Site icon IAS

מד קרוזס נישאת על גלי הרדיו

איתן דנציג, עיתונאי ומראיין מחונן, אירח בתוכניתו "שיחה אישית", ברדיו לב המדינה 91FM , פנאל בנושא חופשות שייט בהשתתפות צוות בכיר בחברת מד קרוזס, בראשותה של ענת סמובסקי, מייסדת ומנכ"לית החברה. בין המשתתפים: רונית אפרגן- אלמליח : מנהלת מחלקת שייט בחברת מד קרוזס, זאב טננבאום : מנהל מכירות שטח בחברת מד קרוזס, ניסים שלום : יועץ מכירות והזמנות בחברת מד קרוזס ועוזי בכר: מנכ"ל חברת מגת ( IAS ) .

תחום הקרוזים הוא המתפתח ביותר בענף התיירות העולמי ורושם גידול שנתי של  כ-7% . בשנת 2009 חברות השייט אירחו כ-18 מיליון נוסעים בכ-300 אוניות שייט תענוגות השייכות לחברות הקרוזים הבינלאומיות. ב-2017 צפויים ליהנות כבר כ-25 מיליון נוסעים … תחום התיירות המרתק והנוצץ ביותר.

שוק הקרוזים הישראלי מוערך בכ-60 אלף נוסעים בשנה ורושם גידול שנתי של כ-10% במספר הנוסעים במסלולי שייט ברחבי תבל. בשנים האחרונות אנו חווים גם ירידה בגיל הממוצע של נוסעי הקרוזים בעקבות חופשות שייט משפחתיות שהופכות לשכיחות במיוחד.

מד קרוזס הינה נציגת המכירות בישראל של תאגיד שיט התענוגות הגדול והמוביל בעולם "קרניבל", בבעלות משפחת אריסון, המונה קרוב ל-100 אוניות ומפעיל 47% מכלל הפלגות הקרוזים בעולם. קרניבל הינה חברת השייט הגדולה ביותר בעולם. החברה נוסדה בשנת 1972 ומשרדיה ממוקמים במיאמי ארה"ב. צי האניות של קרניבל מונה 25 אוניות ושל התאגיד כולו כ-100 אוניות. מד קרוזס מייצגת שבעה מותגי שייט שונים השייכים כולם לתאגיד:: Carnival, Princess, Costa, Cunard, P&O, Seabourn  והמותג החדש ביותר של התאגיד-  Fathom . בנוסף, התאגיד כולל גם את Aida והולנד אמריקה ליין.

מה קרה בשנה שנתיים האחרונות שזה תפס כזו תאוצה ופופולאריות ?

רונית:" את התאוצה והגידול של כ- 15% אנחנו מרגישים כבר בעשור האחרון ולא רק לאחרונה. מה שכן השתנה בשנה שנתיים האחרונות הוא עידן המשפחות שהולך ומתפתח בקרב הקהל הישראלי. חופשת השייט הפכה להיות אצל הרבה משפחות כחופשה האולטימטיבית והמשתלמת ביותר.

פילוח קהל היעד על פי חברות שייט ?

רונית: " אחד מהיתרונות של חברת מד קרוזס הוא שאנחנו מייצגים מספר חברות ולכל חברה המאפיינים שלה, כך שניתן להתאים לכל לקוח את החברה על פי צרכיו.  לדוגמא ניקח את קרניבל, חברת השייט הגדולה בתאגיד, שלה 25 אוניות ומתאימה במיוחד למשפחות עם ילדים, אבל גם לכל הגילאים. כאשר אומרים מתאימה הכוונה שיש בה את הפעילויות והמתקנים עבור אותו חתך גילאים. ילדים מתקבלים בברכה בכל אוניות קרניבל בהן יש מגלשות מים, אטרקציה חביבה על הילדים ומבוגרים כאחד, מועדוני ילדים, מגרשי ספורט וצוותי הפעלה.

