Site icon IAS

2020 הגרועה בתעופה העולמית, אבל יש חדשות טובות לנוסעים

מטוסים מקורקעים בנמל תעופה בארה"ב. freepik

אתר האינטרנט thepointsguy מסכם את השנה שחלפה בתעשיית התעופה העולמית. מדברים על שנה איומה, 2020 ככל הנראה הגרועה בתולדות התעופה העולמית, כאשר מגפת COVID-19 ריסקה את הביקוש לטיסות. בתחילת המגפה נרשמה ירידה של שני מיליון נוסעים ביום והחל מאפריל 2020 כמאה אלף נוסעים ביום. חברות התעופה נאלצו להתכווץ באופן דרמטי, לקצץ בקווי תעופה ולקרקע מטוסים. רשת  CNBC מדווחת כי חברות התעופה הפסידו יחד למעלה מ-35 מיליארד דולר בשנת 2020.

מניות חברות התעופה ממחישות היטב את הסיפור. מניית אמריקן איירליינס צנחה ב-45%. יונייטד איירליינס, עוד גרוע מזה, ירידה של 51%. דלתא איירליינס ב- 31% ומניית סאות'ווסט איירליינס ירדה ב-14% והיא צפויה לסיים את 2020 ללא רווח, לראשונה מזה ארבעה עשורים. חברות התעופה נאלצו גם ללוות סכומי עתק כדי להישאר מעל המים. קבוצת הסחר איירליינס אמריקה אומרת כי חברות התעופה האמריקניות בלבד הגדילו את חובם הכולל מ -67 מיליארד דולר ל -172 מיליארד דולר.

מנתוני חברת Cirium עולה שמגפת הקורונה ריסקה 21 שנות גידול בתנועת הנוסעים העולמית תוך חודשים ספורים והפחיתו אותה לרמות שנרשמו לאחרונה ב-1999. הערכה שתנועת הנוסעים צנחה ב-68% בהשוואה ל-2019.

אנליסטים המשווים את המצב למשבר ה-11 בספטמבר מציינים כי במקרה של פיגוע הטרור ההשלכות היו יותר רלוונטיות לארה"ב ולזמן קצר ולא כמו במשבר נגיף הקורונה שרשם ירידה של 96% בתנועת הנוסעים ונשאר ברמות נמוכות לתקופה ארוכה. את התשובה המסכמת נראה עם הגשת הדוחות של הרבעון האחרון של השנה. בנוסף, ממשלות סגרו את הגבולות והוטלו מגבלות נסיעה קשות. למרות שממשל טראמפ הזרים מיליארדי דולרים, עדיין חברות התעופה האמריקניות נאלצו לפטר 35,000 עובדים, להוציא עובדים לפרישה מוקדמת ולהפחית שעות עבודה לעובדים.

חזרה הדרגתית של הנוסעים ב-2021. freepik

אז מה החדשות הטובות ?

ראשית כל נפרדנו מ-2020 וזה כבר משמח. אנליסטים טוענים שהגרוע ביותר כבר מאחורינו והאור בקצה המנהרה נראה קרוב יותר עם החיסונים. לקראת סוף שנת 2020 נרשמה עלייה בתנועת הנוסעים ויש תחושה של אופטימיות באוויר. סקר שנערך לאחרונה מראה כי בסוף חודש נובמבר נרשמה עלייה במספר ההזמנות החדשות לטיסות, המיוחס לאופטימיות החיסונים.

בארגון התעופה העולמי יאט"א מציינים כי רווחי חברות התעופה האמריקניות צללו בכ-46 מיליארד דולר בשנת 2020 ויחד עם זה מראים לאחרונה שיפור הדרגתי במיוחד עם התחלת פרויקט החיסונים ויתגבר לקראת המחצית השנייה של 2021. חברת Cirium מוסיפה כי כ-30% מצי המטוסים מקורקע, אך סימני התאוששות באופק, נוכח העובדה שרק כ-10% ממטוסי האיירבוס A320neo המיועדים לטווחים קצרים מקורקע והם שיובילו ראשונים את ההתאוששות בתעשיית התעופה.

ארגון חברות התעופה הבינלאומי IATA אומר כי הנוסעים יהיו המרוויחים העיקריים מהמצב מכוון שחברות התעופה תמשכנה להוריד מחירים כדי להחזיר את הנוסעים ולשכנע אותם להשתמש בנקודות הנוסע המתמיד שלהם.

אנליסטים מוסיפים ואומרים כי יש תקווה מוחשית להתאוששות חלקית בשנת 2021 ובוודאי אף אחד לא מצפה להתאוששות מוחלטת. הצפי הוא לכ-50% עם כי זה מאוד תלוי בקצב החיסונים באוכלוסייה.

הנוסעים ירוויחו מהמצב. מחירי הטיסות יהיו נמוכים .Depositphotos

חברת Cirium מציינת את המגמות הצפויות בענף בשנת 2021

*איחוד חברות תעופה.

*השימוש במטוסי צרי גוף כמו איירבוס A320neo וחזרתם של מטוסי הבואינג MAX 737 יפחיתו את עלויות התפעול של חברות התעופה.

*הוצאת מטוסי הבואינג 747 ואיירבוס A380 מציי חברות התעופה.

*גידול מתמיד בהזמנות און ליין .

*יישום טכנולוגיות חדשניות יאיצו לאוטומציה ומידע בזמן אמת יהפוך לדומיננטי יותר.

*ליסינג מטוסים יגדל בכ-50% ויהפוך לעיקרי במימון מטוסים.

*מטוסים חדישים, יעילים בעלויות דלקים ופחות מזהמים לסביבה יתפסו את מקומם של המטוסים מהדור הישן יותר.

לסיכום, זה ייקח זמן עד שהנוסעים ירגישו בנוח לטוס שוב. יחד עם זה ברגע שמספר מחוסני הקורנה יגדל ומספר החולים ירד בבתי החולים הביקוש לטיסות יזנק לגבהים חדשים.

Exit mobile version