Site icon IAS

ליסבון – הפנינה של פורטוגל

כיכר רוסיו Praça da Rossio . צילום גלי לויטה ליבוביץ

פורטוגל מעולם לא נראתה קרובה יותר! החל מהחודש, אפריל 2019, מפעילה חברת התעופה TAP אייר פורטוגל, טיסה סדירה יומית בין תל אביב לליסבון. ב-2.4 התקיימה הטיסה השנייה של החברה, ואנחנו זכינו להיות בה ולטוס ישירות לליסבון היפהפייה. בנוסף לשירות האדיב והמטוסים החדישים, חשוב לציין כי יש מרווח גדול לרגליים, מה שהופך את הטיסה להרבה יותר נוחה ורגועה.

ישי בוך, מנהל חברת TAP אייר פורטוגל בישראל: "אנחנו מאוד שמחים ונרגשים שאייר פורטוגל התחילה לטוס לישראל. בנוסף לטיסה היומית הנוחה, נציע גם טיסות המשך לדרום אמריקה, צפון אמריקה וליעדים נוספים בפורטוגל. הישראלים יכולים לגלות את פורטוגל, המדינה היפהפייה, את הבירה ליסבון ואת העיר השנייה בגודלה פורטו, שהוכרזה כאתר מורשת עולמית של ארגון אונסק"ו".

Lisboa – עיר השמש הנצחית

ליסבון (או בפורטוגזית – Lisboa) היא הבירה העתיקה ביותר באירופה, אחרי אתונה (בירת יוון), והגדולה ביותר בפורטוגל. כיום גרים בה מעל ל-500,000 תושבים, הפזורים על שטח רחב של כ-100 קמ"ר. בעבר שימשה ליסבון כבירתה של האימפריה הפורטוגזית, שחלשה על מספר יבשות: דרום אפריקה, ברזיל ואסיה. השנים והמלחמות עשו את שלהן, וכיום היא משמשת כבירתה של פורטוגל. עדות לגדולתה ההיסטורית ניתן למצוא בטיול ברחובות העיר, במבנים העתיקים, באתרים ההיסטוריים, במוזיאונים ובמסעדות. זו עיר אותנטית מלאה בסיפורים, המשלבת ישן וחדש וידועה כעיר השמש הנצחית, המציעה מזג אוויר נפלא ברוב ימות השנה.

העיר שוכנת במערב פורטוגל, באוקיינוס האטלנטי ומציעה שילוב של ישן וחדש, צביון עירוני וכפרי, רחובות קטנים וקסומים, לצד אזורים חדשים ומודרניים וחיי לילה עשירים.

בנוסף להיותה יחסית זולה (תוכלו ליהנות מארוחה במלון חמישה כוכבים, ב-30 יורו לאדם, וכך גם מחירי הארוחות בעיירות הסמוכות), ליסבון הינה עיר מסבירת פנים. התושבים נעימים ורגועים, דבר שידרוש מכם קצת להאט את הקצב.. לטובה…

כיכר קומרסיו – בלב הכיכר פסלו של מלך פורטוגל הראשון José I de Portugal .צילום גלי לויטה ליבוביץ

תחבורה

דרכי ההתניידות בעיר רבות ומגוונות. מדובר בעיר הבנויה על שבע גבעות ולכן, חשוב שתבחרו טוב את אופן הנסיעה, לפני שאתם יוצאים לדרך.

רכב – ניתן לשכור באחת מחברות ההשכרה, כבר בשדה התעופה או כחלק מחבילת הנופש. מומלץ במיוחד אם אתם מתכננים לטייל בעיירות המקסימות שבאזור.

מונית – נסיעה שלרוב אינה יקרה, כך גם אם תבחרו באוטובוס, במטרו או בטראם – שהפך לאחד הסמלים הבולטים של ליסבון – או בטוק טוק, שיאפשר לכם לחקור את העיר בדרך קצת אחרת.

אופניים – מדובר על דרך התניידות, שיכולה להפוך למאתגרת, לאור העובדה שהעיר משופעת בעליות וירידות.

אופניים חשמליים – מפוזרים ברחבי העיר, ניתן לקחת אותם ממקום אחד ולהשאיר באחר, בדיוק כמו בתל אביב, ואל תשכחו קסדה!

דרך מקורית נוספת לגלות את העיר. צילום גלי לויטה ליבוביץ

גשר 25 לאפריל  The Ponte 25 de Abril

רעידת האדמה הגדולה של 1755 וגל הצונאמי שבא בעקבותיה, גרמו להרס רב בעיר. עשרים שנה של שחזור, הובילו להקמת מבנים חדשים ושדרוג מבנים היסטוריים מתור הזהב של פורטוגל, ששרדו את רעידת האדמה.

