Site icon IAS

משימה כמעט בלתי אפשרית עומדת בפני יו"ר אל על דוד ברודט

מטוס בואינג 737-900 של אל על. צילום יח"צ

כשיכנסו יו"ר הדירקטוריון של אל על דוד ברודט ועמיקם בן צבי סגנו למשרדיהם בבניין מטה אל על, הם יגלו מייד, כי שיקומה של אל על המרוסקת פיננסית היא משימה כמעט בלתי אפשרית. הם עוד יגלו, כי בתעשיית התעופה מתחוללים שינויים, שישפיעו מאוד בעיקר בתקופה שאחרי הקורונה על הנתיבים, זמני הטיסות מישראל למזרח הרחוק, לאירופה, לאמריקה הצפונית והדרומית ולאפריקה. תיווצר תחרותיות, ואולי היא תוריד מחירים, אך בהמשך הם בוודאי יעלו. מה גם שעדיין קיים חשש בקרב כמחצית הישראלים לשוב ולטוס לפני שיהיה חיסון או טיפול ראוי לנגיף הקורנה.

הסכמים עם מדינות המפרץ

ראש הממשלה נתניהו אירח השבוע מפגש פסגה עם משלחת מאיחוד האמירויות ומארה"ב בנתב"ג. במפגש נחתמו ארבעה הסכמים בין ישראל לאיחוד האמירויות: הסכם הגנה על השקעות,
מזכר הבנות בנושא מדע וטכנולוגיה, הסכם תעופתי בדבר שירותי אוויר בין שטחי המדינות ומעבר להן והסכם פטור מאשרות. ארבעת ההסכמים מניחים את התשתית הבסיסית לקיום שיתופי פעולה עסקיים וביקורים הדדיים בין המדינות. בעתיד צפויים הסכמים נוספים במטרה לממש את הפוטנציאל הרב הקיים, לא רק בין המדינות, אלא באזור כולו.

עוד קודם לכן ביקרה השבוע משלחת ישראלית בבחריין וחתמה שם על כינון יחסים דיפלומטיים ועל תחומים בהם צפויים להיחתם הסכמים לשיתופי פעולה אזרחיים כגון תעופה, מסחר, אנרגיה, מדע, בריאות ועוד.

קיצור זמני הטיסה למזרח הרחוק

בעקבות הסכמים אלו, יחד עם האישור לטוס בתחום האווירי של סעודיה יקוצרו זמני הטיסות בין ישראל למזרח הרחוק בכשעתיים וחצי. נתון שיגביר את התחרותיות הישירה בטיסות למזרח בין אל על, אייר אינדיה, קתאי פסיפיק, רויאל ג'ורדיניאן אירופלוט וטורקיש, שאליהן תצטרפנה שלוש חברות התעופה המעולות מהמפרץ אמיראטס, איתחאד וגאלף אייר. לצידן אמורות לפעול חברות לואו קוסט מהאמירויות ובחריין מול חברות ישראייר וארקיע.

שיפור ביישום תקנת ETOPS בטיסות למזרח הרחוק

האפשרות לטוס מעל סעודיה, האמירויות ובחריין בדרך למזרח הרחוק משפרת מאוד את בטיחות הטיסה במטוסי הדו מנועים, במקרה של תקלה באחד המנועים. תקינה מיוחדת הנקראת ETOPS (Extended- range Twin-engine Operational Performance Standards), שאינה חלה על מטוסים בעלי ארבעה מנועים, מגדירה את תנאי הפעלתם של מטוסים דו מנועיים הרחק מנמלי  תעופה זמינים לנחיתת חירום. כדי לעמוד בדרישות התקינה הזו חייב המטוס להיות במשך כל הטיסה במרחק שאינו עולה על שעתיים טיסה (120 דקות), או שלוש שעות (180 דקות) תלוי בדגם המטוס ורישויו מנמל תעופה מתאים לנחיתת חירום. נמלי התעופה בבחריין ובאמירות עונים לדרישה זו.

הטיסות לאירופה

הקורונה פגעה מאוד בחברות הלגאסי והלואו קוסט האירופיות, שיצרו לפני פרוץ המגיפה תחרות עזה מאוד בטיסות בין ישראל ויעדים שונים באירופה. הטיסות שלהן לישראל מתחדשות באיטיות וגם תנועה זו משתבשת לעיתים בגין סגרים בנתב"ג. כשתצטרפנה לתחרות שלוש חברות התעופה האיכותיות מהמפרץ תוגבר התחרותיות. אם הן יקבלו היתר חופש חמישי, הן תוכלנה להטיס נוסעים מנתב"ג לאירופה, ואם לא – הן יציעו טיסות מהמפרץ לאירופה, שמשמעותן תוספת של כמה שעות לזמן הטיסה. היות והן טסות להרבה יעדים באירופה, יתכן שישראלים יעדיפו לטוס באמצעותן, במקום לנוע בין נמלי תעופה אירופים מרכזיים ברכב או ברכבות ליעדים שונים.

קווים לצפון ודרום אמריקה

להצטרפותן של אמריאטס, איתיחאד וגולף אייר לפעילות בין ישראל בקווים לצפון ודרום אמריקה תהיה השפעה בתחרות מול אל על וחברות הלגאסי האירופיות, המפעילות ליעדים אלה טיסות המשך מאירופה. חברות התעופה מהמפרץ טסות להרבה יעדים באמריקה, שאל על לא טסה אליהן, ובטיסות ההמשך של חברות האירופיות מדובר בטיסות המתמשכות הרבה מאוד זמן, לכן בהחלט יתכן, כי הישראלים יעדיפו לטוס למפרץ ומשם לטוס ישירות ליעדים שונים ורבים בצפון ודרום אמריקה. מצב דומה קיים בטיסות לאפריקה, שבו לפני פרוץ הקורונה הייתה פעילות ערה מאוד לחברות הלגאסי האירופיות.

Exit mobile version