Site icon IAS

נמל קרוזים חדש ייפתח באיסטנבול ב-2020

איסטנבול. הנמל החדש יוקם בצד האירופי של הבוספורוס. צילום Depositphotos

אתמול דיווחנו על העגינות החדשות של חברת פולמנטור בנמל חיפה, אלה המצטרפות לחברות נוספות שהחליטו באחרונה לשוב ולהטיל עוגן בנמלי ישראל. אבל מסתבר שפיתוח תחום שייט התענוגות לא פוסח גם על מדינות נוספות באזור.

גלאטאפורט (Galataport), נמל ספינות שייט חדש באיסטנבול, ייפתח ברבעון השני של השנה הבאה לאחר השקעה של 1.7 מיליארד דולר בפרויקט, כך אמר יו"ר המיזם השבוע. לדבריו, גלאטאפורט, מיזם משותף של קבוצת Dogus ו-Bilgili אחזקות, תארח את ספינת התענוגות הראשונה שלה ב-5 באפריל 2020 במיקומה במרכז העיר הגדולה ביותר בטורקיה, על שפת הצד האירופי של מיצרי הבוספורוס.

איסטנבול. נהפכה גם למכרה זהב של קניות. צילום Depositphotos

תעשיית התיירות הטורקית הוכתה בשנת 2016 אחרי סדרת פיגועים, הפיכה צבאית כושלת ומשבר עם מוסקבה לאחר הפלת מטוס רוסי בגבול סוריה. התיירות, מקור חשוב למטבע החוץ לכלכלת טורקיה, השתקמה מאז בזכות הקשרים הדיפלומטיים המשופרים, אם כי מלונות וסוכנויות נסיעות נאלצו להוריד מחירים כדי לפתות את התיירים.

מגדל הפיקוח בנמל התעופה איסטנבול. צפי ל-200 מיליון נוסעים. צילום IAG

לפי נתוני משרד התרבות והתיירות הטורקי, בחודשים ינואר-יולי 2019 הגיעו לטורקיה 24.6 מיליון מבקרים – עליה של 14% לעומת 2018, מתוכם כ-8.4 מיליון לבירה איסטנבול. עוד לפי הנתונים, בדרך הים הגיעו בתקופה זו לטורקיה כ-660 אלף נופשים, חלקם גם ישראלים באמצעות האוניה החדשה של חברת מנו ספנות.

עתה מתכננים שם כי פרויקט Galataport יביא כ-1.5 מיליון תיירי שייט לאיסטנבול, שיעזרו ליצור 5,000 מקומות עבודה.

בעקבות מו"מ עם הבנקים, השיגה הקבוצה ארגון מחדש של הלוואה בסך 1.02 מיליארד יורו שהובטחה לפרויקט גלאטפורט, תוך התחשבות בעובדה שמשבר הלירה הטורקית דחף את הכלכלה למיתון.

נמל התעופה הגדול בעולם ב-2028

כזכור, בחודש אפריל השנה נפתח באיסטנבול גם נמל התעופה איסטנבול שמיועד להיות הגדול בעולם עם הפעלתו המלאה. פרויקט הענק יושק בארבעה שלבים, כאשר השלב הסופי יושלם בשנת 2028. בסך הכל, המתחם ישתרע על שטח של 76.5 קמ”ר, עם שישה מסלולים, ארבעה טרמינלים ו-233 מקומות חניה למטוסים, עם יותר מ-500 עמדות צ’ק-אין ו-225,000 עובדים. עם השלמת השלב הסופי, הוא יכלול משרדים, בתי מגורים, מלונות, מרכז בריאות, מבני תרבות ואמנות, קניון, חנויות מעצבים, מרכז כנסים EXPO  ועוד. בשדה החדש יפעל הקומפלקס הגדול בעולם של דיוטי פרי, בהיקף של 53,000 מ”ר, כולל חנויות יוקרה לצד בזאר טורקי.

נמל פיראוס. מוביל במספר הנוסעים בנמלי יוון ומתכנן מלונות ומרכז כנסים. צילום Depositphotos

גם פיראוס נכנסת לתחרות

גם יריבתה של טורקיה, יוון, לא טומנת את ידה בצלחת ובאחרונה אושרו באמצעות ועדה מיוחדת בנמל פיראוס הקמת חניון בן חמש קומות, רכישת אוטובוסים אקולוגיים, הקמת מסוף ספינות קרוזים, שיקום בניין הפגודה והפיכתו למלון 5 כוכבים ומרכז כנסים, הסבת שני מחסנים קיימים למלונות 4 ו-5 כוכבים ועוד. הוועדה לא אישרה מקומות עגינה למגה-יאכטות וכן שימוש במספנה באזורים מסוימים, והציעה להמיר את הסילו שבנמל למוזיאון לעתיקות תת-מימיות במסגרת פרויקט חוף התרבות של פיראוס.

המרינה המפוארת של לימסול. צילום Depositphotos

גם המרינה בלימסול שבקפריסין מתפתחת 

גם קפריסין בתמונה: את נמל לימסול מפעילה חברת DP World Limassol ולא מזמן נבנה בו מסוף נוסעים חדש. לפני עונת הקיץ התכנסו בלימסול 11 מנהלים של חברות שיט גדולות ובהן רויאל קריביאן, קריסטל קרוזס והולנד-אמריקה ליין, לאירוע בשיתוף עם משרד התיירות, עיריית לימסול וגם – נמל חיפה. המטרה היתה להציג לחברות את האופציה של עגינה בקפריסין שהתיירות האמריקאית אליה היא זעומה וגם להראות את השילוב של עגינה בקפריסין ואחריה בנמל חיפה, הכל במטרה להעצים את תחום הקרוזים לאי.

כתבה קודמת: מעל 120 אלף ישראלים נפשו ביוני-יולי בטורקיה

Exit mobile version