Site icon IAS

פתיחת שמי סודאן: ההשלכות על התיירות והתעופה הישראלית

כינון יחסים דיפלומטיים: דגלי ישראל וסודן. freepik

אתמול (יום ו' ה-23 באוקטובר) התבשרנו על הכרזת הסכם לקראת כינון יחסים דיפלומטיים בין ישראל וסודאן בתום שיחה שניהל נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, ראש ממשלת סודאן חמדוכ והנשיא הזמני אל-בורהאן.

זה ההסכם השלישי בתוך חודשיים עם מדינה ערבית, אך בהשוואה לאיחוד האמירויות ובחריין, סודאן תמכה בעבר בטרור וסרבה להכיר בישראל. להסרה מרשימת המדינות תומכות טרור שעליה הכריז נשיא ארה"ב, משמעויות חשובות שמשחררות את סודאן מהסנקציות שהוטלו עליה וזכייה בסיוע כלכלי נרחב, בשעה שהממשל הזמני בסודאן מתמודד עם משבר כלכלי קשה והפגנות בדרישה לרפורמות.

המנהיגים הסכימו לכונן יחסי מסחר וכלכלה ומשלחות משתי המדינות, ישראל וסודאן, ייפגשו בקרוב כדי לנהל מו"מ על הסכמים לשיתוף פעולה בתחומים שונים ביניהם תעופה- פירות הסכם השלום. ראש הממשלה נתניהו ציין כי שמי סודאן פתוחים היום לישראל מה שיאפשר טיסות ישירות וקצרות יותר בין ישראל למדינות יבשת אפריקה ולדרום אמריקה.

זמן הטיסה בין ישראל למספר מדינות יבשת אפריקה יקוצרו בשעתיים ובשלוש שעות לאלו הטסים למדינות דרום אמריקה. קיצור זמן טיסה ברוב המקרים מביא איתו הפחתת מחירי כרטיסי הטיסה, זאת כאשר גם התחרות בין חברות התעופה מאפשרת זאת. אינטרנס נוסף הוא כמובן סוגיית הביטחון בשל מקומה הגאוגרפי של סודן, מה שיאפשר הפחתת הסכנה של גורמים עוינים להגיע לגבולות ישראל ואולי בעתיד גם שיתופי פעולה ביטחוניים.

פריצת הדרך התעופתית רשמה הצלחה כבר בחודש פברואר 2020 לאחר שראש הממשלה נפגש באוגנדה עם הנשיא הזמני אל-בורהאן, שאמר כי מדינתו תתיר למטוסים ישראלים, למעט אל על, לחלוף מעל שטחה. כשבועיים מאוחר יותר עשה דרכו , בפעם הראשונה, מטוס מנהלים ישראלי מקונגו לנתב"ג כאשר חלף בשטחה האווירי של סודן וקיצר את זמן טיסה ל-5 שעות.  בהלוך, ביצע המטוס מסלול טיסה מעל תעלת סואץ, אריתראה, אתיופיה, קניה ואוגנדה, שערך כ-7 שעות.

בעבר היו מקרים ספורדיים בהם חלפו מטוסים בשמי סודאן, בשעה שהיו בדרכם לישראל או ממנה אולם נאלצו לבצע נחיתת ביניים ביעד אחר, כדי שהטיסה לא תחשב כטיסה ישראלית. ראש הממשלה בחודש פברואר התייחס בוועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים לנושא וציין כי מטוס ישראלי ראשון טס לראשונה בשמי סודאן: " המוצ'ילרים הישראליים נוסעים לדרום אמריקה לטייל שם. כרגע הפחתנו את זמן הטיסה שלהם בשלוש שעות. קודם היה צורך לטוס לספרד ולהקיף את יבשת אפריקה.

בחודש מרץ 2020 דווח כי חברת התעופה לאטם (LATAM) קיצרה את טיסתה בשעתיים וחצי לסאו פאולו ברזיל (13 שעות במקום 15 שעות) ומשם לסנטיאגו צ'ילה כאשר חלפה בשמי סודן.