זאב מוסיף:"  קרניבל זוכה כבר שנים בתואר "אוניה המעניקה את התמורה הטובה ביותר עבור התשלום (Value for Money)".

רונית:"בשנים האחרונות אנו עדים גם להפלגה "רב דורית" הכוללת את הסבא סבתא, הורים והנכדים. במקרה הזה תמצאו תמיד אזורים באונייה המיועדים למבוגרים בלבד (לדוגמא "סריניטי" בקרניבל ויסטה). במידה ומעוניינים בהפלגה בה תמצאו מעט ילדים מומלץ לקחת את פרינסס קרוזס, שצי האוניות שלה הוא השלישי בעולם, 17 במספר, ידועה מהתוכנית "ספינת האהבה". אוניות מאוד אלגנטיות. יש גם את חברת קיונארד, חברה בריטית שלה 3 אוניות ושמה יותר דגש על קוד לבוש במיוחד בערב.

פילוח עולמי ?

זאב: "39% מכלל המפליגים בעולם, מבצעים הפלגות בים הקריבי, כ- 19% בים התיכון, כ- 11% בצפון אירופה. השוק האסיאתי, בעיקר בסין, תופס תאוצה גדולה מאוד. גם השוק האוסטרלי גדל לאחרונה.

האם וכמה צריך היום להיות מקצוען כדי למכור קרוזים בהשוואה ממכירת טיסות או נופשונים?  

עוזי: "למכור חופשת שייט זה לא פשוט צריך ידע וניסיון בתחום ולא לכל סוכן נסיעות יש את היכולת והאפשרות להעניק את השירות. לדוגמא קומה באונייה, סוג הקבינה (מרפסת, חלון, פנימי), קרוב למעליות וכדומה. השאיפה של נציגי חברות השיט בארץ להכשיר כמה שיותר סוכני נסיעות ולשם כך הם מוזמנים לסיורים באוניות וגם להפלגות".

ניסים ממשיך בנושא ואומר:" לדוגמא מזמינים מרפסת ומצפים לראות נוף ים, שקיעה, זריחה ומגיעים לקבינה ומגלים שהנוף מוסתר ע"י סירת הצלה. מיקום החדר מתחת או מעל לאזורי רעש, יש אנשים שמאוד רגישים לנושא. בנוסף מומלץ מאוד להגיע לפחות יום אחד לפני מועד ההפלגה מכוון שהאונייה לא ממתינה לאף אחד ויוצאת בדיוק בזמן.

היעדים המועדפים ע"י הישראלים בחופשות שייט ?

רונית:" היעד המוביל הוא מסלולי השייט בים התיכון, מהסיבה העיקרית, הקרבה לנמלי היציאה:  ברצלונה, רומא, סבונה ואתונה. לאחרונה רואים ביקוש רב למסלולי הים הבלטי, הפיורדים ואיסלנד. היות ובהפלגות יש הרבה נוסעים שחוזרים שוב ושוב לאחר שנשבים בקסם ההפלגות, אז כמובן שיש דרישה ליעדים חדשים . לדוגמא, השנה מכרנו מסלול בן 14 ימים לאזור סרי לנקה הודו והמלדיביים, מסלול יפיפה ובמחירים אטרקטיביים. יש הצלחה עם הפלגות באזור איי סיישל, אלסקה ויפן. זאב, מוסיף ואומר כי קיימת חברה השייכת לתאגיד, Fathom, המפעילה מסלולי שיט בסגנון הכל כלול ומפליגה ממיאמי לקובה, יעד שהפך לפופולארי מאוד לאחרונה.

רונית: "בהמשך לנושא "הנוסעים החוזרים" יש הרבה פניות בקרב זוגות של גמלאים שמבקשים ליהנות מהחיים ולעיתים אף יוצאים יותר מפעם אחת בשנה, משפחות שמזמינות כבר לקיץ 2017 ואנחנו מעריכים שזו המגמה גם לשנים הבאות. זו חופשה המתאימה לכולם גם לבעלי מוגבלויות, ממש אידיאלי עבורם מבלי הקושי של מעבר משדה תעופה אחד למשנהו".  זאב, מוסיף שקיימים חדרים המתאימים במיוחד לאנשים בעלי מוגבלויות  עם דלתות רחבות יותר בכניסה ובחדרי האמבטיה.

