תעשיית התעופה מתמודדת כעת עם בעיות תפעוליות קשות ורבות, כשהמחסור בעובדים מחמיר את מצבה. ביטולים ועיכובי טיסות בעולם מגיעים עתה להיקפים משמעותיים, שלא נראו בעבר. למרות זאת טוען ווילי וולש מנכ"ל יאט"א, כי מצב חברות התעופה יציב, שמספר הטסים אמור להגיע השנה ל-83% מהרמות שהיו לפני המגיפה ולמרות אי הוודאות הכלכלית המתמשכת, החזרה של התעשייה לרווחים תהיה ב-2023. דבריו נאמרו במסר של ארגון חברות התעופה הבינלאומי לאסיפה הכללית השנתית שלו המתקיימת השבוע בדוחא.
המאבק באינפלציה מעלה חשש למיתון עולמי
המאבק באינפלציה התגבר בשבוע שעבר, כאשר הבנקים המרכזיים הגבירו את מאמציהם לצנן את עליית המחירים באמצעות העלאות ריביות, למרות הסיכון בכך לגלוש למיתון עולמי. כבר ביום חמישי בשבוע שעבר גרמו צעדים אלה לשוקי המניות העולמיים לצנוח לנקודת השפל שלהם מזה יותר מ-18 חודשים, בירידה שבועית הגדולה ביותר מאז מרץ 2020. למרות זאת נמסר מיאט"א, כי הארגון צופה שההפסדים השנה בתעשייה התעופה צפויים לרדת ל-9.7 מיליארד דולר, שזה שיפור משמעותי בהשוואה להפסד של 137.7 מיליארד דולר ב-2020 והפסד של 42.1 מיליארד דולר ב-2021.
האסיפה הכללית ה-78 של יאט"א
האסיפה הכללית השנתית ה-78 של ארגון יאט"א מתקיימת עכשיו, בתאריכים 21 – 19, בדוחא, קטאר, בהנחיית חברת קטאר איירווייז. באירוע התעופתי המרכזי הזה מתאספים מנהלים בכירים בחברות התעופה, סוכנויות נסיעות ונציגים ממשלתיים, כדי לדון בהתמודדות תעשיית התעופה בסביבה העסקית, התפעולית והגיאופוליטית המורכבת והדינמית הלא פשוטה, כולל השפעת המלחמה באוקראינה.
ארגון יאט"א מייצג 290 חברות תעופה, המפעילות כ-83% מהטיסות בעולם. השיבוש המתמשך בתעשיית התעופה אילץ את יאט"א להעביר את האסיפה הכללית השנתית שלו משנחאי לקטאר, מכיוון שסין עדיין ממשיכה להתמודד עם המגיפה.
צניחה במספר הנוסעים
יאט"א טוענת, כי בגלל מגיפת הקורונה צנח מספר הנוסעים ב-2020 ב-60% ובשנת 2021 הייתה ירידה של 50%. כתוצאה מכך, חברות התעופה הפסידו במשך כשנתיים כ-200 מיליארד דולר. בתקופה זו היו חברות תעופה מסוימות שפשטו רגל ואחרות שרדו – בעיקר בגיבוי ממשלתי.
על רקע אי הוודאות הכלכלית הגוברת בעולם מסביר ווילי וולש מנכ"ל יאט"א, כי מצב חברות התעופה יציב, שאנשים טסים במספרים יותר גדולים וששילוח המטענים באוויר מתפקד היטב. עוד נטען, כי למרות האתגרים הכלכליים השנה צפויים להימסר לחברות התעופה יותר מ-1,200 מטוסים חדשים ונפחי שילוחי המטענים באוויר אמורים להגיע לשיא של 68.4 מיליון טון.
מתברר, כי בזמן שהמסחר התעופתי חוזר לחיים, עדיין משברים גיאופוליטיים רבים, כולל המלחמה באוקראינה סודקים את התאוששות תעשיית התעופה, וזאת בנוסף לעיכובים וביטולים הנגרמים בגלל מחסור כוח אדם בחברת ובנמלי התעופה, שנוצר בגלל שחברות ונמלי תעופה פיטרו אלפי עובדים במשך משבר הקורונה וכעת, הם מתחבטים כיצד להעסיק עובדים מחדש.