Site icon IAS

עלייה בבנייה למלונות והארחה במחצית הראשונה של 2022

פרוייקט סי סייד באילת. צילום הדמייה DDESIGN3

עלייה בהיקף הבנייה למלונאות והארחה במחצית הראשונה של 2022: מניתוח נתוני הלמ"ס שביצע שמאי המקרקעין, ירון ספקטור, בעלים ומנכ"ל משרד ירון ספקטור שמאות מקרקעין, עולה, כי בששת החודשים הראשונים של השנה, החלו להיבנות בארץ כ-90 אלף מ"ר בשטחי הארחה – עלייה בקצב הבנייה לעומת 153 אלף מ"ר כאלה שהחלו להיבנות בכל שנת 2021. הבנייה למלונאות במחצית השנה, מהווה פחות מ-1% מכלל התחלות הבנייה בתקופה זו, תואם לממוצע בעשור האחרון. בשנת 2012 נרשם השיא בשיעור הבנייה למלונאות בארץ מתוך מכלל התחלות הבנייה בעשור – 1.7%.

פלח המגורים תופס כמובן את הנתח הגדול ביותר מהתחלות הבנייה במחצית הראשונה – 6.9 מיליון מ"ר בשטחי מגורים החלו להיבנות, המהווים 71% מהסך הכל. כן החלו להיבנות במחצית 855 אלף מ"ר לתעשייה ואחסנה (9% מהתחלות הבנייה); 785 אלף מ"ר למשרדים (8%); 409 אלף מ"ר למסחר (4%); 354 אלף מ"ר למוסדות חינוך (4%); ועוד 327 אלף מ"ר בסך הכל (3%) בייעודים של חקלאות, בנייני ציבור, בריאות, ותחבורה ותקשורת.

שמאי ירון ספקטור. צילום באדיבות ירון ספקטור

לדברי שמאי ירון ספקטור: "העלייה בבנייה לשטחי הארחה, משקפת את התאוששות תחום התיירות והמלונאות בשנתיים האחרונות. בקורונה הענף ספג פגיעה קשה, הכל נעצר, גם הבנייה של מלונות חדשים, גם התפוסה בבתי המלון, ועכשיו אנו רואים התאוששות. מאז המחצית השנייה של 2021 ועד היום, בתי המלון בישראל בפריחה, ויש חזרה לרמות של טרום הקורונה. זה בא לידי ביטוי גם בהיקף הבנייה החדשה, גם בביקוש מצד התיירים והמבקרים ובשיעורי התפוסה בבתי המלון במוקדי התיירות המרכזיים של הארץ, וגם במחירים של מניות חברות התיירות שנסחרות בבורסה. כך למשל, מניית פתאל אחזקות, שקרסה ברבעון הראשון של 2020, תיקנה יפה והשלימה זינוק של 169% מאז מרץ 2020 ועד היום; מניית ישרוטל זינקה ב-140% בתקופה זו; מניית מלונות דן עלתה ב-32%".

משרד התיירות ורשות מקרקעי ישראל, הודיעו לאחרונה כי עד סוף שנת 2023 תשווק קרקע לבניית כ-8,000 חדרי מלון ואירוח במכרזים פומביים. לפי הפרסום של המשרדים, בשנת 2022 עד כה, שווקו קרקעות לבניית 3,100 חדרי מלון, עד סוף השנה צפוי שיווק קרקע לעוד כ-1,300 חדרים, ועד סוף השנה הבאה צפוי שיווק של קרקעות לעוד כ-4,000 חדרים נוספים. מאז שנת 2015 משרד התיירות ורמ"י הוציאו לשיווק קרקע לכ-5,000 חדרים בלבד: ב-2015 שווקו 5 מגרשים אך לא הייתה בהם זכייה; ב-2016 שווקו כ-2,100 חדרים; ב-2017 שווקו כ-240 חדרים; ב-2018 שווקו 700 חדרים; ב-2019 שווקו כ-1,500 חדרים, ב-2020 שווקו עוד כ-1,000 חדרים וב-2021 שווקו כ-250 חדרים. לפי נתוני הלמ"ס, היישובים המובילים בתחום הבנייה למלונאות, הם: חיפה, שבה החלו להיבנות 47 אלף מ"ר להארחה במחצית הראשונה, זינוק לעומת 3,000 מ"ר בלבד שהחלו להיבנות בעיר בכל שנת 2021; באילת החלו להיבנות 28.5 אלף מ"ר למלונאות לעומת 816 מ"ר בלבד אשתקד; במושב גבעת יואב בדרום רמת הגולן, החלו להיבנות 3,600 מ"ר; בירושלים החלו להיבנות 3,200 מ"ר להארחה; ובתל אביב עוד 1,200 מ"ר בשטח הארחה.