מה קורה לאנשים עם דרישות מיוחדות כגון אוכל כשר, צמחוניים, סוכרתיים וכדומה ?

רונית : "הביקוש למזון ללא גלוטן, ללא סוכר, צמחוניים רק עולה משנה לשנה. בכל חברות השייט קיימים תפריטים מיוחדים לכל הבקשות.

המתחרים הגדולים ביותר של חופשות השייט הן חופשות יבשתיות ובעיקר בסגנון הכל כלול, כיצד מתמודדים ?  

זאב: "  לא נשכח שחופשות בסגנון הכל כלול בטורקיה נחלשו כתוצאה מהמצב המדיני ושנית הקהל הבין שהתמורה עבור התשלום היא הטובה ביותר בקרוזים. האונייה היא מלון צף הכל כלול המגיע כל יום ליעד אחר. אחד הדברים המפתיעים למי שחושש גם מצפיפות נוכח מספר כה רב של אנשים, הוא האזורים הציבוריים הגדולים המאפשרים לכל אחד למצוא את מקומו מבלי צפיפות ייתר".

בעניין תהליך העלייה והירידה מהאוניה וצפיפות בכלל, הוסיף עוזי:" ברב המקרים מדובר בחברות אמריקניות והאמריקנים מאוד מסודרים, סדר ומופת זו הכותרת של חברות הקרוזים. מרגע ההגעה שבו מוסרים את המזוודות בפעם הנוספת שתפגוש אותן הן מהירידה מהאונייה, אין צורך לרוץ מיעד ליד עם המזוודות כמו בחופשות יבשתיות. כל עניין הירידה והעלייה מתבצע לפי צבע המתאים לקומה והקטגוריה שלה שייכת הקבינה שלך. צריך להוסיף גם את מספר הצוות ביחס לנוסעים, ככל שהאונייה מפוארת יותר היחס בין הנוסע לאיש צוות קטן ולעיתים אף מגיע ליחס של כמעט אחד לאחד.

ניסים: " ברוב המקרים לכל נוסע שולחן קבוע, המלצר כבר מהערב הראשון לומד את סדר העדיפויות של כל אחד ויודע לשרת אותך על הצד הטוב ביותר. בארוחת הבוקר יש "בופה" או ארוחות בחדר האוכל. הבופה פתוח כמעט 24/7 כך שאין סיכוי שתישאר רעב".

בידור ובילויים ?   

ניסים: " קיימים מופעים מידי ערב בתיאטרון המכיל מספר רב של נוסעים ואין סיכוי שתפספס את ההופעה מכוון שזה מותאם לפי זמני הארוחה. קיימים מופעים ברמה של מחזמר בסגנון ברודווי עם תפאורה מרשימה מאוד. במקביל קיים קזינו, מועדונים, ברים, סרטי קולנוע המוקרנים על מסכי ענק בסיפון העליון".  

מה עם מחירים ?

זאב: " המחירים של חופשות השייט הם זולים יותר בהשוואה לאלו של חופשות יבשתיות. המחיר הממוצע של הפלגה נע בין  80 ל- 140 דולר ליום לנוסע וזה כולל הכל : לינה, מופעים, אוכל וכדומה. לא לשכוח את שירות החדרים, בו בזמן שבמלון שירות החדרים מתבצע פעם אחת ביום באונייה זה קיים מספר פעמים ביום. נשווה לדוגמא חופשה משפחתית ביער השחור לשבוע, בתקופת הקיץ. המחיר יהיה כ-900 אירו לאדם כולל טיסות. עם ניקח את חברת קוסטה לדוגמא, הילדים עד גיל 18 מפלגים חינם בחדר הורים ברוב ההפלגות. המחיר להפלגה משפחתית של ארבעה לשבוע, במקרה הזה, יהיה 2500 דולר ועם נוסיף עוד 1400 דולר לטיסות, החבילה עדיין תהיה זולה יותר בהשוואה ליער השחור. גם העברות משתלמות, לדוגמא ממילאנו לסבונה העברה תעלה כ- 37 דולר לאדם לכל כיוון.

