Site icon IAS

מפגש שכולו על טהרת הבאוהאוס והקולינריה

גולדי מולר וטורסטן רודולף באירוע שכולו באוהאוס וקולינריה. צילום עוזי בכר

זו השנה השנייה ברציפות שלשכת התיירות של גרמניה בישראל עורכת אירוע קולינרי בהיכל הקולינריה "דנון" – בית הספר למצוינות קולינרית, המציע מסלולי לימוד לשפים ולאנשי מקצוע בניהולו של השף מאיר דנון. הפעם בחרה הלשכה לשזור שני נושאים שליוו אותה בשנתיים האחרונות: שנת הבאוהאוס – וקולינריה.

גולדי מולר, מנהלת לשכת התיירות של גרמניה בישראל, הבטיחה שגם הפעם נתמקד במעט דיבורים ויותר באוכל, אבל לא לפני שהציגה מספר נתונים: התיירות הנכנסת לגרמניה רשמה עלייה של 3% בלינות תיירים בין החודשים ינואר למאי 2019 ועד שנת 2030 הצפי הוא שגרמניה תרשום למעלה מ-121 מיליון לינות תיירים. ישראל תתרום גם היא את חלקה לעלייה עם גידול של בין 2% ל-4%  בלינות תיירים ובסה"כ כמיליון לינות בשנת 2019 (מבלי לספור את מספר הישראלים הנכנסים לגרמניה עם דרכונים זרים). ישראל מדורגת מבחינה זו לפני מדינות כמו ברזיל והודו, שמספר אזרחיהן גדול פי כמה וכמה ולעומת זאת משתווה למספר הלינות של תיירים המגיעים מיפן ומרוסיה.

בכל שנה בוחרת גרמניה להתמקד בנושא אחר, כאשר ב-2019 נבחר הבאוהאוס, החוגג 100 שנים לייסודו. בית הספר לעיצוב "באוהאוס" נוסד בשנת 1919 בעיר ויימר והועבר לדסאו ב-1925. הוא נסגר ע"י הנאצים ב-1933 וב-14 שנות פעילותו, הטביע את חותמו בעולם, כולל בישראל.

האדריכל אריה שרון היה בוגר בית הספר בדסאו ומהאדריכלים המשפיעים בבניית מבנים בתקופת ראשית המדינה. האדריכל שרון תכנן כמה ממתחמי "מעונות העובדים" הנמנים עם "העיר הלבנה" – המותג שבו מקדמים מיזמי בניה ושימור של בנייני באוהאוס, לאחר שתל אביב הוכרזה בשנת 2003 כאתר מורשת עולמית לסגנון הבינלאומי.

מאז תחילת המאה ה-21, זכה הסגנון לתחייה מחודשת במספר מיזמי בנייה חדשים בישראל ובשנת 2010 נפתח בתל אביב מוזיאון קטן המוקדש לסגנון הבאוהאוס ליד בניין העירייה הישן ברחוב ביאליק, במבנה שרכש רון לאודר.

במלאת 100 שנים לבאוהאוס, ייפתח בסתיו הקרוב מוזיאון בנושא הבאוהאוס בעיר דסאו. בויימר נפתחה תערוכה ב-6 באפריל והיא מוצגת במוזיאון הבאוהאוס ואילו בברלין – החל מ-6 לספטמבר 2019 ועד ה-27 לינואר 2020 – יקבל הנושא מעמד מיוחד ב- Bauhaus Archiv Berlin.

"מתברר שגרמניה ידועה גם בתחום הקולינרי וקיימות בכל גרמניה למעלה מ-300 מסעדות עטורות כוכבי מישלן והיא מדורגת במקום השני אחרי צרפת. המסעדות בכלל ואוכל הרחוב בפרט, הם מהזולים באירופה ובמיוחד בהשוואה לאוסטריה, הולנד ושוויץ.  אוכל בינלאומי או קוסמופוליטי מאוד פופולארי ברחבי גרמניה", הוסיפה גולדי מולר.

אם נוגעים בנושא הקולינרי – והרי לשם כך התכנסו בדנון – טורסטן רודולף (Thorsten Rudolph), מנכ”ל לשכת התיירות ביער השחור היילנדס, הגיע לאירוע כבעל שני כובעים, שהפעם הדומיננטי שביניהם היה השף שניצח על ארוחת הטעימות, אליה נגיע בהמשך הכתבה.

טורסטן רשם מספר רב של ביקורים בישראל, נוכח העובדה שהנתונים מצביעים על כך שהיער השחור היילנדס (The Black Forest Highlands), הוא היעד השני האהוב ביותר על הישראלים אחרי ברלין והתיירים הישראלים מדורגים במקום השני אחרי השוויצרים ומספקים יותר לינות מאשר אוסטריה, הולנד וצרפת.

"האזור ידוע בזכות שעון הקוקייה כבר מהמאה ה-17 ואנו נוהגים לומר שלשוויצרים יש את השעונים הטובים ביותר, אבל ביער השחור העליון יש את הידוע מכולם", ציין טורסטן.