יוסי אברהמי, יו"ר קבוצת אברהמי. צילום יונתן בלום

כ-8,700 חדרי מלון חדשים בעיר אילת                                                                         

בעיר הנופש והתיירות הנצחית של ישראל, החלו להיבנות השנה ובשנה שעברה בתי מלון חדשים, לאחר כ-20 שנה שלא נבנה מלון חדש בעיר הדרומית. בתוכניות מאושרות של העירייה או בתוכניות שבהפקדה, מתוכננים להיבנות בעיר כ-8,700 חדרי מלון חדשים, כ-6,000 מהם כבר אושרו בתוכנית המיתאר לעיר לשנת 2030.

לדברי יוסי אברהמי, יו"ר ובעלים קבוצת יוסי אברהמי, הבונה, בין היתר, את מלון אקויה מרשת YHotels על קו החוף באילת, הכולל כ-100 חדרי אירוח: "הזינוק בבניית שטחי הארחה באילת במחצית הראשונה, נובע להערכתי מהבשלה של פרויקטי מלונאות שקידומם החל כבר לפני כשנתיים. הזינוק הוא חלק מההתחזקות הכוללת של תיירות הפנים בישראל,  שקפצה משמעותית מאז משבר הקורונה, ופתיחת השמיים פוסט המשבר, שהחזירה לאילת גם את התיירים מחו"ל. בהתאם, יזמי הנדל"ן זיהו את התשואות שניתן להשיג מנכסים מלונאיים, וגם חברות נדל"ן רבות שביקשו לפזר סיכונים, חיפשו אפיקי השקעה חדשים ופנו למלונאות – וכל אלה יכולים להסביר את הקפיצה בהתחלות הבנייה של מלונות השנה. להערכתי, תחום המלונאות בכלל ובאילת בפרט, ימשיך לצמוח גם בשנים הבאות, היות והוא מהווה פוטנציאל גדול עבור יזמים ומשקיעים".

מלון נוסף הוא "מלון הטרמינל", שיוקם וינוהל על ידי קבוצת טדי שגיא – מלון מכולות משודרגות בר השגה בן 600 חדרים, שיוקם בפארק הטרמינל הנבנה בשטח שדה התעופה הישן באילת. העירייה פועלת ליצירת מגוון פתרונות אירוח בעיר למגוון קהלי יעד, ואישרה גם הקמת מתחם "גלמפינג" – מתחם תיירות מדברי שקיום ויופעל על ידי רשת מלונות דן, ביחד עם חוות הגמלים המפעילה את מדבריא באילת וחברת כנס ישראל. אין ספק כי תנופת הבנייה והפיתוח באילת, לא נעלמת מעיני הציבור ומעיניהם של היזמים, אשר מבקשים להשקיע בעיר ולממש את ההזדמנויות הנדל"ניות הקיימות בה – בין היתר בבניית שטחי מלונאות והארחה.

