Site icon IAS

ארה"ב וקובה חתמו על הפעלת 110 טיסות יומיות מארה"ב לאי הקריבי, קובה

ארה"ב וקובה חתמו על הסכם שיאפשר לחברות תעופה אמריקניות להפעיל 110 טיסות סדירות יומיות מארה"ב לקובה, האי הקריבי. ההסכם אמור להציף את האי עם מאות אלפי מבקרים מארה"ב. כך מסרו פקידים רשמיים בוושינגטון ביום חמישי שחלף, שהיה גם יום השנה להפוגה (Detente) בין שני אויבי המלחמה הקרה.

ההסכם, שהגיע לסיומו ביום רביעי בלילה, אחרי שלושה ימי שיחות בוושינגטון, פותח את הדרך לחברות התעופה בארה"ב למשא ומתן עם ממשלת קובה,כדי להפעיל 20 טיסות יומיות להוואנה ו-10 טיסות יומיות לכל אחד מתשעה נמלי התעופה הגדולים האחרים בקובה, כך נמסר ממחלקת המדינה. למרות זאת צפוי, כי יחלפו חודשים לפני שתבוצע הטיסה המסחרית הראשונה להוואנה. הקמתה מחדש של תעופה סדירה לקובה, לאחר כמעט חצי מאה של שיתוק, יהווה את הפיתוח העסקי הגדול ביותר, מאז ששתי המדינות החלו לנרמל את היחסים ביניהן בשנה שעברה.

מעריכים, כי להגיע ל-110 טיסות יומיות עלול לקחת שנים. כמות הנסיעות מארה"ב לקובה, שעלתה השנה ביותר מ-50%, לצד זינוק גדול בנסיעות ממדינות אחרות, מוחצת את התשתית התיירותית המיושנת של קובה. נמל התעופה הבינלאומי של הוואנה בקושי מסוגל להכיל היום את הביקוש הנוכחי לטיסות לעיר, כאשר כמעט בכל מלון בהוואנה הוזמנו מקומות גם לשנה הבאה.

שנה לאחר שהנשיאים ברק אובמה וראול קסטרו הכריזו על קץ של יותר מ-50 שנות עויינות רשמית. בארה"ב וקובה אומרים בפומבי שהם שמחים עם מצב כינון היחסים הדיפלומטיים. שתי המדינות פתחו מחדש את השגרירויות בהוואנה ובוושינגטון; הסכימו להפעיל תוכנית פיילוט להפעלה מחדש של שירות דואר ישיר; חתמו על שתי עסקות הגנת הסביבה; ופתחו בשיחות על פיצויים עבור הנכסים של ארה"ב, שהוחרמו על ידי המהפכה של קובה.

"אנחנו מקדמים את האינטרסים המשותפים שלנו ופועלים יחד בסוגיות מורכבות שתקופה ארוכה הוגדרו וגרמו למחלוקות בינינו", אמר אובמה, בהצהרה שפורסמה ביום חמישי. הקונגרס יכול לתמוך ולאפשר חיים טובים יותר עבור העם הקובני, באמצעות הסרת האמברגו, שהוא מורשת של מדיניות כושלת".

שרי המסחר והחקלאות האמריקנים וסגן שר ביטחון המולדת, שהוא יליד קובה, פתחו בביקורים רישמיים, כדי להתחיל דיונים בנושאים טכניים חיוניים, כמו בדיקות תוצרת ותקנות נמלים. מתחממים גם היחסים בתחומי הספורט והפעילות התרבותית; הוואנה כבר מוצפת בסלבריטאים מארה"ב; בתחילת השנה הבאה מתכננים יזמים בתחום המוזיקה לבצע קונצרט פופ אמריקני בבירת קובה; כוכבי ליגת בייסבול אמריקנים, ביניהם עריקים שנולדו בקובה – יאסיל פואיג (Yasiel Puig) וחוזה אבראו (Jose Abreu) התקבלו בחום השבוע על ידי הממשלה הקובנית, בעת סיור של רצון טוב, שנועד לסלול את הדרך למשחקי אימון אביב בקובה בשנת 2016.

יחד עם זאת, עד השבוע לא חלה כמעט שום התקדמות בקשרים העסקיים, המהווים חלק עיקרי במדיניות החדשה של אובמה בקובה. כשחשף, ב-17 בדצמבר 2014, את המדיניות הזו, נשא אובמה חזון זוהר של מבקרים אמריקאים המשתמשים בכרטיסי חיוב ואשראי, המאפשרים בכך לבנות קשרים בנקאיים חדשים, ושלחברות בארה"ב תהיה אפשרות לייצא מגוון רב של מוצרים, הכוללים ציוד של טלקומוניקציה – תקשורת המתבצעת באמצעים אלקטרוניים כמעט ללא הגבלת מרחק. אבל. כמעט אף אחד מהדברים האלה לא התבצע.

חברות ספרינט ורייזון חתמו על עסקות עם חברת התקשורת הממשלתית של קובה שחיברה אליה קבוצה קטנה של נוסעים אמריקאים. שירות האינטרנט של Airbnb, המתווך בין שוכרי יחידות נופש להשכרה, או יחידות מגורים לטווח קצר לבין בעלים של יחידות כאלו, בדרך כלל אנשים פרטיים,  החל את פעילותה בקובה, אך לא איפשר ללא אמריקאים להזמין לינה, מה שהופך אותו ללא רלוונטי עבור רוב הנוסעים מאירופה וקנדה.

הטיסות מתבצעות היום תוך כדי התנצחויות עם חברות תעופה לטיסות שכר, שהן יקרות וקשות להזמנה. מטיילים מקובה חייבים לעמוד בתורים ארוכים, כדי לרכוש כרטיסי טיסה מנייר. בארה"ב, הם נאלצים לשלוח את המסמכים ופרטי תשלום הלוך ושוב עם סוכן, בהעדר הזמנה מקוונת.

זו הסיבה שחברות התעופה אמריקן איירליינס, דלתא איירליינס, ג'ט בלו, סאות'ווסט ויונייטד איירליינס קיבלו בשמחה את ההודעה על חתימת הסכם הטיסות ואמרו שהן פועלות עם משרד התחבורה האמריקאי להבטחת זכויות הטיס לטיסות לקובה.

Exit mobile version