Site icon IAS

סרי לנקה מכוונת לתיירות היוקרה ויש לה סיבות טובות

מקדש גארגנמייה המופלא מסמלי הבירה קולומבו. צילום: מוטי ורסס

משחר ילדותי סרי לנקה, שבעבר נקראה ציילון, קשורה במוחי אסוציאטיבית עם תה הגדל באי מסתורי באוקיינוס ​​ההודי הקרוב לחוף הדרומי של הודו. אני חייב להודות שלטוס מזרחה יותר, לתאילנד וויאטנאם תמיד היו מפתה יותר. לפני כמה שנים, כשהחברה המתבגרת של הבן שלי נעלמה למשך כמעט חודש כדי לגלוש באוקיאנוס באי הזה, בכפר מסתורי בשם וליגמה, הסתקרנתי. לפני מספר שבועות כאשר הוכרזה טיסה ישירה מבן גוריון לעיר הבירה קולומבו, החלטתי שכנראה הגיעה לגלות את האי העלום.

מכיוון שרציתי לבקר בסרי לנקה במשך 10 ימים, והטיסות הישירות הן אחת לשבוע הזמנתי טיסה דרך דובאי. לאחר כ – 11 שעות (ויקרות למדי) נחתנו זוגתי ואני בשדה התעופה של נגומבו, ליד קולומבו. הסתקרנתי להבין איך המדינה הזו שרדה 4 שנים של משברים מגוונים שנראו אינסופיים ועכשיו היא מתמקדת בהתאוששות מחדש. התיירות הייתה על סף קריסה בחג הפסחא 2019 לאחר פיגועים בבתי מלון יוקרתיים וכנסיות בהם נרצחו יותר מ-250 בני אדם על ידי מחבלי דאע״ש. מגפת הקורונה פגעה בסרי לנקה לפני שניתנה לה הזדמנות להתאושש. בשנת 2022 חוותה המדינה מהומות על רקע כלכלי ופוליטי שהרתיעו מבקרים.

מה הסיכוי להתאושש אחרי מכה כזו?

בשנת 2023 הגיעו לסרי לנקה 1,487,000 תיירים , עלייה של יותר מ 100% בהשוואה ל -2022. 2024 רק החלה וכשפגשתי במהלך שהותי נהגים, פקידי קבלה בבתי מלון, מנהלי מסעדות ומדריכי טיולים הרגשתי אופטימיות באוויר. טיול לגלות את אתרי התיירות במרכז סרי לנקה הוא בגדר חויה מעוררת. מטעי התה באזורים ההררים תורמים משמעותית לכלכלה. ה'זהב הירוק' הזה הופך מרתק את הבאים. בתחילת המאה ה-19, מטעי תה עצומים נטעו בצלעות ההרים, עם מפעלים סמוכים. בין הערים קנדי
​​לאלה המבקרים ייהנו מהמוצר המזוהה הכי הרבה עם האי הזה ומביקורים גם במפעלים עצמם.

מקדש מערות הסלע המפורסם של דמבולה מכיל כמה מהיצירות המרשימות ביותר של אמנות בודהיסטית. צילום: מוטי ורסס

מקדש מערות הסלע המפורסם של דמבולה מכיל כמה מהיצירות המרשימות ביותר של אמנות בודהיסטית בסרי לנקה. עשרות פסלי הבודהה ותלמידיו לצידו במעבה ההר הותירו אותנו פעורי פה. הטיפוס למערות במדרגות האינסופיות בליווי קופים מקפצים היה סוריאליסטי. רכישת שרשרת עם אבן ירח מרוכל בכניסה למקדש בוודאי עזרה לחזק את חושינו שכן האבן, לפי המקומיים, מיטיבה עם הרגשות שלנו, פותחת את צ'אקרות הלב וגם את העין השלישית וגם את התת-מודע שלנו. שיתפנו פעולה. בסמוך בעיירה גם מוזיאון מרשים עם פסל ענק מוזהב של בודהה ומרהיב הנחשב לגדול בעולם בתנוחת ישיבה זו.

בדמבולה מוזיאון מרשים עם פסל ענק מוזהב של בודהה הנחשב לגדול בעולם בתנוחת ישיבה
זו. צילום: מוטי ורסס

צוק סלע האריה סיגיריה המסיבי באמצע הג'ונגל הוא יצירה עוצמתית של הטבע. מבחינתי זוהי גולת הכותרת של הביקור בסרי לנקה. טיפוס לפסגה ב – 1270 מדרגות הוא מאמץ מאתגר. חום ולחות קשים הם גורמים ראויים להביא בחשבון, אבל זוהי הרפתקה שאסור לפספס בכל מחיר. בחרנו בטיפוס לפני השקיעה וקופים ליוו אותנו בשמחה עד המבצר בחלק העליון המתוארך למלך קאסיאפה מהמאה ה-5, שבחר באתר זה כבירתו החדשה.

