Site icon IAS

"צייד קיר": סיור אמנות רחוב בעיר העתיקה של באר שבע

"צייד קיר", ב"ש. צילום משה בלמס

העיר העתיקה של באר שבע היא אזור המחיה של "צייד קיר" – סיור בו הקירות מספרים את כל מה שיש לדעת מאחורי הציורים והאמנים שצמחו ברחובות אלה. לצד התערוכה "ברשות הציבור", שמציגה בימים אלו (ועד ה-30 באפריל 2023) במוזיאון הנגב לאמנות, ומכניסה את אמנות הרחוב לחללי המוזיאון, עושה המוזיאון את המהלך ההפוך – ויוצא אל רחובות העיר העתיקה של באר שבע, שהיו השראה עצומה לתערוכה. התערוכה, שאצרה נירית דהן, האוצרת החדשה של מוזיאון הנגב לאמנות, מפנה את המבט לסביבה בה נמצא המוזיאון ומבקשת להבין את מקומו של המוזיאון, כהמשכו של הרחוב ושל האמנות המוצגת בו.

"צייד קיר" הוא סיפור אהבה למרחב אורבני, שהצמיח מודעות סביבתית ותרבותית שמדביקה בהדרגה תושבים ובעלי עסקים, ולאט לאט גם את הממסד העירוני. האמנות המוצגת בו היום נעה על הציר שבין ביטוי יצירתי חופשי וספונטני ובין אמנות מוזמנת, אם על ידי רשויות העיר או על ידי בעלי עסקים. בתוך כל זה בא לביטוי המתח שבין חירות אמנותית, ונדליזם ושליטה: בין אמנות אוטונומית לבין פעולה אמנותית, עם הקהילה או בשירות הקהילה.

"צייד קיר", ב"ש. צילום משה בלמס

ב"צייד קיר" נחפש ברחובות העיר העתיקה את הערכים המיוחדים לאמנות ואת סיפור היצירה, של אמנים כמו אבי טל – SPINE שצייר את קיר האמנים מול מתחם המוזיאונים, סברס, יעקוב – שהרבה מיצירותיו מעטרים את רחובות העיר העתיקה והוא בעיקר מעלה שאלות על מחיר האמנות, נראה מחוות לאמנים ישראלים קנוניים כמו דני קרוון ומנשה קדישמן, ניתקל בעבודות של אמגושא, גיל נמט – שצילם את אנשי הרחוב והדפיס אותם בענק ובעזרת טכניקת ה"פייסט ארט" קישט את רחובות סמילנסקי. מנגד, נראה גם את האמנות הרחוב הממסדית יותר. בגשר העצמאות ניחשף ליצירתם של ה broken fingers, שהשתלטו על החלק הזה של רחוב העצמאות ובצבעים המיוחדים שלהם הביאו חיים לעיר העתיקה.

"צייד קיר" מנסה ללכוד את התופעות האלה ברשתו וללמוד, יחד עם הקהל, את האסתטיקה ואת הפואטיקה של המרחב האורבני. סיור ברחובות העיר העתיקה של באר שבע הוא שיטוט של גילוי וקסם, בין אמנות לבין מאבקים לוהטים על אופייה של העיר, בין משימות ציור מסוכנות לפסאז'ים ששרדו מעידן אחר, תגלו את העיר  בכל הטווח שבין הבזוי לנשגב. את הסיור מעבירה שרון גולדברג, מורת דרך מוסמכת ומרצה. באר שבעית גאה, הלומדת בשקידה את ההיסטוריה המיוחדת של העיר, מלקטת באהבה את סיפורי הבתים ואת הסודות שמאחורי הרחובות.

צייד קיר, סיור שבועי, יתקיים בין התאריכים:

ה- 23/12 ועד ה- 30/4  (כדאי להתעדכן במועדים המדויקים והשעות באתר מוזיאון הנגב)

עלות סיור: 30 ש"ח

לינק להרשמה: באתר מוזיאון הנגב   https://negev-museum.org.il

"צייד קיר", ב"ש. צילום משה בלמס
Exit mobile version