Site icon IAS

סיוע לעיר נצרת, הקורסת תיירותית וכלכלית

ועדת הפנים והגנת הסביבה, דנה בסיוע לנצרת. צילום רבקה קנריק, דוברת הוועדה

בדיון שיזמה חברת הכנסת היבה יזבק, והתקיים אחה"צ היום (14.7) בוועדת הפנים והגנת הסביבה, בראשות ח"כ מיקי חיימוביץ', השתתפו שר התיירות אסף זמיר, ראש העיר נצרת עלי סלאם, נציגי משרדי הממשלה הרלוונטיים וחברות וחברי כנסת מהרשימה המשותפת. שטח השיפוט הקטן של העיר נצרת אינו מקל על העירייה לאזן את תקציב העיר גם בימים רגילים, אבל השבתת התיירות בזמן הקורונה הביאה את העיר למשבר קשה.

יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי חיימוביץ': "נצרת היא העיר הערבית הגדולה ביותר בישראל, מהווה מוקד עלייה לרגל היסטורי ודתי ומצויים בה אתרים בעלי שם עולמי, ולכן היא בעלת פוטנציאל תיירותי עצום. כתוצאה מכך, אחוז גדול מהאוכלוסייה המקומית מתפרנסים מענף התיירות או מענפים בעלי ממשק גבוה עם תיירות, וכעת העיר כמו אחרות, ספגה פגיעה קשה עם אחוז אבטלה גבוה במיוחד".

ראש עיריית נצרת, עלי סלאם: "שר התיירות אסף זמיר הבטיח, ואני בטוח שיקיים. אנו רוצים עזרה מכל השרים. אם לא נקבל סיוע, אנו סוגרים דלתות תוך שבועיים. כל בתי המלון, כל המסעדות, המסחר, הכל סגור, האבטלה בנצרת לא הייתה קיימת. עמדנו על 3% אבטלה לפני הקורונה. זו עיר של אנשי עבודה. היום האבטלה עומדת על 44%. בלי עזרה לא נוכל להתקיים".

נצרת עיר תיירות בעלת חשיבות היסטורית, תרבותית ודתית. צילום שוש להב

שר התיירות אסף זמיר: "נצרת היא העיר המרכזית בחברה הערבית במדינת ישראל, עם פוטנציאל תיירותי ענק, ואני מחויב לקדם ולפתח את תעשיית התיירות בה. לבקשת הוועדה אקדם פגישה משותפת של גורמי העירייה עם הנהלת המשרד, על מנת לקדם את הנושאים. משרד התיירות השקיע כספים רבים בשנים האחרונים בקידום ובניית מלונות בנצרת, אבל יש עוד הרבה לעשות בכל מה שנוגע לשיווק, לנראות העירונית לקראת תקופת החגים הבאה ולכל מה שנוגע לתשתיות ותוכניות ספציפיות לשיקום ושיפוץ העיר העתיקה. בכל ההיבטים האלו הבטחתי להוציא לפועל מספר תוכניות רלוונטיות, ואני מתכוון לקיים זאת".

ח"כ היבה יזבק הדגישה כי נצרת היא אחת מערי התיירות החשובות ביותר במדינה, בין היתר בשל חשיבותה ההיסטורית, התרבותית והדתית. בין 60%-65% מהתיירים המבקרים במדינה, מבקרים בימים כתיקונים גם בנצרת. "כלכלת העיר נפגעה אנושות ממגיפת הקורונה", ציינה ח"כ יזבק. "50% מהכנסות העיר תלויות בהכנסות מתחום התיירות, וכתוצאה מהשעיית תחום התיירות, אחוזי האבטלה בעיר עומד על כ-47% ועסקים קורסים". לדבריה, בעקבות משבר הקורונה נכנסו כ-13,000 משפחות ערביות נוספות מתחת לקו העוני. "ברור לכולנו שללא מקורות פרנסה וללא תוכנית מסודרת, המצב הזה רק ילך ויחמיר. בעיר נצרת אנחנו עומדים על 47% אבטלה! כשם שמתכננים תוכניות לשיקום תיירותי וכלכלי של אילת וטבריה – כך גם צריך לעשות בעיר הערבית הגדולה במדינה. הגיע הזמן לתקן עוול היסטורי והזנחה ארוכת שנים ולפעול לגיבוש תוכנית סיוע הוליסטית בין-משרדית, שתמצה את הפוטנציאל התיירותי של העיר".

ח"כ אוסמה סעדי: "מי שאחראי ודבריו עצבנו אותנו, זה נציג האוצר. דבריו מעידים על אטימות האוצר. ברגע שאומרים שאת הכסף נתנו לאילת ולטבריה, ולנו לא נשאר, זו אמירה גזענית". יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי חיימוביץ' סיכמה: "כשיש עיר שהיא הגדולה ביותר בחברה הערבית, והיא נמצאת בתחתית סדר העדיפות, הדברים שנאמרים כאן הם חמורים ונוקבים. ההחלטה איפה לשים את הכסף מותירה את העיר נצרת מאחור".

בדבריהם התיחסו הדוברים להודעה שנמסרה בדיון, מנציג משרד האוצר, כי באוצר מקווים לסייע לרשויות שנקלעו לקשיים, בהתבסס על תקציב 2020 לכשיאושר, אך כי בשלב זה החליטה הממשלה להקצות משאבים מיוחדים לטבריה ואילת, ולא לערים אחרות.

Exit mobile version