אלי לנקרי, ראש עיריית אילת. צילום באדיבות עיריית אילת

לדברי ראש עיריית אילת, אלי לנקרי: "העיר אילת חווה תנופת בנייה והתחדשות מרגשת ביותר, במסגרתה נבנים גם מלונות חדשים שלא נבנו שנים ארוכות. 1,200 חדרי מלון חדשים ישרתו את שלושה מיליון התיירים, אשר מבקרים באילת ומגיעים מכל קצוות הארץ ורחבי העולם. הגדלת היצע החדרים תוך יצירת אפשרויות לינה מגוונות וגם וזולות משמעותית, ישפיעו על השוק כולו. אילת הפכה להיות עיר תיירות בינלאומית ובירת הנופש של ישראל, המארחת אליפויות ספורט, כנסים, ואירועים בין לאומיים. אילת היא גם עיר מפרץ אשר הוכתר מבין היפים בעולם, היא עיר עם נמל ימי בדרומה ושדה תעופה בינלאומי בצפונה, עם טיילת מפוארת ורצועת חוף מדהימה, הנמשכת מעקבה שבמצרים עד לטאבה שבירדן.אילת היא גם עיר אקדמיה ומחקר, חכמה וירוקה, המנצלת בתבונה וברגישות את משאבי הטבע הנדירים שלה".

בתי מלון לאורך חופי תל אביב. צילום עוזי בכר

תל אביב – קירבה לים ולאזורי תרבות וארכיטקטורה

תל אביב היא אחת מהערים המובילות בבנייה למלונאות בשנים האחרונות. בין המלונות שיוקמו בעיר, הוא מלון 5 כוכבים בן 230 חדרים, שייבנה במתחם גת רימון בתל אביב, במסגרת שת"פ בין רשת מלונות פתאל לחברת YBOX נדל"ן, על פארק המסילה בסמוך לשדרות רוטשילד. המלון ייבנה באווירה עיצובית של מלון Sinner בפריז, ויוקם במגדל בתכנונו של האדריכל משה צור, אשר יתנשא ל-40 קומות ויכלול עירוב שימושים של מגורים (8,000 מ"ר מגורים), מלונאות (12,000 מ"ר), מסחר (400 מ"ר), משרדים (11,000 מ"ר).

לדברי יוסי תורג'מן, מנכ"ל קבוצת YBOX נדל"ן: "תל אביב היא עיר שמושכת מיליוני תיירים ומבקרים מדי שנה, מבית ומחוץ. העיר מציעה חדרי מלון מגוונים ברמות מחירים שונות, באזורים רבים עם קרבה מיידית לים ולאזורי תרבות וארכיטקטורה. אנו נקים מלון שישרת גם את דיירי המגדל וגם את המבקרים שפוקדים את העיר בהמוניהם, והוא ינוהל על ידי רשת פתאל תחת מותג נפרד ויוקרתי".

שמאי ירון ספקטור: "בתל אביב נבנים בשנים האחרונות שלל מלונות בוטיק קטנים שמציעים חדרים בסטנדרט גבוה מאוד. אחת הסיבות לכך היא הטכנולוגיה שבאה לעזרה יזמי המלונאות. באמצעות פלטפורמות שיווקיות כמו 'בוקינג' למשל, היזמים לא צריכים להקים מערך שיווקי גדול ויקר, אלא נעזרים באינטרנט כדי לשווק את המלון שלהם. מתייתר גם הצורך לעסוק במזון ומשקאות, כי בתי המלון נותנים שוברים למסעדות בקרבת המלון ולא צריכים לספק הסעדה אינהאוס. גם ניהול המלון לעתים יוצא לאאוטסורסינג וחוסך הרבה משאבים מהיזמים. כל זאת, מאפשר ליזמים להתעסק ביזמות ובנייה בלבד ומאפשר בנייה של יותר בתי מלון ברמת המאקרו".

ספקטור מסכם: "אני סבור כי ענף המלונאות ימשיך לחוות פריחה בשנים הקרובות, כי זה ענף שמרוויח ועובד יפה. לראייה, הזינוק של מניות המלונאות בבורסה, והמחירים הגבוהים לחדרים במלונות בולטים. רק משבר עולמי כמו שהיה בקורונה, יכול לעצור את ענף המלונאות, אבל בימי שגרה הישראלים אוהבים לנפוש והביקוש למלונות ימשיך להיות גבוה מאוד".

Exit mobile version