Site icon IAS

נחיתות זפת נוספות בחופי הארץ ובשמורות טבע

שגריר בריטניה בישראל יחד עם צוות השגרירות, מנקים הזפת בחוף פלמחים. צילום איציק פלי רשות הטבע והגנים

הפקחים ועובדי רשות הטבע בחופים, בעיקר באזורי הצפון, זיהו גם היום פליטות של זפת לחופי הים ושמורות טבע, ובהן בשמורת טבע חוף גלים עתלית צפון וגם בשמורת הטבע הבונים. על פי ההערכות, נחיתות אלו צפויות להימשך גם בימים הקרובים, לפי נתוני גובה הים וכיוון הזרמים. הרשות נערכת גם לתרחיש זה ולהמשך סריקות לאורך החופים. על פי הערכות עד כה, מאז תחילת אירוע זיהום הזפת, נאספו בחופים שבשמורות הטבע והגנים הלאומיים כ-70 טונות של זפת ופסולת.

מהערכת המצב שקיימה רשות הטבע והגנים, עולה כי עיקר הזיהום כרגע נותר במשטחים הסלעיים בחופים, כאשר זיהום זה קשה ומורכב יותר להסיר ולפנות. בתוך כך ,ברוב החופים המשטחים החוליים יחסית נקיים, אם כי ניכרים בהם עדיין ממצאים של זפת בגושים קטנים (פתיתים/גודל מטבעות) לאורך החופים. מצב זה מחייב סינון של החול בשטחים נרחבים על ידי צוותים גדולים. רשות הטבע והגנים ממשיכה לבחון אמצעים מכניים וטכנולוגיים לטיפול בגושי הזפת הקטנים, לצד אמצעים מתקדמים יותר לטיפול בזפת על המשטחים הסלעיים.

נחיתות זפת חדשות בשמורת טבע חוף גלים עתלית צפון. צילום יגאל בן ארי, רשות הטבע והגנים

מעל 2,000 מתנדבים מקרב קבוצות מאורגנות ויחידים, מסייעים לפקחים ולעובדי רשות הטבע והגנים במאמצי ניקוי ושיקום החופים, מזיהום הזפת בחופי שמורות הטבע והגנים הלאומיים מצפון ועד דרום, ובהם גם כ- 200 עובדים ואנשי רפואה מטעם בתי החולים ברחבי הארץ, ביניהם גם צוותי רפואה שעסקו לאורך השנה האחרונה בהתמודדות עם נגיף הקורונה. בנוסף, גם שגריר בריטניה בישראל ואנשי השגרירות התנדבו למלאכת הניקיון.

מתנדבים אלו נרשמו דרך מערכת רישום ושיבוץ המתנדבים שהקימה רשות הטבע והגנים באתר האינטרנט שלה, בשילוב כ-13 תחנות קליטת מתנדבים שהציבה הרשות בחופי שמורות הטבע והגנים הלאומיים. לפרטים על ההתנדבות והרשמת קבוצות, ניתן להיכנס לאתר האינטרנט של רשות הטבע והגנים: https://www.parks.org.il/new/zihum-zefet/

Exit mobile version