אחד התוצרים שצמחו מתוך ההרס הרב, הוא גשר אפריל 25. ההיסטוריה של הגשר מוצגת במוזיאון הגשר, שקיים כשנה וחצי. המוזיאון ממוקם במרכז אלקאנטרה (Avenida da ndndia), מרכז אינטראקטיבי המאפשר למבקר ליהנות מחווייה ייחודית של הגשר – הנחשב לאחד היפים בעולם – באמצעות סיור המקיף את האזורים החיצוניים והחוויה החושית.

מדובר בהעתק כמעט מדויק, של הגשר בסן פרנסיסקו (ארה"ב). בשנת 1958 החליטה הממשלה בראשותו של הדיקטטור אנטוניו דה אוליביירה סלזאר (António de Oliveira Salazar) להוציא לפועל את התוכנית, בעזרת צוות אמריקאי, שהתבקש לבנות גשר שיעמוד במפגעי הזמן.

ב -1974 בוטלה הדיקטטורה ובעקבותיה מונומנטים ואתרים רבים בעיר קיבלו שם חדש. וכך גם שונה שמו של הגשר לגשר ה- 25 באפריל, לציון תחילת המהפכה ב -25 באפריל 1974. הגשר מיועד למכוניות בלבד, מלבד יום אחד בשנה, בו מתקיים המרתון השנתי של ליסבון.

טיול שמתחיל בדגם של הגשר, דרך ההיסטוריה של הבנייה ושל העיר ליסבון, יסתיים במעלית המביאה אתכם לנקודת תצפית מדהימה, המציעה נוף פנורמי של העיר והנהר. חלקים של הגשר נגישים ומאפשרים מבט מבפנים, כך גם רצפת הזכוכית המספקת מבט-על.

גשר 25 לאפריל בליסבון צילום depositphotos

רובע בלם Belém area

בעבר שימש האזור את הנמל של ליסבון, ממנו יצאו חוקרים פורטוגזים במאה ה-15 וגילו נתיבי ים להודו, אפריקה וברזיל. רבים מן המונומנטים ההיסטוריים שנמצאים כאן, מציינים את העבר המפואר הזה, ומומנו מכסף שזרם לאימפריה הפורטוגזית מהמושבות. כיום תוכלו למצוא כאן מגוון פארקים, שטחים ירוקים, אוויר צח ומספר גדול ביותר של אתרי מורשת, הקשורים למסעות הפורטוגלים.

כיכר Praça do Comercio, הנמצאת בסמוך לאוקיינוס האטלנטי, מחברת בין האזור התיירותי ורחובותיה של העיר. במרכזה מוצבת אנדרטת מגלי הארצות (Statue of the Explorers), שנבנתה לכבוד מגלי הארצות הפורטוגליים.

אטרקציות נוספות באזור, בנוסף למסעדות נהדרות ובתי קפה שמציעים נוף מדהים: הגן הבוטני Ajuda Botanical Garden, מוזיאון הכרכרות Museu Nacional dos Coches , מנזר Jeronimos , אנדרטת Monumento aos Combatentes do Ultramar לזכר החיילים הפורטוגלים שנפלו במלחמות מחוץ לפורטוגל ועוד.

מגדל בלם – שימש בעבר כבית סוהר. צילום גלי לויטה ליבוביץ

הרובע המודרני  Parque das Nações

משתרע לאורך הצד הצפוני-מזרחי של שפך Tejo. בעבר היה כאן אזור תעשייה שומם, שהפך למחוז מבוקש  עבור תושבי המקום והתיירים כאחד, מאז שנחשף במסגרת תערוכת  Expo 98  – יריד הסחר העולמי שהתארח בליסבון בשנת 1998. הפרויקט הוביל להשקעה מסיבית בתשתיות, כולל חידוש האזורים הנחשלים, והפך מאז לאחד האזורים הטרנדים של ליסבון.

