Site icon IAS

תיירות בקעת הירדן: מארץ המרדפים למרדף אחר האטרקציות

נופים הרריים צחיחים וחקלאות ירוקה, בבקעת הירדן. צילום שוש להב

כאן הכרתי את ארץ המרדפים וגם ידעתי את ארץ המנזרים; תרתי אחר מעיינות מים במדבר והלכתי בעקבות אתרים היסטוריים מימי בראשית; ביקרתי את המקומות היותר ידועים, כמו קאסר אל יהוד ואתר הגלגל; היטלטלתי במסלולי ג'יפים אופניים ובמסלולים רגליים; התפעלתי מתצפיות מרהיבות על נופי ארץ בראשית והתרשמתי מהתיירות החקלאית השורשית בעלת האפיון הייחודי, שהפכה לענף תיירותי המושך מבקרים – זו בקעת הירדן על המגוון הרב שבה.

מלווה אותנו בהסבריו המעמיקים, זיו ליבה, מורה דרך ותושב האזור. בקעת הירדן משתרעת על פני חבל ארץ רחב בעל תבנית נוף ייחודית. בעונה זאת של השנה, שהינה גשומה במיוחד, ניתן ליהנות ממזג אויר נפלא בעמק שבד"כ החום בו בלתי נסבל, וממראה ייחודי בו המדבר הופך לירוק. במרחק נסיעה של פחות משעה ממרכז הארץ ומירושלים, נחשף בפנינו סיפור הצלחה ישראלי של מתיישבי הבקעה, שהפריחו את השממה בעמל רב, בנחישות ובהתמדה. ממש סיפור חלוצי. בקעת הירדן מאופיינת כאזור ייחודי למטייל בתוואי נוף המושפע מהשבר הסורי אפריקאי. בין אטרקציות הטבע המאפיינות ניתן למצוא את גבעות החוור הלבנבנות, גאון הירדן, מצפור הסרטבה ושמורות טבע.

ארץ המרדפים, המנזרים ומטעי התמרים המתוקים בבקעת הירדן. צילום שוש להב

ההתיישבות בבקעה הינה תמהיל קהילתי המורכב מ-21 יישובים, ביניהם 18 מושבים, 2 קיבוצים ו- 2 מושבים שיתופיים. החזון היישובי הוא שהוביל את המתיישבים להתיישב בבקעת הירדן ולפתח אזור חקלאי, תוך שמירה על ערכי ההתיישבות, קהילה, חינוך, טבע ותיירות. המועצה נמצאת בהליכי פיתוח התיישבותיים, כלכליים ותיירותיים. הצמיחה הדמוגרפית מביאה עמה אוכלוסייה צעירה הנקלטת בבקעה ומפתחת מגוון יזמויות, לצד האוכלוסייה הוותיקה שמתגוררת עשרות שנים בבקעה. האזור ממוצב כחבל ארץ תיירותי, הכולל מגוון מיזמים תיירותיים, מסלולי תיירות מרהיבים ואטרקציות מעניינות.

בסיור חשיפה שארגנו משרד התיירות בשיתוף תיירות בקעת הירדן, התוודענו לחבל ארץ שיש לו פוטנציאל תיירותי נרחב ומצאנו בו אטרקציות מעניינות לתיירות פנים, כי תיירות החוץ – בעיקר צליינים שמילאו את האזור שבו אתרים קדושים לנצרות, נעצרה בשל מגיפת הקורונה.

העוגנים התיירותיים בבקעה

ליאורה חסון בבית הקפה גיא לי להנצחת בנה שנפל חלל. צילום יוסי סובה

* גיא לי קפה, מושב נעמה:  

מפגש עם ליאורה חסון חברת מושב נעמה, אם שכולה לחלל האחרון של מלחמת לבנון השניה, גיא חסון. גיא פתח את גיאלי ויצא למלחמה ממנה לא שב, ליאורה הפעילה את "גיא לי" כהנצחה לגיא ומרכז יציאה לסיורים חקלאיים. בשנה האחרונה חברה לעמנואל נהורי, תושב חדש במושב נעמה, שחידש את "גיאלי קפה", ומאז המקום הפך למקום פעיל ותוסס עם אוכל טעים ומגוון מאפים שמנו אופה במקום.  ליאורה חסון: 054-3091290     עמנואל: 054-4725026                                           https://www.facebook.com/guylee.cafe

* מו"פ בקעת הירדן – תחנת ניסיונות חקלאית (מול קיבוץ גלגל):

החקלאות מהווה את עיקר מקור הפרנסה בבקעת הירדן, במו"פ (מחקר ופיתוח) מקדמים מחקרים יישומיים בחקלאות במטרה לשפר גידולים קיימים. בנוסף,  מתאימים גידולים וזנים חדשים לתנאי האזור. במו"פ פגשנו את זיוה גלעד, חוקרת ירקות ותבלינים ואת צ'ומי (אחיאם מאיר), מנהל תחנת הניסיונות. ביקור בחממת ירקות ייחודיים ובתחנה המטאורולוגית במקום הכי חם בארץ הבהיר עד כמה פיתוח החקלאות בישראל מתקדם ויצירתי. בקרוב יפתח במו"פ מרכז מבקרים חדשני.    זיוה גלעד: 050-5414024

* טנא ירוק ביישוב רותם:

חווה חקלאית אורגנית, המחנכת לאהבת הארץ ולשמירת הסביבה. המשק מטופח במסירות על ידי בני המשפחה והצוות. העובדים מגיעים מרקעים מגוונים שעבורם העבודה בחווה מהווה גם כלי להתפתחות אישית. בחווה מטעי זיתים, תמרים, עדר כבשים, עיזים וחאן אירוח המשלב סדנאות חקלאיות. בטנא ירוק מכירים כל עץ כמו ידיד, נהנים לפגוש את בעלי החיים שבאים לבקר ולהבחין בין המיטיבים למזיקים. בטנא ירוק גדלים עם המטע, מתקנים פיצוצים בצינורות, מתקנים גדרות שנחתכות, ומראים את הדרך החוצה לצבאים, דרבנים ולפעמים גם גמלים ופרות שהזמינו את עצמם לארוחה.

