Site icon IAS

משבר הקורונה פגע בעוצמה במלונות העירוניים ובמלונות הבוטיק

מלונות תל אביב בקו הרקיע. צילום עוזי בכר

בין הענפים שבנק ישראל סקר, ספגו את הפגיעה המשמעותית ביותר ענפי התעופה והמלונאות, שפעילותן פחתה משמעותית במשך משבר הקורונה בשל סגירת השמיים, הגבלות המסחר וכללי הריחוק החברתי, שהשפיעו על הצריכה הפרטית. בענף המלונאות, פגע המשבר באופן עוצמתי ביותר במלונות העירוניים ומלונות הבוטיק, הנשענים בעיקר על תיירות החוץ, ובאופן מתון יותר במלונות הנופש והפנאי. כך מדווח בנק ישראל.

הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל השלים לאחרונה עריכת סקירה בה הוא בחן את מצב הלווים העסקיים בענפים שנפגעו ממשבר הקורונה, ביניהם ענפי התעופה והמלונאות. הסקירה בוצעה מנקודת מבט פיקוחית הבוחנת את השלכות המשבר על סיכון האשראי הבנקאי (להבדיל מבחינת השלכות המשבר על המצב המאקרו כלכלי), והיא התמקדה בעיקר בלווים הגדולים המשתייכים לענפים שספגו פגיעה במשבר, ושלבנקים קיימת אליהם חשיפה מעל סף מסוים.

עוצמת הפגיעה לא הייתה אחידה גם בין הלווים השונים: ככלל, המשבר פגע באופן משמעותי יותר בחברות קטנות ובינוניות ובעוצמה נמוכה יותר בלווים הגדולים. כמו כן, הפגיעה הייתה עוצמתית יותר אצל לווים שהגיעו למשבר עם מינוף גבוה וללא עודפי נזילות מספקים. השפעת המשבר התמתנה אצל לווים שנקטו במהירות בפעולות התאמה להתמודד עם הסיכון ולהפחיתו באמצעים כגון התייעלות, הוצאת עובדים לחל"ת, גיוס חוב ומימוש נכסים, פריסת חובות ודחיות תשלומים, ניצול הקלות רגולטוריות, התאמת האסטרטגיה העסקית לתקופה. למשל, מעבר למכירות און ליין.

בעקבות הקורונה יתכן ויחולו שינויים מבניים שעלולים להשפיע על ענפים מסוימים גם בתקופה שלאחר המשבר. למשל, כתוצאה ממעבר לעבודה מהבית, הפחתת השימוש ברכב צמוד ובחללי עבודה, הפחתה בטיסות עסקיות ועוד.

במבט לעתיד, עדיין קיים חוסר וודאות לגבי מצב השגרה החדש שיחול: בחלק מהענפים השלכות המשבר צפויות להשפיע גם בטווח הארוך לאחר החזרה לשגרה, כמו למשל בתעופה ובמלונאות.

 

Exit mobile version