Site icon IAS

תנועת הנוסעים ביבשת אירופה, ב-2020 חזרה לרמות של 1995

תנועת הנוסעים בנמלי התעופה בעידן הקורונה. צילום freepik

המועצה הבינלאומית לנמלי התעופה האירופיים (ACI EUROPE)  פרסמה את דו"ח התעבורה לשנת 2020 החושף את מלוא הזעזוע ממנו סבלו נמלי התעופה באירופה כתוצאה ממגפת הקורונה. זהו דו"ח התעבורה האווירית היחיד שכולל את כל סוגי הטיסות המסחריות לאירופה, ממנה ובתוכה (טיסות סדירות, לואו קוסט, אזוריות, שכר, הובלה ואחרות).

נמלי התעופה באירופה איבדו 1.72 מיליארד נוסעים בשנת 2020 לעומת 2019, ירידה של 70.4%. תנועת הנוסעים ביבשת אירופה, ב-2020 חזרה לרמות של 1995.

אוליבייה ינקובץ' (Olivier Jankovec), מנכ"ל ACI EUROPE התייחס ואמר: "עם 728 מיליון נוסעים בלבד בשנת 2020 לעומת 2.4 מיליארד נוסעים בשנה הקודמת, נמלי התעופה באירופה חזרו לרמות התנועה שלהם בשנת 1995. אף ענף לא יכול לעמוד בזעזוע כזה. בעוד שחלק מהמדינות נקטו צעדים לתמיכה כלכלית בנמלי התעופה שלהן, רק 2.2 מיליארד אירו יועדו למטרה זו באירופה. זה פחות מ -8% מההכנסות שנמלי התעופה אבדו בשנה שעברה. "

"עם ירידות נוספות בתנועה הנוסעים בשבועות האחרונים וחוסר ההתאוששות באופק, צריך לעשות יותר. עזרה לנמלי התעופה חיונית לבניית קשר אווירי ולתמיכה יעילה בקהילות מקומיות, אזוריות ותעשיית התיירות. כמו כן, קריטי להחזיר את יכולות ההשקעה של נמלי התעופה לעתיד. ללא תמיכה כספית, דיגיטליזציה ומחקר, נמלי התעופה נמצאים בסיכון. "

נמלי התעופה המובילים באירופה. צילום Depositphotos

הפגיעה הקשה בנמלי התעופה מהאיחוד האירופי

נמלי התעופה באיחוד האירופי הושפעו משמעותית בהשוואה לאלו בגוש שאינו באיחוד האירופי: ירידה של 73% ואיבוד 1.32 מיליארד נוסעים בהשוואה ל-61.9% ואיבוד של 400 מיליון נוסעים. הדבר נובע בעיקר מגודל ועמידותם היחסית של השווקים המקומיים- בעיקר ברוסיה, אך גם בטורקיה, בשילוב עם פחות סגרים ומגבלות נסיעה בהשוואה לשוק האיחוד האירופי.

הביצועים המובהקים בין שוק האיחוד האירופי לשוק שאינו באיחוד האירופי התבררו במחצית השנייה של השנה. בעוד שנמלי התעופה באיחוד האירופי וגם מחוץ לשוק האיחוד האירופי רשמו צניחה משמעותית ברבעון השני (בהתאמה -97.3% ו -93.3%), ההפסדים ברבעון האחרון עמדו על -83.8% בנמלי התעופה של האיחוד האירופי לעומת -63.9% ואלו שאינם באיחוד האירופי. שוב, הדבר נבע בעיקר מהעמידות היחסית של תנועת הנוסעים המקומית בשוק שאינו באיחוד האירופי (-39.8%) בהשוואה לשוק האיחוד האירופי (-72.9%).

כתוצאה מכך, ברבעון האחרון נרשמו בנמלי התעופה של אוסטריה, צ'כיה, פינלנד, הונגריה, אירלנד, סלובניה וסלובקיה תנועת נוסעים מתחת ל -90% , כאשר בנמלי התעופה הגרמניים והבריטיים נרשמה ירידה דומה (-87.9% ו -86.6%). לעומתם נמלי תעופה בבולגריה (-69%), צרפת (-78.1%), יוון (-72.1%) ופורטוגל (-77.2%) עברו מעט יותר את הממוצע של האיחוד האירופי.

מחוץ לאיחוד האירופי, נמלי תעופה בשווקים הרוסיים הגדולים (-44.2%) והטורקים (-60.7%) הוכיחו את עצמם כגמישים ביותר ברבעון האחרון. איסטנבול ומוסקבה החליפו את רכזות מערב אירופה ברבעון האחרון של השנה. באיסלנד (-96.2%) ובגאורגיה (-94.8%) ההשפעה הייתה הקשה ביותר.

נמל התעופה של איסטנבול. צילום טורקיש

חמשת הרכזות העיקריות

חמשת הרכזות הרשומות כמובילות בשנת 2019 – לונדון הית'רו, פריז שארל דה גול, אמסטרדם-סכיפהול, פרנקפורט ואיסטנבול – איבדו 250 מיליון נוסעים בשנת 2020. פרנקפורט (-73.4%) רשמה את הירידה הגדולה ביותר, ואחריה לונדון הית'רו ( -72.7%), אמסטרדם-סכיפהול (-70.9%), פריז שארל דה גול (-70.8%) ואיסטנבול (-59.6%).

ברבעון האחרון של 2020 נותרה רק איסטנבול בדרוג המובילות. הרכזת באיסטנבול הפכה לנמל התעופה העמוס ביותר באירופה, ואחריו איסטנבול-סביחה גוצ'ן , מוסקבה-שרמטייבו , מוסקבה-דומודדובו ומוסקבה-ונוקובו.

תנועת מטענים

תעבורת המטען בנמלי התעופה באירופה צנחה ב -11.8% בשנת 2020 בהשוואה לשנה הקודמת, כאשר האובדן התחלק כמעט באופן שווה בין נמלי תעופה באיחוד האירופי (-12.1%) ונמלי תעופה שאינם באיחוד האירופי (-9.9%). ההתאוששות בתעבורת המטען החלה מחודש ספטמבר האחרון, כאשר דצמבר ראתה תוצאה חיובית שולית (+ 0%).

מטוס קרגו של טורקיש איירליינס בשעת העמסת החיסונים. צילום טורקיש
Exit mobile version