Site icon IAS

סן רמו – מהוועידה הדרמתית ועד פסטיבל הזמר הרומנטי

סן רמו היפה, עיר תיירותית בה התקיימה לפני 100 שנים "ועידת סן רמו", מהמכריעות בתולדות הציונות. צילום Depositphotos

העיר האיטלקית סן רמו (Sanremo) נמצאת במערב ליגוריה שבצפון-מערב איטליה. היא ידועה כיעד תיירותי פופולרי בריביירה האיטלקית. בעיר מתקיימים מדי שנה אירועים בולטים שונים, כגון פסטיבל סן רמו, מירוצי ראלי, תחרות בסבב גביע העולם לאופניים (תחרות מילאנו-סן רמו) ועוד. העיר שוקקת תיירות ותיירים בימים כתיקונם, אז מדוע נזכרתי בה דווקא היום? אנו זוכרים בתולדות הציונות את הצהרת בלפור, החלטת האו"ם בכ"ט בנובמבר וכמובן שאת הכרזת העצמאות, אך מי זוכר את "ועידת סן רמו"? היום בדיוק מלאו 100 שנים לסיום "ועידת סן רמו", והסמיכות ליום העצמאות ה- 72 של מדינת ישראל שחל השבוע, מוסיפה רלוונטיות לכתבה אודותיה.

ועידת סן רמו – האירוע ההיסטורי שסימן את לידתה של מדינת ישראל

אחד האירועים המכוננים בתולדות הציונות, התקיים באפריל 1920 בעיר סן רמו, איטליה, ומכאן ניתן לה שמה, "ועידת סן רמו". להגדרתו של חיים ויצמן – נשיא המדינה הראשון, הוועידה סימנה למעשה את לידתה של מדינת ישראל. הייתה זו הפעם הראשונה שנציגי המעצמות הגדולות של אותה תקופה, הסכימו על הצורך לפעול כדי לכונן בית יהודי בארץ ישראל, והעניקו תוקף משפטי בינלאומי להצהרת בלפור המפורסמת. משתתפות הוועידה, "מדינות ההסכמה", עסקו בנושא של חלוקת האימפריה העות'מנית בתום מלחמת העולם הראשונה, ועבור ארץ ישראל, שנשלטה על ידי האימפריה העות'מנית עד אותן השנים, הייתה זו ועידה מכריעה, שכן היא זו שהביאה באופן רשמי לתחילת המנדט הבריטי על ארץ ישראל.

מראה על סן רמו, עיר הרביירה האיטלקית היפה. צילוםDepositphotos

ועידת סן רמו נפתחה ב-19 באפריל 1920 והשתתפו בה ראשי הממשלות של בריטניה, איטליה, צרפת, יוון, ונציגים מיפן ומבלגיה. בוועידה הוחלט למסור לבריטניה באופן רשמי את המנדט על ארץ ישראל, מנדט שכלל גם חלק משטחי רמת הגולן ואת עבר הירדן המזרחי. ההסכם לקח בחשבון גם את "הצהרת בלפור", ועל המנדט הבריטי ניתנה האחריות על מימוש ההצהרה. לכן, בוועידה זו הוכר פעם נוספת הקשר ההיסטורי של העם היהודי לארץ ישראל.

לא רק ארץ ישראל הושפעה. לפי החלטות הוועידה, סוריה ולבנון נמסרו במנדט לצרפת. בין צרפת לבריטניה התעוררו ויכוחים שיושבו בוועידה זו: מיקומי הגבולות של ארץ ישראל לעומת סוריה ולבנון. הבריטים רצו להזיז את הגבול צפונה ככל האפשר, כדי למלא את שאיפות השדולה הציונית. כמו כן, כדי להבטיח משאבי מים חיוניים, התעקשו הבריטים להכליל את עמק החולה, הכינרת והירדן בשטחי ארץ ישראל – והצליחו. המנדט הבריטי נשאר בשלטון בארץ עד לסיום פינוי הצבא הבריטי בלילה בין 14- 15 במאי 1948. ב- 14 במאי 1948, ה' באייר, הכריז דוד בן גוריון על הקמת מדינת ישראל.

פסטיבל סן רמו והמחווה שלא התקיים בישראל החודש

כשאומרים שירי אהבה איטלקיים, ישר חושבים על פסטיבל סן-רמו, שנוסד ב-1951 בעיר סן רמו שבאיטליה, ועד היום חי ובועט ונמשך לאורך שבוע שלם, כשהזוכה בו מייצג את איטליה בתחרות הארוויזיון. הפסטיבל משך אליו בתור הזהב שלו כמה מן האומנים הגדולים באירופה וכמובן השתתפו בו זמרים איטלקים שהתפרסמו, כמו בובי סולו וג'ילגיולה צ'ינקווטי, והושרו בו שירים הזכורים לנצח כמו "וולרה". לפני שחלמנו על הקורונה, חלמו בישראל על מופע מחווה מיוחדת לפסטיבל סן רמו האגדי, שהיה אמור להתקיים החודש, בחיפה ובתל אביב, עם חלק מהזמרים האיטלקיים שהופיעו בפסטיבל בסן רמו. אז כל שנותר כרגע, הוא להתרפק על הנוסטלגיה.

Exit mobile version