הרובע המודרני בליסבון. צילום גלי לויטה ליבוביץ

Oceanario de Lisbon  – לא לילדים בלבד

האקווריום של ליסבון Oceanario de Lisbon, נחשב לאחד הטובים בעולם. ביקור במקום, יאפשר לכם הצצה לעולם המים והיכרות עם כ-8000 יצורים ימיים, באמצעות השימוש בחמשת החושים. מדובר באקווריום מרכזי גדול, עם חמישה מיליון ליטר של מים מלוחים, המסמל את האוקיינוס הגלובלי. סביב האקווריום תוכלו למצוא ארבעה בתי גידול ימיים, היוצרים אשלייה שאתם מבקרים על פני המים ובמעמקים. הליכה בין החדרים, תאפשר לכם לגלות עולמות קסומים באמצעים חזותיים, שיגרמו לכם להרגיש שאתם עוברים בין אזורי זמן שונים, וגם – איך זה לחיות מתחת למים.

הסיור מציע הליכה בכיוון אחד בין חדרים, כולל עצירות רבות באזורים בהם תוכלו לשבת על ספסל ולהרגיש הכי קרוב שיש ליצורי הימיים הנמצאים מעבר לזכוכית. לאורך כל הדרך, ילוו אתכם קולות וצלילים שיכולים לשמוע רק מתחת למים.

תמנון המורכב מכל הבא לים – מטקות, חלקי סירות ועוד. צילום גלי לויטה ליבוביץ

קרוב רחוק – עיירות הנופש מסביב לליסבון

הכביש היוצא מליסבון ועובר בין  העיירות Cascais ו-Sintra, הוא אחד הכבישים היפים ביותר באזור. בסופו של הטיפוס האיטי והמתפתל, תגלו נוף מרהיב ביופיו, שמציע תצפית לעבר הנקודה המערבית ביותר באירופה היבשתית.

Cape Roca

קייפ רוקה Cape Roca הממוקמת בהרי סינטרה, משלבת שלווה ומזג אוויר סוער במקום אחד; שטח רחב ופתוח, שבו הקרקע צונחת בפתאומיות לתוך הים מן הצוקים בגובה 140 מטר, לצד מדשאות וצמחייה עשירה. כאן תוכלו לחוות את העוצמה של האוקיינוס האטלנטי.

Cape Roca – אוויר צלול ונוף מהסרטים

סינטרה Sintra

סינטרה היא עיירה צבעונית וססגונית, הטבולה בירוק, שנבנתה בהשראת אמנים וסופרים מרחבי העולם, ומציעה שילוב של מוטיבים ממדינות שונות ואלמנטים השייכים למסורת הפורטוגזית, דבר שניתן לראות בסגנונות המגוונים של הבתים והרחובות. העיירה ממוקמת גבוה, בין גבעות בחלקה המערבי של פורטוגל, במרחק קצר מהאוקיינוס האטלנטי. בנוסף למלכים מכל העולם, שהפכו אותם לעיירת נופש מועדפת, בימי הקיץ החמים הגיעו לכאן גם תושבי ליסבון, כדי לברוח לנווה מדבר של אוויר צח ויערות עבותים. הביקור ברחובותיה המתפתלים, בחנויות הקטנות המציעות מוצרים מקרמיקה, יגרמו לכם לרצות להמשיך ולחקור את האזור.

ניתן להגיע לאזור עם רכב או ברכבת, נסיעה שנמשכת כ-45 דקות.

העיירה סינטרה – רחובות קטנים וציוריים. צילום גלי לויטה ליבוביץ

ארמון פאלאציו נסיונל דה סינטרה (Palacio Nacional de Sintra)

ללונדון יש את ארמון וינדזור, פריז מתהדרת בוורסאי, וסינטרה מציעה את ארמון Palacio Nacional de Sintra , שיעזור לכם לחזור אחורה בזמן.

הארמון המלכותי שהיה אהוב במיוחד על האצולה הפורטוגזית בימי הביניים, מציע שילוב בין העיצוב הגותי המינימליסטי, לאלמנטים מתקופת הרנסנס, ומשמש עדות להיסטוריה העשירה של פורטוגל. ממוקם בלב סינטרה והפך לסמלה של העיר, בזכות שתי ארובות מסיביות, אשר בולטות מאזור המטבחים.

ארמון פאלאציו נסיונל דה סינטרה. צילום גלי לויטה ליבוביץ

קשקאיש Cascais

עד לתקופתו של המלך לואיס (1838 – 1889), היה מדובר בכפר דייגים קטן. בעקבות הגעתה של האצולה הפורטוגזית, נבנו כאן אחוזות מפוארות, ארמונות מרהיבים וגנים יפים. כיום מציעה העיירה שילוב אלגנטי של אדריכלות מהמאה ה-19 יחד עם קסם פורטוגזי מסורתי, שהופך אותה ליעד נהדר לחופשה. בעיירה שתי רצועות חוף; במזרח: מים שלווים וחופים ידידותיים, ובצפון גלים גבוהים המתאימים לגולשים.