צוק סלע האריה סיגיריה המסיבי באמצע הג'ונגל הוא יצירה עוצמתית של הטבע. צילום: מוטי ורסס

ליד האוקיינוס, נוף שוק הדגים של נגומבו הוא חובה לחובבי שווקים פתוחים ואני בין המכורים. דגים ופירות ים לא מוכרים מוצגים כאן. רובם מונחים על מחצלות ענקיות העשויות מסיבי קוקוס, שיטה עתיקת יומין לייבוש באוויר הפתוח. לטעמי זוהי שוק הדגים האותנטי המרשים ביותר שראיתי. תיירים לא ראינו.

בעיר הבירה קולומבו, מטרופולין שוקק חיים, ביקרנו במקדש גארגנמייה המופלא שהוא מסמלי העיר וחלקנו כבוד לעצמאותה של סרי לנקה באנדרטה הלאומית במרכז העיר. כמו ישראל ציילון כפי שנקראה אז זכתה לעצמאות ב – 1948 מהבריטים, ממש כמו ישראל.

בקולומבו זו בדיוק אותגרו לאחרונה מומחי תיירות כיצד להגדיל את מספר המבקרים כאן השנה. במיוחד המטיילים התרים אחר ביקורי יוקרה. כדי להשיג זאת, סרי השיקה את "You Will Come Back For More, קמפיין שיווק התיירות העולמי הראשון שלה מזה 16 שנים. שווקים מרכזיים טורגטו למשימה. ישראל, שוק קטן למדי, לא נכללת.

האם סרי לנקה, הנתפסת אצלנו כיעד לצעירים דלי תקציב, מציעה רזורטים יוקרתיים ליד האוקיינוס ​​כדי למשוך את התיירים העשירים מהודו, סין, רוסיה, בריטניה ואפילו ישראל?

האננטרה בקלוטרה – מיקום יוצא דופן על חצי אי במיקום אידיאלי בין הלגונה והאוקיינוס. צילום:
רשת אננטרה סרי לנקה.

היינו סקרנים לבדוק את זה באחד המלונות האלה, אנאטרה קלוטרה, 90 דקות דרומית לשדה התעופה. זהו רזורט מונומנטלי וידידותי השואב השראה מהארכיטקטורה המרשימה של ג'פרי באווה, הגאון המנוח של סרי לנקה. באווה, אבי האדריכלות המודרניסטית הטרופית, החל בעיצוב מלון זה לפני כמעט 30 שנה. המבנה הראשי כאן הוא אסתטיקה ייחודית של מבנה מואר שמש שלא נראה כמותו. זה היה אמור להיות אחד מפרויקטי הגמר שלו. בשל מותו, הפרויקט נותר במגירות במשך 15 שנים עד שאחד מתלמידיו הרים את הכפפה והוציא לפועל את האדריכלות הזו. אי אפשר להתעלם מהמבנה הזה, שלא ניתן לראות לעתים קרובות באף רזורט על פני הגלובוס. זהו המרכז לאורחים המגיעים, המתקבלים בברכה על ידי רקדניות פולקלור צעירות. כאן מתבצעים הליכי צ'ק-אין וצ'ק-אאוט. כאן ממוקמים הבר, הטרקלין וחדר האוכל הראשי. תכנון רב תכליתי מרשים המנצל רוחות ואוויר צח.

בוילה המפנקת עיצוב ונוחות ייחודיים. היא כללה סלון נפרד מאובזר היטב וחדר שינה חדשני. צילום: מוטי ורסס

עם סביבה מבודדת יוצאת דופן על החוף הדרום מערבי הציורי, שבו נהר הקאלו גאנגה פוגש את האוקיינוס ​​ההודי, המלון בהחלט מציע חווית פנאי מקומית אותנטית ויוקרתית. תחושת היוקרה וגן העדן תורגמו למציאות בוילה שלנו עם עיצוב ונוחות ייחודיים. היא כללה סלון נפרד מאובזר היטב וחדר שינה חדשני סמוך. שני החדרים הנפרדים במסדרון פתוח מוקפים בחצר מגודרת ובריכה קטנה. המתחם האינטימי הזה הוא בהחלט הוד והדר טהורים.