בתחילת החורף מתקיימת החגיגה הגדולה, חגיגה של עבודת מסיק משפחתית משותפת מלווה בהרבה תפילה התרגשות והודיה, אליה מוזמנים להצטרף. באותו היום בו נמסק הפרי, הוא מגיע בשל טרי ורענן לבית הבד ובתהליך מוקפד של כבישה קרה נוצר שמן הזית כתית מעולה, המיוצר תחת ביקורת קפדנית תוך שמירה על איכות הסביבה, נקי מחומרי הדברה וריסוסים, חומציות מירבית עד 0.5%, ממבחר זנים מובחרים. בטנא ירוק פגשנו את שירה עמוסי שסיפרה את סיפורה האישי מראשית ההתיישבות ברותם לפני 20 שנה ועד פיתוח "טנא ירוק". מעבר למוצרים שמייצרים במשק בשנה האחרונה, נפתח מתחם לאירוח קבוצות ואירועים.    שירה עמוסי: 050-7411833        https://teneyarok.com/

גיא אשואל בחוות הבמבוקים, 25 סוגים. צילום יוסי סובה

* חוות הבמבוקים bambooguy ביישוב רותם:

גן במבוקים עם 25 מינים מיוחדים מרחבי העולם. בחוות הבמבוקים קיבל אותנו גיא אשואל עם חליטת צמחים ופירות העונה, סיירנו והקשבנו לסיפורו הייחודי של הבמבוק. בחווה מתקיימות סדנאות, קמפינג ואירועים קהילתיים ופרטיים. החווה נבנתה ומתוחזקת בשיתוף פעולה עם בנות ובנים ממסגרות קרובות והגן פתוח לביקורים לקהילה ומטיילים.

גיא אשואל: 052-2739955      https://www.bambooguy.co.il/

* שפע בריאות קוסמטיקה טבעית מקומית ביישוב רותם:                                 

ביקרנו את אורית בחנות הכוללת מוצרי קוסמטיקה וצמחי מרפא, תוצרת מקומית 100% טבעי. אורית נטורופטית הסבירה על סגולות צמחי המרפה ואף נתנה לנו להתנסות במגוון מוצרים. ביקור אצל אורית כולל הסבר שיחה מעשירה ורכישה ממגוון המוצרים האיכותיים, ניתן להגיע לסדנא בתאום מראש. אורית אשואל: 052-3401188

* קפה רותם בית קפה קסום ביישוב רותם:

בנוף הייחודי של היישוב רותם בצפון בקעת הירדן, בין בתי הבוץ, תמצאו בית קפה המציע חוויה של איכות וקרבה לאדמה. בישיבה במבנה עץ נעים או בצל כפות תמרים, עם אוכל העשוי בתשומת לב ומשלב מוצרים אורגניים מתוצרת המקום באווירה שתתאים לכם. בקפה רותם מציעים לכם תפריט חלבי עשיר ומפנק ואירוח חוויתי קרוב לטבע המתאים לקבוצות, למשפחות ולאירועים מכל סוג. ניתן לשלב סיור מודרך על הבניה הייחודית ברותם ומגוון סדנאות המועברות על ידי תושבי רותם.

שעות הפתיחה: א'-ה': 9:00-16:00 ה' ערב: 18:30-23:00 ו': 8:30-14:00 מוצ"ש: סגור. טל': 04-8455665

https://www.facebook.com/caferotem

https://cafferotem.co.il/

* "קפה קפה" מפגש הבקעה:                                                                     

מומי כהן בעל בית הקפה קיבל אותנו בחדרvip  ונהנינו מארוחה עשירה וטעימה בניחוח ביתי. הקפה פתוח לרווחת המתארחים בבקעה, מתאים לאירוח קבוצות ואירועים בתאום מראש.

במתחם "קפה קפה" ישנן שתי חנויות חביבות: בסלון – חנות אקססוריז ומוצרים ייחודיים לבית.   אורן וויס 054-6707890

https://www.facebook.com/%D7%91%D7%A1%D7%9C%D7%95%D7%9F-169895113741375

שיקל'ה – בוטיק לנשים שאוהבות בגדים, שירה בוחרת לחנות בגדים ממגוון מעצבים ומעצבות.  שירה שלמה 050-3377640       https://did.li/Y26Hw

* משק אורן נתיב הגדוד:

ביקרנו את סילבי וחיים אורן, משפחת חקלאים בבקעת הירדן שהסבירו על ההתיישבות החקלאית מהקמת מושב נתיב הגדוד, גידולים בהם התנסו התושבים במהלך השנים. כיום מתמחה משפחת אורן בגידול ארגן, תאנים, תמרים וענבים. קיבלנו הסבר על שמן הארגן הידוע בסגולותיו המיוחדות לבריאות ולטיפוח הגוף. בשנה האחרונה הוקם מתחם חדרי אירוח יפיפה "בצל הארגן".

סילבי אורן: 054-2326116    https://www.arganoil.co.il/

בצל הארגן, הדס אורן: 054-2326117      https://www.orenzimer.co.il/

למידע על אתרים נוספים בבקעת הירדן, באתר האינטרנט: https://www.bikathayarden.co.il/

Exit mobile version