בנוסף אמר ראש הממשלה כי ניתן לבצע עצירת ביניים בצ'אד, שאיתה חידשה ישראל לאחרונה את היחסים הדיפלומטיים. צ'אד וסודאן ישמשו כעת גם נקודת עצירה במקרה של נחיתות חירום או תידלוק.

נמל התעופה של סודאן. depositphotos

פרויקט נמל התעופה הבינלאומי החדש של חרטום (KNIAP)

פרויקט בעל עדיפות גבוהה בסודאן כתוצאה מהביקוש הגובר להובלה אווירית בשני העשורים האחרונים והירידה ביכולת וברמות השירות בשדה התעופה הקיים. לאחרונה הפעילה המדינה מאמצים לפתח את התוכניות הדרושות ליישום מידי בהתאם לתקנים בינלאומיים המבוססים על הטכנולוגיה העדכנית ביותר בתעשייה בבניית ותפעול שדות תעופה, כמו גם להבטיח את יישום הפרויקט על ידי מתן משאבים טכניים, פיננסיים ומנהלתיים.

האתר נבחר על סמך מחקרים מקיפים על כל האפשרויות . נערכו מחקרים ראשוניים וסקרים טכניים על הצרכים העתידיים להובלה אווירית. הפרויקט ייושם בשלושה שלבים כדי לענות על הביקוש הצפוי להובלה אווירית (נוסעים ומטען). לפיכך, השלב הראשון כולל את הציוד והמתקנים הדרושים לשדה התעופה עם קיבולת של 4.5 מיליון נוסעים, ואילו השלב השני הוא של כ- 6 מיליון נוסעים. השלב השלישי יכול להכיל 12 מיליון נוסעים לאורך 25 שנה.

הפרויקט ימומן על ידי הלוואה מועדפת מבנק הייצוא והיבוא של סין, ואילו היישום יהיה על ידי חברת הבנייה הסינית (CHEC) בהתאם לתקנים והמפרטים המוסכמים.

סודאן איירווייז

סודאן איירווייז (SD) , חברת התעופה הלאומית של סודאן הנמצאת בבעלות מלאה של הממשלה מאז 2012. פועלת מבסיס נמל התעופה הבינלאומי של חרטום (KRT) והיא אחת מהוותיקות באפריקה, נוסדה ב-1946 וטסה ליותר מ-20 יעדים באפריקה ואסיה:  צ'אד, מצרים, אריתריאה, אתיופיה, ירדן, ניגריה, קטאר, ערב הסעודית, סודן ואיחוד האמירויות הערביות.

סודאן איירווייז  חברה בארגון חבות התעופה הבינלאומיות (IATA), בארגון חברות התעופה האוויריות הערביות מאז 1965 ובארגון התעופה האפריקאית מאז 1968, והפכה לחברה מייסדת יחד עם עשר חברות נוספות.

צי המטוסים שלה כולל 5 מטוסים: שני מטוסי איירבוס A300B4-600R ושלושה מטוסי Fokker 50. החל ממרץ 2010 האיחוד האירופי אוסר על החברה להפעיל קווי תעופה לאירופה או לטוס במרחב האווירי שלה.

אתר הפירמידות במרואה שבסודן. freepik

הרפובליקה של סודאן

מדינה מוסלמית והשלישית בגודלה באפריקה. עד להכרזת העצמאות של דרום סודאן הייתה המדינה הגדולה ביבשת אפריקה. בירתה חרטום והיא גובלת במצרים, אתיופיה ואריתריאה, דרום סודן, בצ'אד, לוב וברפובליקה המרכז אפריקאית. אוכלוסייתה מונה כ-44 מיליון תושבים.

סודאן יכולה להוות יעד תיירותי אטרקטיבי לאוהבי צלילות, אתרים ארכאולוגיים, כפרים ושווקים אותנטיים, סיורים מדבריים ולאורך הנילוס, כמו כן לחובבי טראקים בהרים שבמזרח המדינה. לתשומת לב הנוסעים ישנם גם אזורים שאינם בטוחים ומומלץ להתעדכן לפני היציאה לביקור במדינה, כשיתאפשר.

Exit mobile version