Site icon IAS

'כנס שלם בשביל ישראל': כל מה שצריך לפני היציאה לטיול בשביל ישראל

מטיילים בהרי אילת. צילום דורון ניסים, רט"ג

שביל ישראל שנחנך בשנת 1995 הפך עם השנים למסלול חובה לכל מטייל ישראלי, והשלמתו – למפגן של הישראליות האולטימטיבית. סביב הטיול בשביל ישראל נוצרו מסורות ייחודיות, הוקמו יוזמות חברתיות ונבנו קהילות רבות. עם השנים, התנאים למטיילים שופרו ואמצעי הניווט השתכללו, ועדיין מדובר במסלול מאתגר, שדורש היערכות טכנית מורכבת, לצד היערכות אישית-פנימית וחברתית, למסע שהוא הרבה מעבר לאתגר הפיזי.

לקראת עונת הטיולים אביב 2023, המרכז האקדמי שלם קיים כנס ראשון מסוגו: 'כנס שלם בשביל ישראל', המיועד לכל מי שמתכננים טיול בשביל ישראל, ולשביליסטים בעבר ובהווה. הכנס, בשיתוף רשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע ועמותת "נפגשים בשביל ישראל", התקיים בקמפוס המרכז האקדמי שלם בירושלים, ועסק בהיבטים השונים של הטיול בשביל ישראל, החל מבטיחות ושמירת טבע, דרך ציוד חובה, תיעוד ואתרים היסטוריים, ועד סיפורי מסעות, מקורות הטיול ישראלי ומפגשים בשביל.

ד"ר עידו חברוני, המרכז האקדמי שלם: "שביל ישראל הוא לא רק טיול בטבע, אלא מסע היסטורי, חברתי ומעל לכול, מסע של גיבוש זהות. לאור זאת, לא הופתענו לגלות שאחוז גבוה מהסטודנטים/ות והבוגרים/ות שלנו משתייכים לקהילת השביליסטים. בשנת 2015 הקמנו את ספריית השביל, עם 18 ספריות שפזורות לאורך שביל ישראל, כי רצינו לאפשר להולכים בשביל, חוויה משמעותית ועמוקה יותר, וגם היום, פעמיים בשנה, הסטודנטים שלנו יוצאים לשביל לחדש את היצע הספרים"

מזי מגנאז'י מוסקוביץ, מנהלת ההסברה ברשות הטבע והגנים: "הטיול בשביל ישראל ובשטחים הפתוחים, מרחיב לב ודעת ומחבר אותנו לנופי הארץ, מורשתה וערכי הטבע שבה. אנחנו שמחים מאוד לפגוש את המטיילים לאורך שביל ישראל, ומשנה לשנה אנחנו עדים למספרם הגדל. השביליסטים מתקבלים אצלנו בברכה, ולכבודם הכשרנו באזור הדרום חניוני לילה, מתקני מים לשתייה ואף העמדנו פקח ייעודי, לטובת ייעוץ והענקת מידע למטיילים גם בשטח עצמו. מעת לעת אנחנו אף מקיימים תוכניות חינוך והסברה לאורך שביל ישראל, בעיקר בקרב תלמידים, חיילים וקבוצות נוספות".

חיליק אברג'ל, סמנכ"ל חינוך וקהילה בחברה להגנת הטבע: "מאז היווסדו, סימונו וטיפוחו, הפך שבל ישראל לאייקון תרבותי ישראלי מוביל ועמוס במטיילים מהארץ ומהעולם. החברה להגנת הטבע, שיזמה את השביל, מסמנת אותו מזה עשורים, מטפחת אותו לרווחת הציבור, ודואגת שהשביל ישאר בקונצנזוס לאומי וחברתי. מאות אלפי מטיילים מהארץ ומהעולם מצביעים ברגליים בשביל שהפך עם השנים ממטרה לאמצעי – מפגש בין חלקים בחברה הישראלית, מפגש עם מטיילים מהארץ ומהעולם, מבט לגיוון הנופי והתרבותי של נופי הארץ והחשוב מכולם, חיבור רגשי למראות ולנופים בכדי לשמור את עתידה הנופי והאקולוגי של הארץ".

חלקו של שביל ישראל עובר בגנים לאומיים ושמורות טבע, ולטובת ביטחון המטיילים ושמירה על ערכי הטבע, הנוף והמורשת, אנא הקפידו: להתכונן וללמוד מראש את הטיול, להלך בשבילים המסומנים בלבד, ללון בחניוני הלילה המאושרים בלבד, להבעיר אש במקומות המאושרים בלבד, ולהימנע משימוש בעצים וצמחים מקומיים לצורך כך, לטייל משעת זריחה עד שקיעה בלבד, ולקחת את האשפה אל פחים פנויים.

המטיילים בשביל ישראל הם העיניים של כולנו בשטח, והם מתבקשים לדווח על חיות בר במצוקה או מפגעים במהלך הטיול, למוקד המידע בכוכבית 3639.         

Exit mobile version