מערת buka de inforna

צוק גבוה, שקיבל את השם הדרמטי – הפה של הגהינום, בשל הדפיקות החוזרות של האוקיאנוס האטלנטי על הצוקים. אחרי התמוטטותה של המערה, נוצר מאגר מים טבעי עם קשת.

מערת הפה של הגיהנום. צילום גלי לויטה ליבוביץ

פסטל דה נאטה pastel del nata – אהבה מהביס הראשון

אם לא אכלתם פסטל דה נטה pastel del nata (בפורטוגזית: מאפה שמנת), לא הייתם בליסבון. הביס הראשון עלול לגרום להתמכרות למאפה הפורטוגלי המסורתי. משלב שכבה חיצונית עבה של בצק עם מילוי של קרם פודינג איכותי, העשוי מקרמל.

המאפה האייקוני נמצא ב- Pastéis de nata בליסבון הממוקם ברובע בלם, בו מכינים מעל 22,000 מאפים מדי יום. צוות המקום, חתום על סודיות בכל הקשור לחשיפת המתכון. מספרים כי נזירים במנזר ג'רונימוס (Mosteuiro Dos Jeronimos) בבלם, היו הראשונים שהכינו והפיקו את המאפה. בתחילת הדרך הם השתמשו בחלבוני ביצה לעמילן ובדים, ונשארו עם עודף של חלמונים. במקום לבזבז אותם,  השתמשו בהם לעתים קרובות להכנת עוגות ומאפים.

מומלץ להזמין מאפיים טריים ממלון SANA METROPOLIN  – טריים, חמים ואריזה של שישה תעלה לכם 7 אירו בלבד (בדיוטי פרי יעלה לכם כפול).

פסטל דה נאטה . צילום גלי לויטה ליבוביץ

fish cod Baccalà – הדג של ליסבון

פורטוגל וליסבון בפרט משופעת במאכלי דגים. המאכל המסורתי הוא דג קוד/בקלה  fish cod Baccalà שמגיע מארצות סקנדינביה בצפון. סיפורו של הדג קשור קשר הדוק עם ההיסטוריה של פורטוגל, ועם תקופת התגליות. דג בקלה כבוש, שחי במים קרים ורחוקים, היה עמיד בנסיעות ארוכות הביתה. בנוסף, ובעקבות בעיות אספקה של דגים טריים לאזורים הכפריים, הפך הבקלה למרכיב מרכזי בתזונה של מעמד הפועלים. ניתן לאכול את הדג בשלמותו, כפילה וגם כבוש במלח. רישמית ישנם 355 מתכונים של הדג, יש הטוענים שגם 1000.

Torricado לחם, שום ושמן זית

מאכל מסורתי ואהוב במיוחד על הפורטוגלים. מגיע מאזור Ribatejo  ומורכב חתיכות לחם קלוי על פחם, ספוג בשמן זית מוברש שום ומלח. מקור המאכל בצורת החיים של תשובי הכפריים, שמצאו בו דרך זולה ומהירה, להכנת ארוחת צהריים במהלך העבודה בשדות.

Torricado לחם, שום ושמן זית. צילום גלי לויטה ליבוביץ

Portuguese Rice Pudding

מנה פורטוגלית מסורתית נוספת, המוגשת כקינוח, הנה אורז מתוק ברוטב פודינג מתוק, חלב, ביצים, סוכר וקינמון. מקורה במאה ה-16, והיא נוצרה על בסיס גידולי האורז הרבים במדינה.

קניות Centro Colombo

אחרי שנהניתם בליסבון ובעיירות הסמוכות לה, חשוב שתחזרו הביתה בידיים מלאות. קולומבו  – Centro Colombo הוא הקניון הכי גדול בליסבון, נחשב לאחד המרכזים הגדולים של קניות בחצי האי האיברי, ומציע יותר מ- 340 חנויות (מהרשתות הגדולות ועד לחנויות מקומיות), כ-60 מסעדות, 8 בתי קולנוע, גינה חיצונית, מגרש משחקים לילדים ועוד. בסמוך לקניון ממוקם האצטדיון של ליסבון Estadio da Luz שנבנה לקראת משחקי גמר יורו 2004 – יתרון חשוב אם אתם מטיילים עם אדם שאינו חובב שופינג.

כמה עובדות מעניינות . . .

* הכותבת הייתה אורחת של חברת TAP אייר פורטוגל בליסבון

Exit mobile version