Site icon IAS

שגרירות קזחסטן בישראל מציינת את יום השנה ה- 30 לעצמאותה

סאטיבלדי בורשקוב, שגריר קזחסטן בישראל, בטקס המרגש. צילום שוש להב

אתמול (ה' 25.11) התקיים טקס חגיגי ומרגש מאד, של שגרירות קזחסטן בישראל, בשיתוף עיריית ראשל"צ, זאת לציון יום השנה ה- 30 לעצמאות הרפובליקה של קזחסטן, וכן, לקראת מלאת 30 שנים לכינון היחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות, החל ב- 2022. הטקס התקיים בראשון לציון, בגן הזיכרון שד' חסידי אומות עולם, ובו נחשף גם לוח הנצחה להצלת יהודים במלחמת העולם השניה בקזחסטן ומתן מקלט וסיוע להם, וכן נטעו שני עצים – מחווה סימלית לקשר הידידותי העמוק בין שתי המדינות.

האירוע התקיים ביוזמה משותפת של שגרירות קזחסטן בישראל ועיריית ראשל"צ, והשתתפו בו שגריר קזחסטן בישראל – סאטיבלדי בורשקוב ורעייתו, סגן ראש עיריית ראשל"צ – מקסים בביצקי ונציגי העירייה, נציגי אגודת הידידות ישראל-קזחסטן, נציגי משרד החוץ, נציגי לשכת המסחר ישראל-קזחסטן ואורחים מכובדים נוספים. במפתיע הגיע גם אדווין יאבו – המיועד להיות שגריר ישראל בקזחסטן (תפקיד שאושר ממש בימים אלה). בטקס הושמעו ברכות ונאומים, ותמצאו כאן ציטוט מדברי שגריר קזחסטן, שסקר את מערכת היחסים בין שתי המדינות והדגיש את הידידות החמה השוררת ביניהן.

הסרת הלוט מלוח ההנצחה. מימין: שגריר קזחסטן בישראל והשגריר הישראלי המיועד לקזחסטן, אדווין יאבו. צילום שוש להב

שגריר קזחסטן בישראל, נושא דברים Satybaldy Burshakov

"לעונג לי לברך את כולכם בטקס לכבוד יום השנה ה-30 לעצמאותה של הרפובליקה של קזחסטן, יום השנה ה-30 ליחסים הדיפלומטיים בין הרפובליקה של קזחסטן למדינת ישראל וגם את לוח ההנצחה לכך שקזחסטן סיפקה מקלט לאלפי יהודים במלחמת העולם השנייה. האירוע של היום מתקיים סמוך ל"יום הנשיא הראשון של קזחסטן", שנחגג בהרחבה ב-1 בדצמבר ברחבי המדינה בשנים האחרונות. כבוד הנשיא הראשון של קזחסטן, נורסולטן נזרבייב, הוביל בתקופת שלטונו את המדינה הצעירה בביטחון והוביל אותה לרמת התפתחות גבוהה. הוא בנה את בירתה החדשה הממוקמת בלב אירואסיה והפך אותה למרכז כלכלי ומדיני. כיום, בשלב חדש של התפתחות המדינה, הנשיא קאסים-ג'ומארט טוקאייב מנהל ומחזק את המדינה תחת הסלוגן שלו – המשכיות, צדק וקידמה.

"בשלב המוקדם של עצמאות ארצי, היה חשוב לשמור על שלום והרמוניה בחברה רב לאומית, של 130 לאומים ו-30 עדות דתיות. הייתה משימה של בניית יחסי חוץ והיה צורך לחפש מקום בקהילה העולמית. את כל זה עברה קזחסטן בהנהגתו של הנשיא הראשון. קזחסטן היא היוזמת של תהליכי אינטגרציה ודיאלוג בינלאומיים רבים. הנשיא נזרבייב יחד עם שמעון פרס – נשיא ישראל דאז, הניחו את היסודות ליחסים הבילטרליים בין קזחסטן לישראל. בשנה הבאה יציינו מדינותינו 30 שנה ליחסים אלה. במהלך עשרות השנים הצליחו שתי המדינות לחתום על יותר מ-20 הסכמים דו-צדדיים שתרמו לחיזוק שיתוף הפעולה והדיאלוג ביניהן. במהלך השנים האחרונות, יצרנו מודל בונה ויציב של אינטראקציה הדדית מועילה בין המדינות שלנו.

"שיתוף פעולה בין-מדינתי מראה תוצאות חיוביות בתחומים רבים בחיינו,  כולל פוליטיקה, כלכלה, מדע, תרבות ותיירות. יש פוטנציאל עצום לצמיחת שיתוף הפעולה המסחרי והכלכלי, כמו גם לחילופי תרבות בין קזחסטן לישראל, ואני מאמין שהיום בו נפתח טיסות סדירות וישירות, יעזור למצות את הפוטנציאל הזה לטובת מדינותינו. אנחנו כאן היום, גם כדי להנציח שקזחסטן הפכה לביתם של אלפי יהודים במהלך מלחמת העולם השנייה. יהודים שמצאו מקלט במהלך מלחמת העולם השנייה הם חלק חשוב בחברה הקזחסטן. היהודים תרמו תרומה גדולה לתרבותנו, למדע, לכלכלה, לתעשייה שלנו, והפכו לגשר חזק של ידידות בין מדינותינו. היום נטענו את העצים האלה, 'צעירים' כמו ארצי וכיחסים הדיפלומטיים בין מדינותינו, אבל עם רצון חזק לצמוח ולהתחזק".

לוח ההנצחה בפארק הזיכרון שד' חסידי אומות עולם בראשל"צ. צילום שוש להב
Exit mobile version