציבור לרכוש טיסות ושירותי תיירות בארץ ובחו"ל.

4. גם הפעם בדומה לחודשי המלחמה הראשונים, היו אלה כלל החברות בענף הנסיעות ועובדיהן שהתגייסו לתת מענה וטיפול מסביב לשעון לאזרחי המדינה שנתקעו בחו"ל, לאלו הרוצים לשוב הביתה בדחיפות בין אם כי נקראו לדגל ובין אם על מנת לשוב לארצם ולמשפחות יהם ולתת מענה לאלו אשר חופשתם או טיסתם בוטלה ואין הם יכולים לצאת מארץ. גם הפעם את העבודה הזאת עושים ועשו עובדי הענף במציאות בלתי אפשרית של טיסות וחופשות שהתבטלו.

5.הנזק שנוצר בתקופה הנוכחית נוכח המלצת האיחוד האירופאי, מתווסף לנזק המתמשך שחווה הענף מתחילת המלחמה. לצערנו, יש חברות תעופה שלא חזרו לטוס לישראל במשך כל תקופת המלחמה, הישראלים עדיין לא חזרו לנסוע כפי שהיה ערב המלחמה, הן בשל בני המשפחות המגויסים, ו/או מצב הרוח הכללי, ו/או אזהרות מסע ו/או מצב כלכלי וכדומה.

6.עד חודש דצמבר 2023 בזכות חוק התוכנית לסיוע כלכלי (הוראת שעה חרבות ברזל), קיבלו העסקים בענף אורך נשימה ויכולת הישרדות באמצעות השתתפות בהוצאותיהם ובשכר העובדים. אולם מענקי הסיוע לענף הנסיעות הסתיימו בחודש דצמבר והחל מחודש ינואר לא הובא כל מתווה פיצוי נוסף לענף.

7. החל מינואר 2024 פנתה התאחדות משרדי הנסיעות מספר פעמים אל משרדי הממשלה ואל ועדת הכספים וועדת הכלכלה של הכנסת, בבקשה להאריך את מתווה הסיוע הכלכלי לענף הנסיעות ו/או לבחון לקדם מתווה פיצוי ייחודי לענף, ואף התקיימו מספר דיונים הן בכנסת והן בממשלה במטרה לבחון אפשרות לפיצויי ייחודי לענף הנסיעות והתיירות נוכח המורכבויות השונות והייחודיות של הענף בתקופת המלחמה.

8.בעקבות האמור לעיל, בדיוני ועדות הכלכלה וועדת כספים נקבע כי המתווה הכללי של המענקים שגובש אינו מעניק מענה לבעיות הפרטניות של הענף שנפגע וכי יש צורך בתוכנית שתתן מענה אד הוק במסגרת תיקון מיוחד לענף הנסיעות והתיירות.

9. לצערנו, עד כה לא הוצג כל מענה פרטני לענף, ועתה נוכח התרחבות המלחמה וגל ביטולי הטיסות ומצוקת הנוסעים, כמפורט לעיל, ראוי לקדם מתווה ייחודי לענף בדחיפות – על מנת לסייע לענף שתזרימו עלול לקרוס לחלוטין ואין לעוסקים בו כיום כל ודאות לגביו.

10. יודגש, מרבית של המשק (למעט באזורים שבהם נקבעו הנחיות מיוחדות של פיקוד העורף), נמצא בפעילות עסקית מלאה. עתה עם המשבר של ביטולי הטיסות, כבכל המשברים שפקדו את המדינה עד היום, ענף התיירות שוב שקוע במשבר, ללא צפי התאוששות קרוב וכתמיד יהיה האחרון מבין ענפי המשק להתאושש.

11.האמור גורם לחוסר וודאות עצום בענף, והחברות אינן יודעות כיצד לנהוג. על כן, ללא תוכנית סיוע ייחודית לענף לחודשים הקרובים, יאלצו החברות להוציא אלפי עובדים לחל"ת ולספוג שוב מכה כלכלית שתקשה עליהם לשרוד ותקשה עליהם לחזור לפעילות גם חלקית מיד לכשיבשלו התנאים. לפיכך, נודה לקידום מתווה סיוע ייחודי לענף הנסיעות בהקדם.

בברכה, רינה קמני, מנכ"ל

Exit mobile version