נערוך השוואה נוספת, לדוגמא חופשה משפחתית של שבוע באורלנדו תעלה כ-4200 דולר מול כ-2200 דולר להפלגה משפחתית. אם מדברים על עונות, אז קוסטה לשם ההשוואה מפלגים לאורך כל השנה ולכן בחורף נוכל להפליג גם במחיר של 450 דולר לשבוע.

מתי לבצע הזמנה להפלגה ?

רונית: " מומלץ להזמין הפלגה כמה שיותר מוקדם וגם שנה מראש מה שמאפשר לרכוש את הקומה והקבינה העדיפה. בהרבה מקרים אנשים ממתינים לרגע האחרון ומגלים שפשוט אין יותר מקום באותה הפלגה ספציפית. אם אנשים חוששים שהמחירים ירדו ברגע האחרון, אז לזה יש פתרון כמו בחברת קרניבל- "ביטוח מחיר" , במקרה זה ניתן להזמין הרבה זמן לפני ההפלגה ואם המחיר יורד הנוסע יקבל את ההפרש. או לחילופין אם זה הרבה זמן לפני ההפלגה (מעל ל-90 יום מההפלגה) ניתן עדיין לבצע הזמנה חדשה ולהבטיח שהמחיר יהיה הזול ביותר מבין השניים, מבלי לפגוע בזכות על החדר, קומה וכדומה. "

זאב: " מתגבש רעיון של קיום אירועים משפחתיים באוניות, כמו בר מצווה לאנשים המעוניינים לבצע משהו יותר משמעותי מאירוע רגיל, עדיין במחיר זול יותר ואטרקטיבי.

אונייה חדשה על הפרק ?

ה- Majestic Princess של חברת פרינסס קרוזס, תהיה אוניית הדגל של החברה. אונייה במשקל 141 אלף טון שתבצע 7 הפלגות בים התיכון במחיר אטרקטיבי ביותר של החל מ-799 דולר לאדם בחדר פנימי ו-1099 דולר בחדר עם מרפסת.

ביטוח ביטול שייט

עוזי:" לתשומת נוסעי הקרוזים קיים ביטוח ביטול שייט שעולה כ-8% מכלל חבילת ההפלגה (טיסה + שייט) ונקרא Trip Guaranty של חברת הפניקס מה שמאפשר ביטול ללא הסבר מיוחד של כל החבילה כיומיים לפני היציאה מהארץ עם השתתפות עצמית של כ-20% אבל עדיין מבטיח החזר של 80% מההשקעה הכספית.

סטיגמות בנושא שייט

רונית:" מציעה לאנשים להיפתר מסטיגמות של חופשה המתאימה למבוגרים ואמידים או שיש סיכונים ותנודות של האונייה במהלך השייט. אוניות הן עדיין כלי התחבורה הבטוח ביותר וכמעט ואין תנודות . מדובר באוניות מאוד גדולות המצוידות במיצבים וברוב המקרים לא מרגישים בכלל שנמצאים באונייה, בלב ים. יש המון צעירים ומשפחות לצד מחירים אטרקטיביים ואפשרות להכיר ולגלות יעדים חדשים", מסכמת רונית אפרגן- אלמליח, מנהלת מחלקת שייט בחברת מד קרוזס את תוכנית האירוח ופאנל מומחי השייט.

"אם יש ים אנחנו שם"…שאלו את חברת מד קרוזס…

סרטון וידאו:

Exit mobile version