היה קשה להחליט מאיזו מהבריכות החיצוניות המרגיעות ליהנות. הפתוחה למשפחות או זו המיועדת למבוגרים בלבד. שתיהן מושלמות בדרכן, אך אנו בחרנו בחוף הים המיוחד, במיוחד בזמן השקיעות המדהימות. הנאה צרופה על מיטות שיזוף בצל סבך עצי האורן המחטי הטרופי עם שורשיו החשופים והעלים ארוכים דמויי להבים ופרי שנראה כמו אננס. הטבילה בים הייתה מיוחדת, במיוחד באחר צהרים אחד כשפקדה אותנו סופת גשמים טרופית לשעה קלה. חוויה קסומה.

חוף הים המרהיב באננטרה קלטורה סרי לנקה. צילום: מוטי ורסס

גאוות המלון כאן היא על טיפולי האירובדה המגוונים בספא המרהיב. זוהי השיטה העתיקה בעולם לרפואה טבעית ולמדע בריאות ומקורותיה בתרבות בתת היבשת ההודית לפני כ- 7,000 שנה. ללא ספק אחת מגולות הכותרת כאן. הסכמנו כי זהו המקדש האולטימטיבי להכנסת אנרגיה אל הגוף והנשמה. הטיפול שחווינו שם היה אלוהי. שעה להוקיר.

חווית הגסטרונומיה במלון בקלוטרה הייתה יוצאת דופן עם היצירות של השף התאילנדי ויראט ג׳ונפראטוס במסעדת סוחרי התבלינים המרהיבה. השף הסרי לנקי שנקה דילרואן הפתיע עם מאכלים אטלקיים שלו במסעדת "אקוולינה". שני המקומות האלה בהחלט מכוונים לתיירים שיודעים יוקרה מהי. המלון מציע גם סדנת בישול אותנטי של סרי לנקה, הנקראת כפיות ותבלינים. ניצח עלייה הטבח הנלהב הצעיר אוונדו אירושאן שסייר איתנו בגן התבלינים המרהיב במלון ולימד אותנו בסבלנות איך להכין ארוחת צהרים אותנטית שאמו מכינה בבית. אזהרת חריפות מתבקשת. עוד וואו לחובבי היוקרה כאן.

מנכ״ל הרשת קיט טומקיז:״הטיסות הישירות מנתב״ג משמחות מאד״. צילום: מוטי ורסס

רזורט האננטרה של רשת היוקרה התאילנדית, הוכיח את עצמו כיעד מפנק לתיירים במדינת האי החביבה הזו בה 90% מהאזרחים בודהיסטים. במלון שהו משפחות וזוגות בעיקר מהודו, רוסיה ובריטניה. "מהם האתגרים שלכם במדינה שעברה כל כך הרבה טלטלות"?  אני שואל את קיט טומיקיז, מנכ״ל הרשת בסרי לנקה. "אנחנו חייבים להתרחב לשווקים חדשים. משרד התיירות
כאן מחפש כל העת אחר דרכים לעודד מבקרים חדשים. אתגר מרכזי הוא לדעתי להגדיל את מספר הטיסות המגיעות לכאן שהוא קטן מדי. חברות התעופה אמירטס וקטאר הן שחקני מפתח וקתאי פסיפיק חידשה לאחרונה את הטיסות מהמזרח ואלה חדשות טובות. יותר טיסות ישירות מאירופה הן חיוניות", הוא אומר. טומקיז מודה שאני הישראלי הראשון שהוא פוגש אי פעם והטיסות הישירות מנתב״ג משמחות אותו מאד. לדבריו תיירים מארץ הקודש יתקבלו בברכה. אנחנו נמצאים כ-90 דקות משדה התעופה, במיקום אידיאלי בין הלגונה והאוקיינוס. המבקרים בוודאי ייהנו מההיסטוריה והתרבות העשירה שמציגה סרי לנקה, יחד עם החוויות הרבות
שהנופש מציע", הוא מבטיח.

ישראלים עשויים למצוא את עלויות הטיסה גבוהות, אולם השהייה בסרי לנקה ברזורטים יוקרתיים כמו אננטרה קלוטרה ורבים אחרים משתלמת יותר כלכלית מאשר כל רזורט יוקרה בישראל או באירופה. ביקור במדינה המשקפת מורשת מקומית עשירה ואינה מושפעת מתיירות עמוסה וצפופה כמו ביעדים פופולריים באסיה מסקרן ומבטיח חוויות. בהחלט יעד לגלות.

כתבה ראשונה בסדרה.

Exit mobile version