Site icon IAS

אסיה מושלת בצמרת הדרכונים החזקים בעולם

טוקיו.מגבלה על כניסת זרים גם מיפן. צילום Depositphotos

בהפגנה מהדהדת של כוחה הגובר של יבשת אסיה והשפעתה על הבימה העולמית – המדינות האסייתיות יפן, סינגפור ודרום קוריאה ניצבות כעת במקום הראשון במדד הדרכונים של חברת הנלי ושות'. זאת בזכות הסכמים לכניסה ללא ויזה או קבלת ויזה-עם-הגעה ללא הזמנה מוקדמת ב-189 מדינות. התוצאות מלמדות על 12 חודשים של דומיננטיות אסייתית, לאחר שיפן עלתה לראשונה למקום הראשון בחודש פברואר אשתקד.

מדד אינדקס הדרכונים של הנלי מהווה מזה 14 שנים את הדירוג המקורי של כל הדרכונים בעולם בהתאם למספר היעדים שבעליהם יכולים להיכנס אליהם ללא הוצאת אשרה (ויזה) מוקדמת. הדירוג, אותו מפיקה החברה מדי כמה חודשים, מבוסס על נתונים בלעדיים של איגוד התחבורה האווירית הבינלאומי (IATA), אשר מחזיק במסד הנתונים הגדול והמדויק ביותר בעולם של מידע על נסיעות, והוא משופר על ידי מחקר מקיף ומתמשך של מחלקת המחקר של הנלי ושות'.

"ההתפשטות של מדיניות 'הדלת הפתוחה' עשויה לתרום מיליארדים לכלכלה העולמית, כמו גם ליצור הזדמנויות תעסוקה משמעותיות ברחבי העולם וגבולות פחות מגבילים", אמר ד"ר כריסטיאן ה. קאלין, (Dr. Christian H. Kälin) יו"ר הנלי ושות'  (Henley & Partners) וממציא אינדקס הדרכונים.

המבורג. גרמניה עלתה למקום השני במדד הדרכונים של הנלי ושות'. צילום עירית רוזנבלום

לפי המדד, המדינות המובילות במדד ברבעון השני של 2019 הן: יפן, סינגפור ודרום קוריאה הניצבות יחד במקום הראשון;  במקום השני ניצבת גרמניה, שעלתה מהמקום השלישי בו החזיקה בצוותא עם צרפת, בעוד צרפת נשארת במקום השלישי אותו היא חולקת עתה עם דנמרק, פינלנד, איטליה ושבדיה; הממלכה המאוחדת מאיישת את המקום החמישי ואילו ארצות הברית את המקום השישי.

בשנה שעברה, היתה ארה"ב ממוקמת במקום החמישי, ביחד עם ארבע מדינות אחרות. אבל לפי הדירוג של השנה, ארה"ב ירדה למקום השישי, אותו היא חולקת עם אוסטריה, הולנד, נורבגיה, פורטוגל, שוויץ ובריטניה. אזרחי כל אחת מהמדינות הללו יכולים להגיע ל-185 מדינות אחרות ברחבי העולם ללא אשרה או עם אשרה-עם-ההגעה, בעוד בשנה שעברה, לארה"ב ולבריטניה הייתה גישה חופשית ל-186 מדינות.

כיום ניצבות 32 מדינות בעשרת המקומות הראשונים של מדד הנלי, כשמדינות אירופה תופסת את רוב המקומות בהם.

ומי בסוף? עיראק ואפגניסטן ממשיכות לאייש את המקום האחרון בטבלת האינדקס – הלוא הוא המקום ה-104 – כאשר אזרחיהן מתקבלים ללא ויזה מוזמנת מראש רק ב-30 מדינות.

מלון אטלנטיס פאלם ג'ומיירה בדובאי הדרכון של האמירויות מוביל במזרח התיכון צילום Depositphotos

איחוד האמירויות הערביות, אלבניה וסין שיפרו את הדירוג

איחוד האמירויות הערביות UAE ממשיך את מסלולו כלפי מעלה וכעת הוא נמצא רק במרחק של מקום אחד מכניסה ל-20 הדרכונים המובילים בדירוג. לאחר ההסדר האחרון של הסכם ויתור הדדי שנחתם עם רוסיה, מחזיקי דרכונים מהאמירויות יכולים כעת להכנס ל-165 יעדים ברחבי העולם ללא אשרת כניסה מוקדמת. הציון הנוכחי מסמן עליה יוצאת דופן מן המיקום שבו ניצב איחוד האמירויות הערביות רק לפני עשור, כאשר המדינה התחלקה במקום ה-61 בדירוג עם תאילנד וזימבבואה ואזרחיה יכלו להיכנס ללא ויזה או בויזה-עם-הגעה רק  ל-52 מדינות.

