Site icon IAS

פתרון יעיל לגילוי קורונה: כלבים בשירות נמל התעופה פינביה הלסינקי

כלבי הקורונה בנמל התעופה של הלסינקי. צילום נמל התעופה

בחודש אוגוסט 2020 דיווחנו על כלבים בשירות הקורונה באיחוד האמירויות, בנמלי התעופה של דובאי ואבו דאבי. עובדי נמלי התעופה באיחוד האמירויות היו הראשונים להסתייע בכלבים לגילוי חולים מאומתים בקורונה. איחוד האמירויות הערביות פיתח פרוטוקול משלו לאחר שלמד ופיתח את הפרוטוקול הצרפתי לשימוש בכלבים במשימה זו ורשם ניסויים מוצלחים שאפשרו ליישם אותו באופן פרקטי כמדינה הראשונה בעולם.

כעת מתברר, שגם נמל התעופה פינביה הלסינקי מאמץ את השיטה ובקרוב כלבי covid-19 יתחילו לעבוד בשדה התעופה בהלסינקי. האף הרגיש של הכלבים צפוי לזרז את תהליך הזיהוי של הנגועים בקורונה. העיר ונטה מאמינה כי הכלבים יהוו שיטה יעילה להבטחת בריאות ובטיחות בנמלי התעופה.

" אנחנו בין החלוצים ומרוצים מהיוזמה של העיר ונטה. זה עשוי להיות צעד נוסף קדימה בדרך להכות את הנגיף ", אמרה מנהלת נמל התעופה, אולה לטייג'ף  (Ulla Lettijeff).

כלב הקורונה בפעולה. צילום נמל התעופה של הלסינקי

איתור הנגיף הוא קל עבור כלבים והתוצאות היו מעודדות. על פי בדיקות ראשוניות שערכה קבוצת מחקר בפקולטה הווטרינרית באוניברסיטת הלסינקי, כלבים מסוגלים להריח את הנגיף כמעט 100% בוודאות. הם יכולים גם לזהות את הנגיף ימים לפני שהסימפטומים מופיעים. זה משהו שבדיקות מעבדה לא מצליחות לעשות בהצלחה מרובה. כלבים מסוגלים גם לזהות את covid-19 מדגימה קטנה בהרבה מאשר בדיקות ה- PCR בהן משתמשים אנשי מקצוע בתחום הבריאות. ההבדל הוא עצום, שכן כלב זקוק רק לכ- 10-100 מולקולות כדי לזהות את הנגיף, ואילו ציוד הבדיקה דורש 18,000,000.

כלבי covid-19 בשדה התעופה בהלסינקי מאולפים על ידי Wise Nose – חברת הסטארט-אפים של קבוצת המחקר, המנהלת את הפעולה בנמל התעופה. בעתיד, כלבי מכס עשויים להחליף את הפעילים הנוכחיים. בדיקות רשמיות של covid-19 באמצעות כלבים מאולפים יכולות להתחיל רק לאחר שיועבר תיקון חקיקה.

"אנחנו עובדים עם המכס הפיני כדי להתכונן לתרחיש פוטנציאלי שבו הוא לוקח את האחריות על המבצע", אומרת סוזנה פאווילאינן (Susanna Paavilainen), מנכ"לית Wise Nose, קבוצת המחקר DogRisk מאוניברסיטת הלסינקי.“כלבים צריכים לנוח מדי פעם. בזמן ששני כלבים עובדים, השניים האחרים נמצאים בהפסקה. השירות מיועד בעיקר לנוסעים המגיעים מחוץ למדינה ", אומרת פאווילינן.

שיטת בדיקת הקורונה בנמל התעופה של הלסינקי. צילום נמל התעופה

ביצוע הבדיקה בשדה התעופה של הלסינקי לא יכלול מגע ישיר עם הכלב. במקום זאת, הכלב יבצע את עבודתו בביתן נפרד. הנבחנים יעבירו על עורם מגבון בדיקה ויכניסו אותו לכוס, אשר יינתן לאחר מכן להרחת הכלב. זה גם מגן על המטפל של הכלב מפני זיהומים. כל הבדיקות עוברות באופן אנונימי. אם תוצאת הבדיקה חיובית, הנוסע יופנה לנקודת מידע בריאות שמתוחזקת על ידי העיר ונטה, הנמצאת בשדה התעופה.

בעתיד, ארבעה כלבים יעבדו בשדה התעופה במהלך משמרת. משך כל משמרת תלוי בכלבים. בסך הכל 10 עוברים הכשרה לתפקיד. כמעט כל הכלבים ביצעו פעולות לגילוי ריח בעבר. כמה זמן לוקח ללמוד לזהות covid-19 תלוי ברקע הכלב. אחד הכלבים שיעבדו בקרוב בשדה התעופה של הלסינקי הוא תערובת גרייהאונד בת 8 בשם Kossi, שלמדה לזהות את הריח תוך שבע דקות בלבד. לא כל הכלבים יכולים לעשות זאת מכיוון שהם פועלים בדרכים שונות. לקוסי יש ניסיון רב בזיהוי דגימות ביולוגיות.

Exit mobile version