Site icon IAS

לרגל חודש "אדם וים": שמורות טבע ימיות למען עתידו של הים התיכון

זהרון הדור בשמורת הטבע אכזיב. צילום עמרי יוסף עומסי, רט"ג

שמורת טבע ים אכזיב הינה השמורה הימית הגדולה בישראל, ומשתרעת לאורך של כ-7 ק"מ של חוף מפורץ, מגבול ישראל ולבנון בצפון ועד לצפון העיר נהריה בדרום, ולמרחק של כ- 15 ק"מ מערבה מקו החוף אל תוך הים. השמורה שהוכרזה בשנת 2019 תושק באירוע חגיגי ביום שלישי ה-6.6.23 בהשתתפות השרה להגנת הסביבה – עידית סילמן, מנכ"לית רשות הטבע והגנים – רעיה שורקי, ראש מועצת מטה אשר – משה דוידוביץ' ואישי ציבור נוספים. האירוע יכלול התכנסות במרכז השיט פוצקר בנהריה, שיט ללב השמורה, טקס גזירת סרט וסיור שנירקול.

כמיטב המסורת בשנים האחרונות, גם השנה תציין רשות הטבע והגנים את "שבוע אדם וים" אשר נערך בכל שנה בסמוך ליום האוקיינוסים הבינלאומי (8 ביוני), והפעם תרחיב אותו לכל חודש יוני – חודש שלם של הסברה והגברת מודעות ומחויבות הציבור לשמירת הים ואוצרות הטבע בישראל. ביום זה, תכריז רשות הטבע והגנים על הזוכים בתחרות צילום לאוהבי הים, לרגל ציון עשור של עשייה לשמירה על הסביבה הימית.

כמו כן, תקיים רשות הטבע והגנים בסופי השבוע של יוני, פעילויות באתרי רשות הטבע והגנים לאורך חופי הים התיכון, כשהמוטיב המרכזי בהן יהיה הכרזת שמורות טבע ימיות ככלי מרכזי להבטיח את בריאותו ותפקודו של הטבע הימי של ישראל. מחקרים מארץ ומהעולם, בשילוב מיטב חוקרי הים בארץ ובעולם, מוכיחים את חשיבותן ונחיצותן של שמורות טבע ימיות, לשמירתו של הטבע הימי.

אלמוגים ודגים בשמורת הטבע אכזיב. צילום עמרי יוסף עומסי, רט"ג

כחלק מכך, יוכלו המטיילים, לצאת לסיורים בשעות ערביים בשמורת טבע חוף הבונים ולהכיר את בעלי החיים המיוחדים שחיים בים; בגן לאומי אכזיב אתם מוזמנים להצטרף לסיור לגונות, עם המומחה חנן אזולאי ולהכיר את בעלי החיים בלגונה המיוחדת; בשמורת טבע חוף בצת להינות מפעילות לכל המשפחה, עם ביולוג ימי וחווית יצירה לילדים; כמו כן, להצטרף לפעילות שמירת חוף וים בגן לאומי תל אשקלון; לזהות צדפים וקונכיות ולהכיר את גן לאומי תל דור; וללמוד על העבר וההיסטוריה המרתקת של עיר הנמל דור.

בנוסף, לאורך החופים, תוכלו לפגוש בימי שישי במהלך חודש יוני, בעמדות הסברה של רשות הטבע והגנים, וללמוד אחר המאמצים הנעשים בשמירה על הטבע הימי: בשמורת טבע חוף וים גדור תוכלו להכיר את הסביבה המיוחדת ועשירה של חי, שנוצרה כתוצאה מהתמוטטות מצוק הכורכר; בגן לאומי חוף פלמחים תוכלו ללמוד על תופעת "גלישת פלמחים", הנמצאת במעמקי הים, היוצרת אקולוגיה ימית ייחודית עוצרת נשימה. בשמורת טבע חולות ניצנים תוכלו לשמוע על העושר הנמצא בים, חשיבותו לחיינו ועל בעלי החיים השוכנים בסביבה החולית, ומהם המפגעים המאיימים על הים; בחוף זיקים תשמעו על שמורת ים שקמה, השמורה הימית הכי דרומית בישראל ותכירו את האתגרים העומדים בפניי נקבות צבי הים.

השרה להגנת הסביבה, ח"כ עידית סילמן: "שינויי האקלים ומשבר המגוון הביולוגי, מחייבים אותנו להיערך ולהתאים את עצמנו לעתיד, ולשמור על הטבע הקיים ביבשה ובים. מדינת ישראל, בהתאם לאמנות הבינלאומיות, מבצעת את הצעד הראשון במסלול הארוך להרחבת האזורים הימיים המוגנים, במרחב הימי שבאחריותה, במטרה להגן על המערכות האקולוגיות הימיות והתת ימיות. תוכנית האב שאנחנו מקדמים לאזורים ימיים מוגנים, באזור הכלכלי הבלעדי בים התיכון של ישראל, מגדירה פוליגונים של האזורים הייעודיים והרגישים בסבירות גבוהה להגנה מרחבית, לשמירה על התשתית האקולוגית בים ובקרקעיתו. ביחד עם הארגונים האזרחיים ורשות הטבע והגנים, נמשיך לפעול לשמירה על הטבע הישראלי ולהגן על המגוון הביולוגי והסביבה הימית במדינה".

 מנכ"לית רשות הטבע והגנים, רעיה שורקי: "הים התיכון מתאפיין בבעלי חיים וצמחים ימיים, נופים תת-ימיים ייחודיים וארכיאולוגיה ימית מרתקת, כשמנגד מופעלים עליו לחצי דיג ולחצי תשתיות חופיות וימיות, ועתידו נמצא בסכנה. רשות הטבע והגנים עורכת מדי שנתיים סקרים ימיים הסוקרים דגים, חסרי חוליות ואצות, המוכיחים כי שמורות הטבע מתפקדות ומבטיחות את בריאותו ותפקודו של הטבע הימי של ישראל. לשמורות טבע ימיות ברחבי העולם יש תפקיד מרכזי בשימור ושיקום מערכות אקולוגיות ימיות, באמצעות הגנה על בתי גידול ועל בעלי החיים והצמחים המאכלסים אותם. וכמו בעולם הגדול, גם בישראל, שמורות טבע ימיות גדולות, מנוהלות ומפוקחות בקפידה, הן הדרך העיקרית והמשמעותית להבטיח את בריאותו ותפקודו של הטבע הימי שלנו בהווה, כמו גם למען הדורות הבאים".

לפרטים נוספים: https://www.parks.org.il/sea/

Exit mobile version