הדרכון הישראלי שני בחוזקו במזרח התיכון. ישראל במקום ה-22 במדד

סין הגיעה אמנם בדירוג הזה למקום ה-67 בלבד, אולם זהו הישג גיאו-פוליטי חשוב מבחינת מעצמה זו, שעלתה ב-12 מקומות בדירוג בתוך עשר שנים.

בהתייחסו להתפתחויות אלה, אומר ד"ר קאלין כי מדד דרכון הנלי תמיד היה כלי חשוב לנוסעים גלובליים, אך המדד מגלה יותר מאשר רק את כוחם היחסי של הדרכונים בעולם. "הוא גם זכוכית מגדלת לסוג העולם שאנו חיים בו, וסוגי המדיניות שהמדינות קובעים. עם כמה חריגים בולטים, יש הכרה גוברת והולכת כי מדיניות של מעורבות, שיתוף פעולה, ופתיחות מניבות את התוצאות הטובות ביותר, הן עבור מדינות והן עבור הקהיליה העולמית בכללותה. הכוח הנוכחי של דרכונים אסייאתים הוא סמל של שינוי פרוגרסיבי זה, ונדמה כי יותר ויותר מדינות יבואו בעקבותיהם כדי ליהנות מהזריחה הגלובלית של כשרון והון במדינות אלה".

ואילו דר' פאראג' חאנא (Parag Khanna) מ- FutureMapמוסיף שעם כל המדינות האסייתיות שממוקמות בצמרת המדד, יש מומנטום ברור מאחורי האזור שנוטל מקום מרכזי על בימת הגלובליזציה. "העליה המתמדת של סין באמצעות הסכמי הוויתור על הוויזה מראה כיצד צעדים הדדיים מצטברים יכולים להוביל להתקדמות משמעותית באמון ובהכרה". לדברי ריאן קאמינגס, מנהל סיגנל ריסק, להשתתפות בפרויקט דרכי המשי הסינית השפעה הולכת וגוברת במזרח התיכון.

החידושים לפי אזורים:

באפריקה – איי סיישל, מאוריציוס ודרום אפריקה בהתאמה, ממשיכות להחזיק בשלושת המקומות הראשונים ביבשת. דרום אפריקה עשתה כברת דרך ארוכה כשעלתה בתוך עשור ב-16 מקומות בדירוג.

במזרח התיכון – איחוד האמירויות מחזיק במקום הראשון, ישראל במקום השני וטורקיה במקום השלישי. ישראל נמצאת הפעם בדירוג הכללי במקום ה-22 בעוד בשנת 2018 ניצבה ישראל במקום ה-21 ביחד עם ברבדוס ואיחוד האמירויות – עם 161 הסכמים כל אחת.

ברוסיה וחבר המדינות – מחזיקה אוקראינה במקום הראשון, מולדובה במקום השני ורוסיה במקום השלישי. מולדובה טיפסה 21 מקומות מאז 2009, בעוד אוקראינה טיפסה 22 מקומות. גאורגיה – שניצבת במקום הרביעי – טיפסה 17 מקומות.

בדרום מזרח אסיה – סינגפור, מלזיה וברוניי, בהתאמה, מחזיקות במקום השלישי בעוד מיאנמר ניצבת במקום התשיעי ומציגה את הביצועים הנמוכים ביותר באזור. המדינה הידרדרה בששה מקומות בעשור האחרון, אך עקפו אותה הפיליפינים שירדו ב-11 מקומות.

בצפון אסיה – יפן ודרום קוריאה הן המנהיגות הגלובליות והאזוריות. סין עשתה את הזינוק הגדול ביותר בצפון אסיה בעשור האחרון, לאחר שדילגה 12 מקומות במעלה הדירוג מאז 2009. צפון קוריאה, במקום ה-96 בעולם, נשארת בעלת הביצועים החלשים ביותר באזור. ואילו הדירוג של צפון קוריאה צנח ב-13 מקומות בעשור האחרון.

Exit mobile version