Site icon IAS

איך לצלוח את שנת 2019: חשבון נפש עסקי  

התחרות בשוק האשראי. צילום Depositphotos

התוצאות הפיננסיות בשנת 2018 של חברות התעופה, המלונאים, אתרי התיירות וקימעונאי וסיטונאי התיירות, משמשות אמת מידה למה לעשות, או לא לעשות, בעת תיכנון התובנות, כדי להרוויח בעסקים בהמשך. חודש ינואר שמסתיים בסוף השבוע, הוא החודש המושלם להכין זאת. משתיתים את המגמות המסתמנות על התוצאות הפיננסיות של השנה החולפת ומחליטים באילו תובנות להמשיך ובאלו לא.

משחקים חשבונאים

כשיסיימו רואי החשבון לסכם את הדוחות הכספיים של 2018 – שחלקן יפורסמו בחודש מרץ בבורסה ושחלקן ישארו גנוזים בחברות – חייבים מנהלי החברות להבין את התוצאות מעבר לפשט שיתרה חיובית מציינת עסק מרוויח, ויתרה שלילית מציינת עסק מפסיד. יש לזכור, כי הדוחות הכספיים משקפים יותר משחקים חשבונאים לטובת קיזוזי מס, מאשר את מצבה האמיתי של החברה.

שלושת הפרמטרים – שיעור רווח גולמי, שיעור רווח תפעולי ושיעור רווח נקי, הם החישובים העיקריים כאשר מחשבים רווחיות, אבל הם לא הבלעדיים. כמו, למשל, פעילות החברה מעבר לכושר הייצור. יתכן גם שבפרמטר אחד יתקבל שיעור טוב ובפרמטר אחר לא. סימן המאפשר לגלות היכן טמונה הבעייה ושפתרונה יאפשר לחברה להתייעל.

סימני אזהרה

על מנהלי החברות מוטלת החובה לגלות בדוח הכספי את סימני האזהרה המעידים על בעיות רווחיות, ואילו סעיפים מטעים כאילו החברה רווחית ומצליחה, כשמעשית היא נמצאת בקשיים. כלומר, להבין כיצד בודקים את רווחיות החברה, כיצד מודדים אותה, להשאר עם אצבע על הדופק על ביצועיה, על ציר הזמן ולבחון את הביצועים שלה ביחס לתעשיית התיירות והתעופה, בארץ ובחו"ל.

הכנסות החברה, שיחסי הציבור מרבים לפרסם אותן כמוטיב חשוב, לא מעידות כלל על רווחיות. אפשר למכור פחות ולהרוויח, או למכור יותר להרוויח פחות ואפילו להפסיד, כי עלייה במכירות משמעותה גם עלייה בהוצאות. הרווחיות היא תוצאה מסכמת המתקבלת מהפרמטרים השונים, כדי לבחון כמה כסף נשאר בחברה מכל המכירות ולא כמה כסף נכנס לחברה מהמכירות. דוח רווח והפסד, הוצאות והכנסות מעודכנים הם הבסיס הנכון לבדיקה ולתכנון ההמשך הנכון של הפעילות.

יש לבדוק את השפעת המחירים הנמוכים בענף התעופה כתוצאה מגודש הפעילות וטיסות הלואו-קוסט. צילום Depositphotos

שיעורי רווח גולמי, תפעולי ונקי

כאשר מתברר, כי שיעור הרווח הגולמי נמוך, חייבים לבדוק האם המכירות לא מספיקות על מנת לכסות את ההוצאות, האם עלויות הייצור גבוהות ואת השפעת המחירים הנמוכים בענף, כתוצאה מגודש הפעילות בתעשייה וטיסות הלואו-קוסט. יתרה מכך, שיעור הרווח גולמי הוא מדד שעוזר להבין עד כמה העסק יעיל מבחינת ייצור והפצת המוצרים ועד כמה העלויות נוגסות ברווחיות, אבל הוא לא כולל הוצאות כמו שכירות, חכירות, משכורות, מיסים ודברים נוספים.

תעשיית התיירות והתעופה היא עונתית. לכן, אם אחוז שיעור הרווח התפעולי גבוה, תוכל החברה להתמודד בעונות החלשות, אך אם שיעור הרווח תפעולי נמוך, עונה חלשה יכולה לגרום לחברה סחרור פיננסי. צריך לזכור, כי שיעור הרווח התפעולי מסייע לחברה לבחון את אסטרטגיית התמחור שלה, את יעילות התפעול שלה והוא מסייע למנהלים לבחון את יעילות החברה ביחס למתחרות באותו תחום העיסוק. בשיעור הרווח הגולמי בודקים כמה תשואה נותרת לאחר שמנוכים עלויות התפעול של העסק כמו, למשל, עלויות שכר, הוצאות השיווק והפרסום, שכירות, ביטוחים ופחת.

בנוסף לכך פרמטר זה מסייע לחברה לחזות את יכולת ההתמודדות שלה במקרה של ירידה במכירות, בתנאי שההוצאות נשארות קבועות. בעת חישוב שיעור רווח נקי, צריך לנטרל הוצאות חד-פעמיות משמעותיות שעלולות לשנות את תמונת המצב, העלולים להפריע יותר מאשר לסייע. גם לא לייפות את המציאות ולטשטש את המצב האמיתי. פרמטר שיעור הרווח נקי מאפשר לחברה למדוד האם עסק רווחי גם לאחר שנוכו מיסים מההכנסות וכמה כסף נשאר בחברה לאחר ניכוי כל ההוצאות הנלוות.

חשוב להבין, שאם מתקבל שיעור רווח נקי קטן, החברה נמצאת בסיכון בגלל שכל עלייה בהוצאות יכולה לשנות את המצב מרווח להפסד. כבר ראינו בעבר הלא רחוק תוצאות כאלה ואת ההתפתחויות השליליות שהיו בהמשך. מכאן החשיבות לבחון כיצד להגדיל את שיעור הרווח הנקי ולשמור עליו גבוה במרוצת הזמן.

תזרים המזומנים

החברה פועלת והכל נראה על פניו יפה וכאילו יעיל, ואז כשבוחנים את דוח תזרים המזומנים, מגלים שמדובר בתזרים מזומנים שלילי. לפער בין הרצוי למצוי ולאן נעלם הכסף שהחברה הרוויחה ישנן כמה סיבות. אפשר לומר שהתוצאה השלילית מראה שבפועל הוצאות המזומן עולות על התקבולים ושזו הנקודה לנהל נכון את תזרים המזומנים כדי לא להישאר בלי כסף זמין. הדרך הטובה ביותר להתחיל לטפל בנושא היא לבצע מעקב אחר תנועת המזומנים מבלי לחכות בכל פעם לדוח התזרים ולכבות שריפות ברגע האחרון. כמו למשל, לשריין רזרבות לעונות לא טובות, לגדור הוצאות עתידיות, להיערך פיננסית לתזרים מזומנים חיובי לאורך זמן.

כמו כן, יש לתכנן מראש את ההתנהלות העסקית האסטרטגית היומיומית, השבועית, החודשית, השנתית. לצמצם רכישות, לעגן בהסכם מסודר תשלומים לספקים ותשלומים מלקוחות ולנהל נכון את התחייבויות השוטפות, שהם ערכים כספיים המוצגים במאזן החברה וכוללים את כל ההתחייבויות שהחברה מחויבת לשלם בתקופה הקרובה, לרוב עד שנה, ואת ההתחייבויות הבלתי שוטפות, המוצגות במאזן, הכוללות את כל ההתחייבויות שהחברה נטלה על עצמה ומועד פירעונן הוא יותר משנה.

Exit mobile version