Site icon IAS

בית העצמאות יפותח וישודרג ב-70 מיליון שקלים

לאחר ישיבת הממשלה מצטלמים למזכרת בחזית בית העצמאות בתל אביב. צילום חיים צח, לעמ

ביום שישי בבוקר שלאחר יום העצמאות, התקיימה בבית העצמאות בתל אביב ישיבת ממשלה חגיגית, שכן השנה חל ה' באייר, התאריך העברי של הכרזת המדינה, גם כן ביום שישי (התאריך הלועזי היה אז 14 במאי 1948). לכן קיימה הממשלה ישיבה חגיגית לשחזור האירוע הדרמטי ביותר בתולדות המדינה.

בית העצמאות הוא מוזיאון הממוקם בבית דיזנגוף בשדרות רוטשילד 16 בתל אביב, שבמרכזו נמצא אולם ההכרזה אשר שוחזר למצבו ביום ההכרזה.

במהלך הישיבה ההיסטורית הוצגה אחת מתוכניות הדגל של משרד ירושלים והמורשת, שעוסקת בפיתוח ושידרוג בית העצמאות בסכום עצום של כ-70 מיליון שקלים. התוכנית שאושרה כבר בממשלה, מגיעה לשלב הביצוע בימים אלה . כך נמסר מהמשרד.

עוד לפני הצגת התוכנית, הכריז השר לענייני ירושלים והמורשת זאב אלקין, כי בית העצמאות יהיה פתוח למבקרים ישראלים מה-1 במאי ועד ה-10 באוגוסט בימים א' עד ה', בין השעות 17:00 ל-20:00 ללא תשלום, עד אשר ייסגר לרגל השדרוג.

ישיבת הממשלה החגיגית בבית העצמאות ביום שישי, ה' באייר תשעח. צילום חיים צח, לעמ

לראות איפה הכל התחיל

אלקין הסביר את המהלך שיזם ואמר כי: "מטרתנו להציע לתושבי ישראל לבקר במקום ההסטורי הזה גם לפני השדרוג שיארך מספר שנים, במהלכן יהיה הבית סגור למבקרים". הוא קרא לבוא ולהכיר מקרוב את המקום ו"להיזכר היכן הכרזנו על עצמאותנו, לראות איפה הכל התחיל."

בנוסף הביא השר אלקין לאישור הממשלה את היוזמה לשדרוגם של שבעה אתרי מורשת המזוהים עם תקופת הקמת המדינה בעלות כוללת של למעלה מ-11 מיליון שקלים, ובהם מוזיאון האצ"ל בשוני (המוזיאון מתעד את תולדות אצ"ל, שממנו יצא כוח אצ"ל למבצע פריצת כלא עכו), בית בן גוריון בתל אביב, בית חיים וייצמן ברחובות ומוזיאון דגל הדיו באום רשרש – היא אילת של ימינו.

בדברי ההסבר למהלך נכתב כי "מתוך הכרה עמוקה בתפקידם הייחודי של בני דור תש"ח בהקמת המדינה ויישובה, מוצע כי הממשלה תאמץ את החלטת ועדת ההיגוי ביחס למיזמי 'תקופת ראשית המדינה' ולמיזמים המנציחים את פעילות כוחות המגן העבריים, שאיפשרו את הקמת המדינה."

ח״כ אלקין הוסיף: ״אין דבר יותר סמלי מאשר להביא בישיבת ממשלה לרגל יום העצמאות ה-70 למדינת ישראל החלטת ממשלה עם תקציב משמעותי לחיזוק אתרי המורשת שלנו מימי קום המדינה. מוזיאון האצ״ל ובית בן גוריון, דגל הדיו באילת ועוד, הם סמלי מלחמת העצמאות והקמת המדינה. פרויקטים אלה, יחד עם פיתוח מוזיאונים של משרד הביטחון, ובעיקר הפרויקט הענק לשדרוג בית העצמאות שאנחנו מובילים, יביאו לקידום דרמטי של מורשת תש״ח לדורות הבאים במדינת ישראל״, סיכם אלקין.

Exit mobile version