היער השחור היילנדס ממוקם בדרום גרמניה, במרחק נסיעה של כשעה מבאזל וציריך השוויצריות וכשעה וחצי משטוטגרט. הר פלדברג המתנשא לגובה כ-1,500 מטרים הוא הגבוה ביותר ביער השחור לצד אגם Titisee  שהוא המפורסם בעולם, בעוד אגם Schluchsee הוא האגם הגדול ביותר באזור. עמק ווטאך מושך מבקרים בהיותו הקניון הגדול ביותר בגרמניה ואילו בגובה של 700 עד 1,500 מטרים, האקלים בריא ומבטיח תחושה כללית של רווחה.

תיירים ישראלים מגיעים יותר ויותר גם בתקופת החורף ליהנות ממגוון פעילויות ספורטיביות. לאתר הסקי שבהר פלדברג היסטוריה מפוארת וכבר בשנת 1891 הוקם במקום מועדון הסקי הראשון וב-1908 מעלית הסקי הראשונה בעולם.

שוק חג המולד באזור היער השחור העליון הוא אותנטי ומתקיים ביער לצד גשר רכבות עתיק ב- Ravennaschlucht in hell valley. באזור קיימים 17 כפרים ובשל גובהו הרב, האוויר הוא מהצלולים והאיכותיים בגרמניה. אתרי ספא, 18 מסלולי הליכה שאורכם בין 4 ל-13 ק”מ מאפיינים את המקום הקסום. 30,000 מיטות ו-2,100 מלונות בדרגות תיירות מגוונות משרתים את התיירים המגיעים לאזור.

שוק חג המולג הייחודי ביער השחור העליון. צילום יח"צ

“הכרטיס האדום הכל כלול (The Red Inclusive Card)" הוא מקור לגאווה אצל האורח מגרמניה ומאפשר שימוש חינמי בלמעלה מ-100 אטרקציות למי ששוהה באזור למשך שני לילות או יותר וניתן להשגה ביותר מ-450 מקומות אירוח.

בנוסף לכניסה חופשית לפארק המים “Badeparadies Schwarzwald”, לפארק המשחקים  Schwarzwaldpark Löffingen, שייט באגם טיטיסי, ריחוף ברכבל פלדברג, סקי פס, השאלת ציוד סקי ומעליות – הכרטיס האדום משלב גם הזדמנות ליהנות מ- E-Carsharing –  מכונית שיתופית, הראשונה של גרמניה באזור כפרי, המאפשרת לאורחים לחקור את האזור ללא תשלום במשך 3 שעות מדי יום במכונית  BMW i3 חשמלית. רשת רחבה של נקודות טעינה מבטיחה אספקת חשמל אמינה.

דירות מיוחדות עוצבו במיוחד עבור התיירים במחיר של החל מ- 89 יורו ללילה. מדובר בדירות אותנטיות ששופצו ע"י חברת Cuckoos Nests   והפכו לדירות נופש טיפוסיות. בנוסף ל-1,000 דירות נופש פרטיות, יש 18 דירות כאלה כאשר דגש מיוחד הושם על השימוש בחומרים טבעיים בדירות, ובעלי מלאכה מקומיים היו מעורבים באופן פעיל ביישום. כל הדירות של המותג הזה זמינים להזמנה באינטרנט (www.cuckoosnests.com)  והם מוצעים עם הכרטיס האדום המשולב.

Gourmet Hotel Adler – המארחת את מסעדת מישלן הראשונה בגרמניה. צילום המלון

77 מסעדות מישלן ממוקמות בדרום גרמניה והראשונה שזכתה בתואר נמצאת ממש באזור היער השחור העליון, במלון Gourmet Hotel Adler שהוקם בשנת 1966. אירועים קולינריים מתקיימים במהלך כל השנה באתרי תיירות ובחיק הטבע באזור.

במעבר חד למחוזותינו, בבית הספר דנון , טורסטן – שבאמתחתו גם תעודת שף – בישל והכין בכבוד רב 4 מנות טעימות, שנטרפו במהירות ×¢"י האורחים שהצטופפו מסביב לשולחנות הבישול וגם לקחו חלק קטן בהכנה: מנת סביצ'ה דג הוגשה לפתיחה שחוברה יחד בהצלחה לאבוקדו, בצל, צ'ילי, שמן זית וחומץ. ההפתעה הייתה מרק חלזונות שהוכן במקום עם חלזונות שהגיעו בטיסה עם השף מהיער השחור העליון ולפי התגובות הייתה להיט. מנת סינטה טלה בציר שהוכן מעצמות טריות, גזר, פטרוזיליה ושאר ירקות, לצד פירה בטטה, מנגו ושמנת מעוטרת בעלי מנטה – הייתה מצוינת ולא נשאר ממנה זכר לאחר מספר דקות. לעומת זאת, המנה האחרונה לקינוח לא הפתיעה אף אחד מהנוכחים – עוגת "היער השחור" הקלאסית מקושטת בדובדבנים ובשוקולד מגורר.

טעימה מהמנות שהוגשו באירוע. צילום עוזי בכר

 

משתתפי האירוע. צילום יח"צ
Exit mobile version